PROMZ VAK 01-2023

9 Verkopen is niet moeilijk… goed inkopen is moeilijk! ik geen echte ‘people manager’ ben. Dat heeft mij altijd een beetje geremd in de expansie in de zaak, omdat ik voelde dat ik daar niet de capaciteiten voor had. Mijn overtuiging lag meer in onberispelijke service en kwaliteit voor onze klanten. Ik heb goed de kost willen verdienen, maar ben niet expansief bezig geweest, terwijl Nicolas toen hij begon veel grootser dacht. Ik heb hem misschien een beetje geremd daarin. Verder hebben we het werk trouwens nooit mee naar huis genomen, mijn zoon en ik. We hebben afgesproken dat we dat niet zouden doen.” Toekomst Denk je dat Nicolas het bedrijf wil overnemen als jij stopt? “Nicolas heeft een manier van denken die verschillend is van de mijne. Dit heeft op sommige momenten voor frictie gezorgd. Om dat verder te vermijden denken we beiden dat het goed is om een externe Algemeen Directeur aan het hoofd van de onderneming te plaatsen. Hij of zij kan de onderneming met een eigen visie en nieuwe en frisse ideeën naar een ander level brengen om het te doen groeien en de intermediair nòg beter te helpen. Als we daar ook nog een externe sales-persoon bij halen, en de afwerking van ons online-platform voor de intermediairs rond hebben, kan dit alleen maar een succes-story worden.” Hij voegt toe met een lach: “Mocht iemand zich voor één van beide geroepen voelen, dan mogen ze zich altijd melden…” Is je werk voor jou je leven? “Absoluut, al maak ik me geen zorgen over mijn leven als ik ermee ophoud. Maar het is wel een passie en ik doe het nog steeds graag. Ik ben gestart met niks. Ik moest ervoor vechten en hard werken. Verkopen is niet moeilijk, goed inkopen is moeilijk, dat is een heel belangrijk iets dat ik heb geleerd in de loop der jaren. Maar de mensen met wie ik samenwerk, de mensen achter de merken die we verkopen, die hebben zo’n kracht in zich, daar zit een enorm potentieel en dat is een heel belangrijke drijfveer voor de toekomst.” Wat doe je graag naast werk? “Fietsen en tennissen, ik werk ook graag in de tuin. En we hebben ook een mooi huis in Zuid-Frankrijk waar altijd veel te doen is. En met mijn vrouw zijn! Ik woon hier tien minuten vandaan, dus ik ga ’s-middags graag met mijn vrouw lunchen. Ik neem mijn tijd voor de lunch, dat vind ik belangrijk.” Flying Dutchman Uitgebreid genieten van een lunch doen jullie in België beter dan wij. Zie jij nog meer verschillen in werkwijze? “Wel, ik ben eigenlijk opgevoed door Nederlanders in de tassenindustrie. Ik denk dat wij veel kunnen leren van ze. Zij durven meer, zijn ook agressiever. De Belg neemt wat meer afstand. De Nederlander reageert sneller op marktwijzigingen. Ook wij hebben fantastische ondernemers, maar op het niveau van puur zakendoen hebben Nederlanders een stapje voor. Belgen hebben een andere manier van zakendoen, misschien zijn wij iets loyaler naar klanten want een Nederlander kapt sneller af op de prijs. Ik geef je een voorbeeld: ik ga vier keer per jaar naar China. Ik was de beurzen daar een beetje beu na zoveel jaar en besloot een keer een Thaise beurs te bezoeken. Ik kwam rond half elf in de ochtend binnen en tijdens het inschrijven kon ik zien hoeveel Nederlanders en Belgen er op dat moment ingeschreven waren. Reeds twaalf Nederlanders waren op de beurs en geen Belg. Ik was de eerste! The flying Dutchman, die bestaat echt!” Promotionele acties “Tien jaar geleden hebben we een 6-tal loyalty-acties gedaan voor Carrefour, via een Nederlandse intermediair die door Carrefour was gevraagd om een actie met tassen te starten. Ik heb, zoals jullie in Nederland zeggen, als ‘tassenboer’ twintig jaar ervaring in een kleine collectie van zes (reis)tassen gestoken. Dat resulteerde in een enorme omzet, we hebben een miljoen tassen verkocht. Ineens kun je dan iets betekenen voor een intermediair. Deze had vertrouwen in onze expertise. Elke dag helpen wij onze klanten mee aan het ontwikkelen van promotionele acties. Wij verkopen bijna al onze producten met bedrukking. Dit is ook onze meerwaarde, in plaats van alleen dozen te schuiven. Bedrukken is een vak apart en de intermediairs vragen raad. Daar staat CarryOn en het team klaar voor. Om af te sluiten met de glimlach en hoe het niet moet gaan: er kwam ooit een handelaar in warmtepompen bij ons voor koffers in zijn kleur en logo erop voor zijn klanten. Twee jaar later organiseerde de fabriek een incentivereis en ze kwamen allemaal met dezelfde koffer aan! Dat werd dus een klucht op de luchthaven toen ieder zijn eigen koffer wilde vinden.” 2 7 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5