8 Waarschijnlijk ben je SL Bags wel vaker tegengekomen op één van de vakbeurzen. Zo waren ze dit voorjaar onder meer te vinden op de PSI, PromZ product Première, de GWW Trend en de Gépébé. Hun meest opvallende tassen zijn die van VASAD, die in allerlei trendy kleuren te krijgen zijn. Hun belangrijkste merk VASAD bestaat dit jaar dus een eeuw. Van oorsprong was het een zadelmerk. Het zijn leren zadels met grote springveren eronder. Daarnaast produceerde het bedrijf riemen en leren tassen. Jan, Theo en Herman van der Sandt begonnen het merk in 1923 in Doetinchem. In 1960 komt de zoon van Jan, Arnoud in de zaak. Zijn liefde gaat uit naar luxe lederwaren, waaronder tassen en begint naast eigen productie met inkoop in Italië en Oost-Duitsland. In 1973 splitst de afdeling lederwaren zich af van de fietsen zadelmakerij en is SL Lederwaren BV geboren. Ambacht Peter van der Sandt nam 20 jaar geleden het bedrijf over van zijn vader Arnoud en zijn oom. Tot 20 jaar geleden had het bedrijf nog eigen productie. “Mijn vader was een ambachtsman in hart en nieren”, zo vertelt Peter. “Hij zat zelf achter de naaimachine de samples in elkaar te stikDit jaar bestaat het merk VASAD 100 jaar. Het merk wordt vertegenwoordigd door SL Bags, dat dit jaar zijn 50-jarig bestaan viert. Aanleiding genoeg dus voor een gesprek met de derde generatie eigenaar Peter van der Sandt en zijn commercieel manager Joris Jansen van den Berg. 100 JAAR VASAD EN 50 JAAR SL BAGS DOOR: PETER VANGESTEL ken. Maar ook de nieuwe modellenmaakte hij allemaal zelf. Hij had dan ook de lederwaren vakschool in Offenbach in Duitsland gedaan en vervolgens liep hij stage in Engeland. Toen ik het overnam kon ik niet anders dan de productie afstoten. Het is bijna niet mogelijk omnog zelf leren tassen te produceren omdat het simpelweg te duur is. Er is ook te weinig beschikbaarheid van materialen. Dat was vroeger trouwens ook al zo. Ik durf te stellen dat mijn vader de traditionele voetbaltas, die een aantal jaren terug weer hip werd als retrotas, in de jaren ’70 heeft bedacht en op de markt gebracht. Tienduizenden zijn er in de fabriek in Doetinchem geproduceerd. Elke voetbalclub had zo’n tas met een eigen logo. Naarmate de productie in Europa verminderde nam ook de beschikbaarheid en keuze in materiaal af. En het klinkt raar, maar daar hebben ze in China geen last van. Daaromdenk ik dat op tassengebied het heel moeilijk is om over te stappen op Europe made, laat staan op productie in Nederland. Wij proberen ook een deel van de productie over te hevelen naar Europa. Uiteindelijk zijn we bij een productiefaciliteit in Roemenië terecht gekomen. Maar de levertijden vanmateriaal is ook bijna 10 weken en de materiaalprijzen zijn zes tot acht keer duurder dan in China. Dat is nog een groot verschil om verkocht te krijgen met alleen het argument ‘het komt uit Europa’.” 3 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5