PROMZ VAK 01-2023

1 0 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Melanie de Boel van The Cookware Company en Finn Sölner van EcoWear. Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Het is goed om te zien dat er op een andere manier naar duurzaamheid wordt gekeken. Er gaat steeds meer aandacht uit naar de kwaliteit van producten. Doordat er meer focus is op hoge kwaliteit gaan producten langer mee, en soms krijgen ze ook nog een tweede leven, bijvoorbeeld doordat wij kleding inzamelen waarvan we nieuwe garens laten maken.” Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “Dat nog meer bedrijven zich gaan bezighouden met duurzaamheid en dat ze dit nog verder gaan doortrekken in hun bedrijfsvoering. Veel organisaties hebben een grote afvalstroom die ze nog een tweede leven kunnen geven. Denk aan bedrijven die promotiemateriaal, zoals banners, langs de wegen of in steden hebben hangen. Dat zijn spullen die wij kunnen vermaken tot shopping bags of picknickkleden. Dat doen we met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Dat is eenwin-win: wij geven diemensen een kans, en onze klanten hebben hun afvalmateriaal omgezet in een relatiegeschenk.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Ik heb respect voor ondernemers die daadwerkelijk een verschil willen maken. Treebytree is zo’n concept, waarbij bomen worden geplant als relatiegeschenk. Daarvoor werken ze samen met lokale boeren in Afrika. Een ander goed voorbeeld is Blooms out of the Box met z’n duurzame relatiegeschenken. Planten en zuurstof zijn essentieel. Blooms probeert daar op zijnmanier z’n steentje aan bij te dragen.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik ben behoorlijk sportief ingesteld. In de outdoorwereld is Patagonia een merk dat zich al jaren bezighoudt met het verduurzamen van de sector. Ze zijn heel vooruitstrevend en zijn een voorbeeld voor andere merken op het gebied van duurzaamheid. Voor skiën of hiking gebruik ik ook hun jassen. Ze zijn van heel hoge kwaliteit, waardoor ze langer meegaan en minder snel bij het afval belanden. Sinds een jaar of vijftien verhuren ze ook kleding. Dat is een uitkomst voor mensen die het eenmalig willen gebruiken – bijvoorbeeld omdat ze nog niet weten of ze vaker willen gaan skiën. Dat zorgt er ook weer voor dat een mooie jas niet bij het afval belandt.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Voor een goed gesprek. Daarvan krijg ik veel energie. Een goed gesprek is voor mij een leuk gesprek, ook in de zakelijke sfeer. Ik probeer geen verkoopgesprekken te voeren. Verkopen is gunnen. Als jij een leuk gesprek hebt gehad en een goede indruk hebt achtergelaten, dan gunt iemandhet je eerder danwanneer je geforceerd iets probeert te verkopen.” ‘Er is steeds meer aandacht voor de kwaliteit van producten’ Finn Sölner EcoWear DOOR ALLARD FREDRIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5