PROMZ VAK 01-2023

8 Als ik de deur open doe sta ik meteen in een kleine showroom met de nieuwste collectie koffers en reistassen. Er is geen receptie. Boven hoor ik stemmen. Als ik de trap op loop staat Jean Renaux met zijn zoon Nicolas te praten. Ze spreken Frans, hoewel we toch in Vlaanderen zijn. “Wij zijn Franstalig opgevoed dus we spreken Frans tegen elkaar, terwijl we op school in het Nederlands les kregen.” De sfeer is gemoedelijk, familiair. We nemen plaats tussen de paraplu’s, fietstassen en een pluche giraffe, terwijl iets verderop in dezelfde ruimte Nicolas en zijn collega Yannick telefoneren en in en uit lopen. De lijntjes zijn hier kort. Kun je iets vertellen over het begin van CarryOn? “Ik ben begonnen bij een firma in Antwerpen met (hand) tassen van Laurent David. Dat waren leuke tassen in bijvoorbeeld fluorescerende kleuren die als ‘koekenbroodjes’ verkochten. Ik werd exportmanager. De sfeer rondom de seizoen collecties en de presentaties trok mij erg aan. Er waren toen jaarlijkse twee collecties in de retail, voor de zomer en voor de winter. In de perioden ertussen was er minder werk voor mij en ben ik me gaan verdiepen in de B2B markt. Ik vond dat meteen interessant. Het niveau van de mensen in de B2B markt ligt vaak wat hoger dan in de retail. Er wordt ook eerder en beter betaald en je krijgt met minder administratieve rompslomp te maken. En we krijgen, anders dan bij de retail, nooit een product teruggestuurd. Het Vlaams tassen-en koffers agentschap CarryOn bestaat dertig jaar. In een wijk aan de buitenrand van Antwerpen ligt het bedrijf, 3 man sterk, verstopt tussen woonhuizen. Toen Jean Renaux het bedrijf begin jaren negentig op 35-jarige leeftijd oprichtte wilde hij zich helemaal toeleggen op de b2b markt. Dertig jaar later vindt hij deze markt nog altijd fascinerend: ‘De creativiteit en inventiviteit in de producten vanuit de kracht en visie van de ontwerpers en fabrikanten, dat is zo mooi om mee te werken.” EEN GESPREK MET JEAN RENAUX, CEO VAN CARRYON EN BESTUURSLID VAN DE BELGIUM ASSOCIATION OF PROMOTIONAL PRODUCTS VERKOPEN IS NIET MOEILIJK… GOED INKOPEN IS MOEILIJK! Van Carlton naar CarryOn “Op een gegeven moment belde een vriend met de vraag of ik het merk Carlton wilde vertegenwoordigen. Dit merk verkocht zeer goed in de Benelux. Zo rond mijn 35ste ben ik onder de naam CarryOn als zelfstandige begonnen in koffers en reistassen voor de B2B markt. Ik werkte in die tijd nog rechtstreeks samen met grote bedrijven. Toen ik stopte met het merk Carlton ben ik zelf voor mijn klanten en voor nieuwe intermediairs gaan importeren uit China. In 2008 zijn we gestart met agenturen op te nemen. Dat was toen een goede en ook noodzakelijke stap. Ik voelde dat de beslissingen van de marketingafdelingen later en later kwamen, dus dat was lastig in verbandmet productie in het Verre Oosten. Bovendien was er grote behoefte aan voorraden. Wat ook speelde was dat mijn verkoop een tijdlang vooral gebaseerd was op de on-board trolley, binnen onze markt werd dat model vooral binnen promo acties verkocht. Op een gegeven moment hebben een aantal conculega’s zich toegelegd op on-board koffers en verkochten zij deze met een heel flexibele instelling. Dat heeft wel invloed op mijn omzet gehad. Daaromheb ik me toen ook meer toegelegd op de agenturen.” “Eerst werkte ik met het Italiaanse merk Roncato, met mooie en kleurrijke collecties. Maar er heerste binnen het bedrijf geen B2B filosofie, wat de samenwerking bemoeilijkte. Toen kwamen het Duitse TITAN en Travelite. De koffer- en reistassenbranche is over het algemeen niet 2 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5