8 Robert Klerk, eigenaar van Pacor mag je volgens mij ’s nachts wakker maken om over te tassen en materialen te praten. Hij is een typische vakidioot in de goede zin des woords. Hoog tijd om bij hem langs te gaan om een kijkje in de keuken te nemen. DÉ SPECIALIST IN CUSTOMMADE Pacor Pamero zoals het bedrijf officieel heet bestaat sinds 1999 en is vanuit een fusie ontstaan. In 2008 nam Klerk alle aandelen over. Het bedrijf richt zich op twee markten, te weten de retail en de promotionele markt. Met een tweetal productgroepen: riemen en custom made tassen. “Ik ben er trots op voor heel veel mooie merken te mogen produceren”, zo vertelt Klerk. “Zo maken wij bijvoorbeeld de complete tassencollectie voor Prénatal en Baby Dump. Maar we maken ook riemen voor bijvoorbeeld het Nederlandse leger, tassen voor de NS en ga zo maar door. En bijna alle tassen die op Schiphol verkocht worden, komen ook van ons. Heel veel mensen weten niet hoeveel we eigenlijk doen in deze wereld.” Eén offerte In de promotionele markt werkt Pacor nauw samen met een aantal distributeurs. Die samenwerking met wederverkopers en diverse toeleveranciers is voor Klerk van levensbelang voor succesvol zakendoen in deze markt. Onze branche leunt voor een belangrijk deel op vertrouwen. Het klinkt gek, maar ik maak voor een bepaalde opdracht maar één offerte voor de eerste aanvrager. Logisch zou je misschien zeggen, maar dat is het niet. Heel vaak ben je als distributeur heel veel tijd en moeite aan het steken in zo’n custom made opdracht. Als de offerte richting eindklant gedaan is, zie je heel vaak dat die klant zo’n opdracht nog even bij 3 andere distributeurs neerlegt. Als die distributeurs weer bij ons terechtkomen – zo groot is de custommade tassen wereld niet – dan leggen we daar dus geen offerte voor neer. Wij gaan alleen in zee met die eerste aanvrager. Kwestie van vertrouwen en dat betaalt zich uiteindelijk echt wel weer terug.” Zware tijden Klerk is er de man niet naar om te klagen. Maar makkelijk heeft zijn bedrijf het in coronatijd zeker niet gehad. Met name de terugval in de retail kwam hard aan. “Wij konden niet zomaar overschakelen op een ander product. Dus ik zei tegen de verkoop zorg dat je straks na corona de eerste bent die weer zaken kan komen doen. En met de rest van het bedrijf zijn we op zoek gegaan naar innovaties in ons bestaande portfolio. Daar is onder meer ons nieuwe duurzaamheidsmerk The Greenworld uit ontstaan. Gelukkig zitten we nu weer op ons oude omzetniveau, maar ik kan niet ontkennen dat we het echt echt zwaar gehad hebben. Nu hebben we al meer crisissituaties overleeft, waaronder de kredietcrisis, dus ik wist zeker dat we deze ook wel te boven zouden komen. We zijn gewoon een gezond bedrijf dat nooit rare dingen heeft gedaan. Zo zitten we gewoon niet in elkaar.” The Greenworld Pacor heeft al langer producten in de collectie die je redelijk duurzaam zou kunnen noemen. Ze komen echter wel allemaal uit China (tassen), India (leren tassen) of Italië (riemen). Bovendien is nog lang niet de gehele collectie duurzaam. “Als ik met iets kom, wil ik ook zeker weten dat het echt duurzaam is. Ik kom nu met het paraplumerk The Greenworld, waar al mijn duurzame producten onder vallen. Zowel de riemen als de tassen. Het eerste product dat we maken, zijn vegan riemen van appel en sinaasappel leer. Het heeft lange tijd geduurd voordat het product van een dusdanige kwaliteit was, dat we het wilde voeren. Onze riemen zijn echt AA+ kwaliteit en moeten mooi blijven ook bij dagelijks gebruik. Dat proces hebben we nu zover en nu kunnen we de markt op. 2 9 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5