PROMZ VAK 01-2023

9 100 jaar VASAD en 50 jaar SL Bags Duurzaamheid Naast VASAD heeft SL Bags nog een belangrijk merk, te weten Recycle Bags. Hiermee probeert SL Bags te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame producten. Daarbij wordt gekeken naar materialen, verpakking, vervoer, productie en ga zo maar door. Ofwel, de gehele keten wordt zo kritisch mogelijk bekeken. Toch blijft volgens Joris het functionele gebruik het belangrijkste. “Het gaat om het complete plaatje. Van zonnepanelen over ons hele pand tot social compliance en van materiaalgebruik tot vervoer en alles er tussenin. Maar als je een rugzak levert die na drie keer gebruiken uit elkaar valt van ellende, heb je daar helemaal niets aan. We kiezen in principe voor zoveel mogelijk duurzame materialen, maar het mag niet ten koste gaan van kwaliteit en functioneel gebruik.” Peter valt bij “Wij zijn als één van de eersten begonnen met recycled PET in tassen zeven jaar geleden. Inmiddels biedt elke leverancier dat aan. Maar hoeveel er dan inzit vertelt bijna niemand. Wij willen wel gewoon een eerlijk verhaal vertellen. We kunnen echt niet alles van gerecycledmateriaal maken, maar wees daar dan eerlijk over. Bij ons is alles aantoonbaar van postconsumer PET. Toch zie je heel veel anders in de markt. Kijk, een tas is schering en inslag. Bij ons is allebei rPET. Maar als je schering rPET is en je inslag PET mag je het gewoon een tas van gerecycled PET noemen. Datzelfde geldt voor gerecycled katoen. Een tas kan nooit van 100% gerecycled katoen zijn. Daar moet gewone katoen of bio katoen door heen omhet sterk genoeg te maken. Dat is op zich niet erg, maar wees er wel eerlijk over.” Trends Een belangrijk deel van de omzet van SL Bags ligt in de kerstperiode. Met name hun rugtassen zijn populair in kerstpakketten of als ‘verpakking’ voor kerstpakketten. Het bedrijf loopt voorop in gedurfd kleurgebruik. “De kerstmarkt was vroeger best saai”, zo beweert Joris. “De kleuren die gebruikt werden waren zwart, rood, groen, grijs, blauw en veel verder kwam het niet. En eigenlijk gold hetzelfde ook voor de promotionele markt. Dat hebben we doorbroken door met nieuwe kleuren te komen als oranje en wit en door gedurfd materiaalgebruik. Zo gebruiken we veel Tarpaulin, dat van oorsprong glanzend is. Wij gebruiken voor onze tassen een matte variant, waardoor onze tassen echt een stoere eigen look krijgen.” Peter vervolgt: “De nieuwste ontwikkeling is dat een aantal rugzakken ook waterdicht zijn. Je kent wel de drybags. Dat principe hebben we nu ook toegepast in een rugzakmodel. Dat zijn dus gelaste naden, in plaats van gestikte naden. Gestikte naden zijn namelijk nooit waterdicht, tenzij ze aan de binnenzijde getaped zijn.” Focus op collecties Het bedrijf SL Bags maakt hele specifieke keuzes. SL Bags doet wel maatwerk, maar de focus ligt op vaste collecties vanuit voorraad. “Natuurlijk maken we nog maatwerk sporttassen en tassen voor de medische industrie” vertelt Peter. “Maar de focus ligt echt op onze merken die we leveren vanuit voorraad aan de kerstpakkettenleveranciers en distributeurs in de promotionele markt. Het leuke is dat het hele bedrijf daar een bijdrage aan levert. We hebben een kleinmaar betrokken team, waar iedereen input levert ook op wat we uiteindelijk gaan maken”. Beat Cycling Team Om onze historie vanuit de fietsindustrie kracht bij te zetten, is VASAD trotse sponsor/supplier van het Beat Cycling Team. Dit is een professionele wielerploeg op basis van een nieuwmodel. Een clubstructuur die we kennen vanuit het voetbal en andere sporten. Beat bestaat dus niet door die ene allesbepalende sponsor, maar is een club met een eigen naam en identiteit. De basis van BEAT wordt gevormd door duizenden leden en een brede partnergroep. Hierdoor hebben ze een duurzame structuur die voor langere tijd kan blijven bestaan. Iedereen die lid wordt, mag zich ‘renner’ noemen. 3 5 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5