PROMZ VAK 01-2023

8 Verkopen is niet moeilijk… goed inkopen is moeilijk! zo sexy, en dat is soms een beetje moeilijk want ik moest ook de jeugd aanspreken. En ik wilde mijn zoon Nicolas iets kunnen bieden waar hij zijn creativiteit in kwijt kon. En dat werkte met de merken Halfar (hype tassen) en FARE (paraplu’s) erbij.” Paraplu’s en pluche beesten “De meesten kennen ons als tassen- en kofferleverancier. Maar door de passie van mijn zoon voor de paraplu zijn wij nu de grootste buitenlandse partner van FARE. Nicolas is heel goed in de marketing ervan. Wist je bijvoorbeeld dat een paraplu uit 108 onderdelen bestaat? Sommige mensen zijn bang dat ze uit elkaar springen als je ze opent, dus dat behoeft goede uitleg!” Renaux laat me een regenboog paraplu zien met lichtjes aan de binnenkant en een ‘hondenparaplu’ met poepzakjes eraan en een design van hondenpootjes. “FARE komt elk jaar met innovaties. Dat is de kracht, dat zij de paraplu steeds opnieuw uitvinden. FARE valt, samen met Halfar en MBW, onder de Duitse Choice Group ( JCK Holding). Elk bedrijf staat op zichzelf in die groep, maar het merendeel van de aandelen is in het bezit van de Duitse familiale holding. Dit brengt een mooi dynamisme met zich mee. Choice Group heeft ons gevraagd of we de pluche beesten, de bad-eendjes en stresspoppetjes van het merk MBW wilden opnemen in onze collectie. Door het feit dat elk artikel gecertificeerd is en kwaliteit uitstraalt, zijn wij daar op ingegaan. Badeendjes zijn trouwens een hit in de verkoop per internet!” Hoe is dat als je als specialist opeens iets nieuws erbij krijgt? “Dat is niet altijd eenvoudig maar als je een ‘stevig’ merk binnenkrijgt, dan accepteert de intermediair het makkelijker. Aan een merk hangt een meerwaarde, bijvoorbeeld door innovatie in personalisatie, een mooie verpakking, dat soort zaken. Twee jaar gelden hebben we ook het badlinnenmerk The One Towelling opgenomen. De marktpenetratie is nog klein, maar ik zie toekomst in deze mensen.” Waarom ben jij eigenlijk ondernemer geworden? “Ik heb marketing en distributie gestudeerd. Ik heb mijn ouders vroeg verloren en financieel had ik slechts drie jaar om te studeren. Mijn vader was in de jaren ’60 & ’70 een grote chocoladefabrikant dus ik heb het ondernemerschap van huis uit meegekregen. Op het moment dat ik voor Carlton werkte merkte ik dat verkopen me wel in het bloed zat. Verkopen is ook niet moeilijk als je weet waar je het over hebt en je klanten kent. Verkopen is boeiend. Mensen ontmoeten, mooie producten aanbieden. De firma Halfar en met name de heer Halfar zelf, maakt een perfect product. Het is zo mooi gemaakt en er is overal aan gedacht, de afwerking is heel goed. Ik verkoop zoiets met heel veel passie.” Klein maar fijn “Verkoop is de motor van elk bedrijf. De jeugd heeft het hier intern overgenomen, want ook de inkopers worden jonger. Ik ben vijfenzestig en zit nu 37 jaar in de tassenbranche en heb veel klanten doorgegeven aan Yannick en Nicolas. Maar ik hou me nog met plezier bezig met de klanten die ik nog wel heb en ik sta nog op alle beurzen en verkoop nog altijd graag. Ook bekommer ik mij sinds een aantal jaar om fietstassen. Kijk deze body’s bijvoorbeeld, worden in China gemaakt en we veredelen ze in Vlaanderen, met voorflap en bedrukking. Wij zijn de nummer 1 in België in fietstassen.” Zie voorbeeld fietstassen: Verkorte link toevoegen naar: www.carryon.be/p/bagageries/ sacoche-porte-bagages-halfar-1818011 Ben je iemand met een visie voor het bedrijf, een planning van waar je naartoe wilt? “Eerlijk gezegd te weinig en daar heb ik ook te weinig aan gedaan. Ik ben wel altijd alert geweest op bepaalde tendensen en wijzigingen in de markt. Maar ik ben niet erg bezig geweest met een strakke visie op het bedrijf. In de toekomst gaat iemand anders dat hopelijk doen… Ik dacht eerder in klein maar fijn, niet teveel last op de schouders. Ik slaap ook graag goed! Ik heb de zorgen en problemen bij mijn vader gezien met 150 man personeel, en hoe hij dat mee naar huis nam. Zoiets maak je mee vanuit je opvoeding en dat doe ik zelf graag anders. Ik heb drie zonen, drie van die gorilla’s… Alleen Nicolas wilde in het bedrijf komen werken en hij werkt hier nu 15 jaar. Mijn vader zei altijd: doe nooit zaken met familie of vrienden. Wel, het is niet eenvoudig, maar de gelegenheid deed zich voor, en dat is bij ons heel goed gegaan.” Wat kom je tegen als je met je zoon samenwerkt? “CarryOn is de laatste jaren niet heel erg gegroeid, omdat 2 5 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5