PROMZ VAK 01-2023

8 Aantal consumentenacties met premiums daalt Prijzen De Belgische retailmarkt is er een waar prijzen heel belangrijk zijn en dat heeft zijn weerslag op de marges. Niet enkel op die van de retailers, maar vooral op die van de merken. Tom Smidts, Head of Country Unilever België en Luxemburg, zei in het Belgische businessmagazine Trends dat de kosten stijgen en dat er vanuit de retail een grote druk is op de prijzen, waardoor de winsten onder druk staan. “We moeten investeren in onze merken en dat in een Belgische retailmarkt die heel competitief is. We hebben bijvoorbeeld 2,5 supermarkten op 10.000 inwoners. In Nederland zijn er dat 1,8 supermarkten op 10.000,” aldus Smidts. De retailers zijn gewikkeld in een prijzenoorlog met elkaar en hebben bovendien hoge operationele kosten. Logisch ook dat retailers niet staan te springen om acties met promotionele producten te ondersteunen. Die vragen immers handling in de winkel (een speciale display met de premiums dichtbij de producten). On-pack of in-pack is niet altijd een oplossing, omdat de producten vaak iets meer volume hebben en omdat dan ook de producten zonder premium blijven staan… Breed Unilever was overigens wél een van de adverteerders die voor de diverse merken vaak product media inzette. Goed, het merkenportfolio van Unilever is breed en dan is er al eerder kans dat er een promotionele actie voor een van de merken wordt gevoerd. En soms was er een actie waaraan meerdere merken van Unilever deelnamen (bijvoorbeeld een knuffel bij aankoop van 15 euro aan Unilever-merken). Ook de andere fmcg’ers met een groot aantal merken staan hoog in de top tien: Beiersdorf, de groep L’Oréal, Henkel, Procter & Gamble… (zie tabel 2). Opvallend is wel dat groepen met veel merken als AB-Inbev en Coca-Cola Compagnie niet meer in de top tien voorkomen, terwijl dat enkele jaren geleden nog wél het geval was. Voor de CocaCola-merken kwamen we aan 2 acties, voor AB-Inbev-merk Jupiler aan 3. De retailers kennen trouwens ook de kracht van promotionele acties. Intermarché, Carrefour en de Colruyt Group (met Spar, Alvo en Colruyt Laagste Prijzen) staan in de top tien. Dat heeft veel te maken met hun spaar- en verzamelacties (zie verder). De adverteerder die veruit de meeste premiums in het vooruitzicht stelde, was Roularta Media Group. Uitgevers gebruiken al sinds jaar en dag cadeautjes om een abonnee voor hun titel(s) te werven. Roularta heeft een groot aantal titels en werft daarvoor ook in die eigen media. Wie een abonnement op Knack of Trends heeft, krijgt met het blad eveneens bijsluiters voor andere titels van de groep. Een andere ‘vreemde eend’ in de bijt is JM Bruneau, een b-to-b postorderaar van kantoorartikelen. JM Bruneau is een klassiek postorderbedrijf zoals die er aan het einde van de vorige eeuw ook op de consumentenmarkt waren: een groot cadeau om klant te worden… In de jaren tachtig en negentig verkochten postorderbedrijven bij wijze van spreken eerst de promotie omde klant binnen te halen en pas dan de producten. De methode PromZ.BE kijkt elke week welke adverteerders consumentenacties met product media voeren op basis van folders (online en offline), magazine bijlagen, winkelbezoek en direct mails in de brievenbus. Elke week neemt PromZ.BE folders van dezelfde retailers door en dat al sinds enkele jaren. Die methode geeft een indicatie van het aantal acties. Voor de tellingen op jaarbasis is er geen rekening gehouden met glazenacties van individuele bierbrouwers. Die gaan immers buiten de sector van product media-aanbieders (intermediairs en leveranciers) om. Wel worden glazenacties in het kader van bierfestivals die de retailers opzetten in de tellingen opgenomen. Roularta Media Group 24 Unilever 14 Intermarché 13 Beiersdorf 11 Carrefour 10 P&G 10 L’Oréal 9 JM Bruneau 8 Colruyt Group 7 Duvel 7 Henkel 5 Tabel 2; Adverteerders die vaak promotionele producten inzetten 4 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5