SPECIAL KOFFERS & TASSEN V A K B L A D V OO R I N T E RME D I A I R S V A N P R OMO T I ON E L E P R ODU C T E N E N D I E N S T E N I N N E D E R L A ND E N B E L G I Ë www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - maart 2023 - nummer 1 v a k
5 2023 - nummer 1 - promzvak.nl C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) v a k 9 Het (inter)nationale beursseizoen loopt bijna op zijn eind. Alle intermediairs - in navolging van Martin de Winter in het Handboek voor Activaties en Promotionele Producten ga ik dit woord nu ook in plaats van distributeurs gebruiken – zijn als het goed is op de hoogte van de nieuwste producten en innovaties. In dit nummer vind je een beschrijving van de beurzen die we zelf organiseerden of bezochten. En het klinkt wellicht raar uit mijn mond, maar ik ga het toch zeggen: ‘het zijn er gewoon teveel’. Waarom in Duitsland een Trend organiseren nog geen drie weken na de PSI en hemelsbreed nog geen 35 kilometer verderop? Waarom in Polen een Remadays en nog geen week later de Promoshow? Waarom in Nederland de Nederlandse Kerstpakketten Beurs (NKB) en een week later de Gépébé? Vanzelfsprekend ken ik de commerciële overwegingen als geen ander. Maar het belang van de bezoeker wordt in mijn ogen toch echt vergeten. En gaat het daar uiteindelijk niet om? De PSI heeft aangekondigd de prijs per vierkante meter te verlagen met ruim 30%. En gezien de goede beurseditie die ze onlangs neergezet hebben zou het me niet verbazen dat de exposanten terugkeren. Het zou de GWW sieren hun leden te adviseren op de PSI te gaan staan en zich voortaan bezig te houden met zaken die echt belangrijk zijn voor een branche organisatie. Als je het mij vraagt is het organiseren van een beurs dat niet op het moment dat er een goed alternatief is. Over de situatie in Polen kan ik kort zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een Remadays de concurrentie van de Promoshow gaat overleven. In Nederland is er blijkbaar nog altijd ruimte voor twee kerstbeurzen. De Gépébé is een behoorlijk gesloten ‘vereniging’ die slechts een beperkt aantal exposanten toelaat en ook de kwaliteit van de bezoekers controleert en daarmee reguleert. De NKB kent deze beperkingen niet. Ik weet dat het ‘wishful thinking’ is, maar wat zou het fijn zijn als er wat de vakbeurzen betreft wat meer samenwerking zou plaatsvinden. Het scheelt intermediairs een hoop tijd en moeite.
7 2023 - nummer 1 - promzvak.nl I N H O U D v a k C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Ad van Poppel, Frank de Bruin, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Lisette Erdtsieck, Ruud Slierings, Marjolein Straatman, Judith Munster, Fred Sengers, Melanie Straatman, Mick Schoone Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Pierre van den Ancker Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@-hetportaal.com Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Creative Owl Media, Dirk Leemans, iStockphoto, Luzan Veenendaal. Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. I N H O U D 16 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Supplier vs. distributeur <11> Column René Los <13> Tassen & Koffers Special Tassen & Koffers overzicht suppliers. <16> Jean Renaux, ceo van Carryon en bestuurslid van de BAPP over zijn familiebedrijf. <22> Vakidioot Robert Klerk van Pacor over custommade tassen. <28> SL Bags bestaat 50 jaar en hun merk VASAD 100 jaar. <33> Promowatch België: Welke promoties vonden waar plaats? <40> Johan Pijpers over de integratie van Intraco in Toppoint en de toekomstvisie van Toppoint. <47> China gaat langzaam open. Fred Sengers blikt terug en neemt een kijkje in de toekomst. <52> Voorjaar is beursseizoen. Wij bezochten er een groot aantal. Dit is wat we ervan vonden. <61> Hoe CIRCULR. de sportwereld circulair wil maken. <66> Deonet loopt voorop in digitale veredeling en robotisering. <71> PPP <75> New ProductZ <76> NoteZ <79> 22 40 61 66
WIE ZEGTWAT INDIT NUMMER? “DE GREENWORLD COLLECTIE ZAL AL SNEL WORDEN UITGEBREID. MAAR NOGMAALS, DAN MOET IK ZEKER WETEN DAT DE PRODUCTEN DIE WE VOEREN ONDER DIE NAAM OOK ECHT BEWIJSBAAR DUURZAAM ZIJN.” (Robert Klerk, Pacor, pag. 28) “Economische stagnatie is meer dan alleen vervelend. Voor de Communistische Partij China is het niet minder dan een existentiële bedreiging. ” (Fred Sengers, pag. 52) “Ik heb met interesse in jullie blad gelezen over de samenwerking tussen Clipper Interall en GSES-System en ik ga daar zeker een keer praten om te kijken of dit ook iets voor ons is. Ik geloof namelijk heel sterk in standaardisatie. ” (Johan Pijpers, Toppoint, pag. 47) ”De sportwereld zit vast in een lineair systeem met veel verspilling.” (Floris Verheij, CIRCLR., pag. 66) "Mijn vader was in de jaren ’60 & ’70 een grote chocoladefabrikant dus ik heb het ondernemerschap van huis uit meegekregen." (Jean Renaux, Carryon, pag. 22) 9 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
1 0 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Melanie de Boel van The Cookware Company en Finn Sölner van EcoWear. Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Het is goed om te zien dat er op een andere manier naar duurzaamheid wordt gekeken. Er gaat steeds meer aandacht uit naar de kwaliteit van producten. Doordat er meer focus is op hoge kwaliteit gaan producten langer mee, en soms krijgen ze ook nog een tweede leven, bijvoorbeeld doordat wij kleding inzamelen waarvan we nieuwe garens laten maken.” Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “Dat nog meer bedrijven zich gaan bezighouden met duurzaamheid en dat ze dit nog verder gaan doortrekken in hun bedrijfsvoering. Veel organisaties hebben een grote afvalstroom die ze nog een tweede leven kunnen geven. Denk aan bedrijven die promotiemateriaal, zoals banners, langs de wegen of in steden hebben hangen. Dat zijn spullen die wij kunnen vermaken tot shopping bags of picknickkleden. Dat doen we met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Dat is eenwin-win: wij geven diemensen een kans, en onze klanten hebben hun afvalmateriaal omgezet in een relatiegeschenk.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Ik heb respect voor ondernemers die daadwerkelijk een verschil willen maken. Treebytree is zo’n concept, waarbij bomen worden geplant als relatiegeschenk. Daarvoor werken ze samen met lokale boeren in Afrika. Een ander goed voorbeeld is Blooms out of the Box met z’n duurzame relatiegeschenken. Planten en zuurstof zijn essentieel. Blooms probeert daar op zijnmanier z’n steentje aan bij te dragen.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik ben behoorlijk sportief ingesteld. In de outdoorwereld is Patagonia een merk dat zich al jaren bezighoudt met het verduurzamen van de sector. Ze zijn heel vooruitstrevend en zijn een voorbeeld voor andere merken op het gebied van duurzaamheid. Voor skiën of hiking gebruik ik ook hun jassen. Ze zijn van heel hoge kwaliteit, waardoor ze langer meegaan en minder snel bij het afval belanden. Sinds een jaar of vijftien verhuren ze ook kleding. Dat is een uitkomst voor mensen die het eenmalig willen gebruiken – bijvoorbeeld omdat ze nog niet weten of ze vaker willen gaan skiën. Dat zorgt er ook weer voor dat een mooie jas niet bij het afval belandt.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Voor een goed gesprek. Daarvan krijg ik veel energie. Een goed gesprek is voor mij een leuk gesprek, ook in de zakelijke sfeer. Ik probeer geen verkoopgesprekken te voeren. Verkopen is gunnen. Als jij een leuk gesprek hebt gehad en een goede indruk hebt achtergelaten, dan gunt iemandhet je eerder danwanneer je geforceerd iets probeert te verkopen.” ‘Er is steeds meer aandacht voor de kwaliteit van producten’ Finn Sölner EcoWear DOOR ALLARD FREDRIKS
9 ‘Met het PFAS-verbod staan we echt op een kantelmoment’ Melanie de Boel The Cookware Company Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De grootste verandering die er aankomt, is een mogelijk Europees verbod op het gebruik van PFAS in alle niet-essentiële toepassingen. Daar horen ook pannen bij met een antiaanbaklaag. Het zou gaan om het grootste verbod op toxische chemische stoffen ooit in Europa, dus de impact gaat enormzijn. De verwachting is dat het verbod zal ingaan vanaf 2025, dus we staan echt op een kantelmoment. Verder zien we dat bedrijven steeds meer inzetten op duurzaamheid. Dat wil zeggen dat ze echt op zoek gaan naar nuttige, duurzame cadeaus die gemaakt zijn met respect voor het milieu en die lang meegaan. En laat dat nu net onze corebusiness zijn…” Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “De toenemende bewustwording rond de gevaren van PFAS is voor ons heel belangrijk. Steeds meer Europese consumenten zijn bezorgd over het effect van chemicaliën op hun gezondheid. Ze gaan dus steeds meer op zoek naar verantwoorde, gezonde alternatieven. Wij hebben al meer dan vijftien jaar ervaring in het ontwikkelen en produceren van PFAS-vrije pannen en sinds kort ook keukentoestellen. We willen iedereen ter wereld de kans geven om gezond en PFAS-vrij te koken, ongeacht zijn budget. Dat was onze missie sinds het prille begin. En we blijven voortdurend vernieuwen en verleggen onze grenzen, omdat we ervan overtuigd zijn dat het altijd beter kan.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Als pionier in PFAS-vrij koken zijn we vooral heel benieuwd hoe concurrenten zullen omgaan met de groeiende vraag naar duurzame producten en het aankomende PFASverbod. Benieuwd hoe dat de markt gaat veranderen dus!” Zonder welk merk kun je niet? “Ik zou zeggen: GreenPan. Daarmee is het allemaal begonnen. GreenPan was het eerste merk dat een gezond alternatief lanceerde voor pannenmet een traditionele antiaanbaklaag. Onze Thermolon keramische antiaanbaklaag was iets compleet nieuws. In die zinwas GreenPan echt een pionier, die de markt van de pannen voorgoed veranderd heeft. Ondertussen is GreenPan terug te vinden in keukenkasten over de hele wereld. Het is hét merk geworden voor wie gezond en PFAS-vrij wil koken.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Niet. Mijn slaap is heilig! De enige diemij ’s nachtsmag wakker maken is mijn dochtertje, haha!” 1 1 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
9 Het staat er echt altijd op hoor: Made in China, Made in PRC, Fabriqué en Chine. 15% van de totale waarde van alle goederen komt uit China. Die 15% vertegenwoordigt meer dan 30% van alle consumptiegoederen die we hier importeren. We kunnen stellig zijn: China heeft - vooral in het goedkopere segment - een enorm aandeel in onze dagelijkse gebruiksartikelen. Een niet meer weg te denken aandeel. Toen we met z’n allen bedachten dat we een ‘kennis economie’ moesten worden hebben we de productie van goedkope consumptiegoederen naar China en andere derdewereldlanden gebracht. Met al onze “kennis” hebben we toen niet bedacht dat door de enorme inkomsten en de niet afziende ijver van het arbeidspotentieel met name China naar een wereldmacht is gegroeid. Dit heeft een verschuiving in het sentiment rond China teweeg gebracht. Alle industrie moet terug naar Europa en we moeten stoppen met het verrijken van China. Made in Europe is het nieuwe credo... Maar hoe dan, vraag ik me af? Hoe draai je dit nog terug? Zelfs essentiële zaken als medicijnen zijn uitbesteed aan China. Is ons wantrouwen wel terecht? Onze opdrachtgevers die nu eisen dat goederen “Made in Europe” moeten zijn leveren al jaren aan de Chinese groei economie. Vooral de FCMG ziet record winsten in Azië. Als de bezorgdheid oprecht is en niet ingegeven door valse sentimenten moet je die winsten toch niet boven de moraal stellen? Waarom kan Apple miljoenen telefoons en andere elektronica probleemloos en zonder het nodige commentaar in China produceren, maar wordt de promowereld gedwongen tot een onuitvoerbare taak? Natuurlijk is er nog productie in Europa, maar voor het overgrote deel komen premiums en business gifts gewoon uit Azië. Aan voortschrijdend inzicht ontbreekt het de dames, heren (en alle vormen daartussen) politici niet. Maar een toekomstvisie duurt vaak slechts één regeringstermijn. Nu na de Coronajaren de productie weer langzaam op gang komt en transporttarieven weer normaliseren, staan alle deuren wagenwijd open voor fantastische projecten, ook als die Made in China zijn… DEGLOBALISERING 1 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl DOOR RENÉ LOS
1 6 Of je voor die ene klant nu op zoek bent naar een praktische koffer voor werk, vakantie of een stijlvolle tas voor dagelijks gebruik, je bent hier op de juiste plek. We hebben een uitgebreide selectie tassen en koffers in verschillende maten, materialen, kleuren en stijlen. De collectie is zorgvuldig samengesteld en van hoge kwaliteit, zodat je zeker weet dat je aankoop een goede investering is. Bekijk de collecties van onder andere Nomad, NORLANDER, Ecowings en vind de tas of koffer die bij jouw klant past! TASSEN & KOFFERS Brandcharger; Nomad Nomad is gemaakt van hoogwaardige stoffen gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Een speciale rits zorgt voor gemakkelijke toegang tot het hoofdvak. Met een simpele rits creëer je een Isothermisch compartiment om je eten koel/warm te houden. Meerdere binnenzakken zorgen voor een praktisch gebruik, en een binnenzak biedt zelfs plaats aan een water reservoir of een 15,6 inch laptop. De ademende, schokabsorberende, gewatteerde rug zorgen voor een comfortabele pasvorm. Bovendien bieden verstelbare zijvakken plaats aan waterflessen of een paraplu. Pacor: All Weather tassen Ben je op zoek naar een unieke tas? Kies dan voor Pacor. Onze tassen worden geheel naar wens samengesteld en zijn van hoge kwaliteit met oog voor detail. Groene rugzak/ fietstas: All weather fietstas. Gemakkelijk aan de fiets te bevestigen, maar ook geschikt als rugzak. Groene sporttas: Een supersterke reis- / sporttas met een modern design. De waterdichte ritsen en het waterafstotende materiaal zorgen ervoor dat je spullen droog blijven. Duffle rugzak: Een praktische en robuuste rugzak met een roll-top design. De sluiting met opgerolde bovenkant en gesp zorgt ervoor dat waardevolle spullen veilig bewaard worden. DOORMICK SCHOONE
8 XD Design: Bobby Explore Met de Bobby Explore ga je van het dagelijkse woonwerkverkeer naar een weekendje weg met dezelfde rugzak. Duurzaam en weerbestendig, tilt deze rugzak veiligheid en comfort naar een hoger niveau. Je professionele spullen zijn goed beschermd met verborgen en waterafstotende ritsen, een gewatteerd laptopvak en een veilig RFID-vak. Ecowings: Elegant Eagle, Funky Falcon Ecowings maakt in India tassen en accessoires van binnenbanden van vrachtauto’s. Door afgedankte binnenbanden uit de afvalstroom te halen en te upcyclen tot hoogwaardige producten voorkomen ze dat rubber wordt verbrand in de open lucht. Ecowings tassen en accessoires zijn duurzaam, stijlvol en stuk voor stuk uniek. NORLANDER: Dull PU, Travel Green Trolley Deze stoere rugtas van NORLANDER wordt gekenmerkt door het matte PU leer. De tas kan worden afgesloten met een rits en rolsluiting met gesp. Aan de voorzijde is een afsluitbaar voorvak en voldoende ruimte voor een logo bedrukking. Deze ‘’groene’’ Norländer trolley is gemaakt van RPET ABS. Dat betekent dat er in totaal 30 PET flessen gerecycled zijn voor de productie. Aan de bovenzijde van de trolley is een metalen badge aangebracht waar gemakkelijk een doming geplaatst kan worden. 1 7 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
8 Tassen & Koffers BQS: Halfar Het gave van Halfar is ze zich heel erg onderscheiden op kwaliteit. De prijs/ kwaliteitverhouding is goed en er zijn een hoop innovatieve artikelen. Halfar focust extreem op maatschappelijk verantwoord ondernemen: Ze leveren geheel klimaat neutraal, werken met CO2-compensatie en een groot percentage van de collectie is gemaakt van (meestal) 100% R-PET 600D. VASAD: All Weather Backpack, Recycled Bags Een moderne, stevige en praktische rugzak met handige rolsluiting. Het waterafstotende materiaal, de grove ritssluiting en de metalen gesp zorgen voor een stoere uitstraling. Laptop of tablet berg je veilig op in de gepolsterde sleeve, met handig extra ritsvak. De voeringstof is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. De reflecterende VASAD-print maakt je ook ‘s avonds goed zichtbaar. 1 9 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
9 Tassen & Koffers PF Concepts: CaseLogic & Thule Exclusief ontworpen rugzak met speciaal vak voor 17" breedbeeld laptop. Veel ruimte in het uitvouwbare binnenvak, voor boeken, papieren en mappen. Organizerpaneel voor mobiele apparatuur, pennen etc. Een professionele laptop rugzak, perfect voor mensen die comfort en stijl in balans willen brengen. Het ruime hoofdcompartiment is voorzien van een dik opgevuld opbergvak voor een laptop tot 15" en een speciaal schuifvak voor een tablet van 10,5”. Er is een extra vakje voor het opbergen van powerboxen en een snel toegankelijke voorzak voor kleine elektronica Thule Voorzien van een hoofdvak met rits met een gewatteerde 15" laptophoes en een speciaal zacht vak voor een 10” tablet. Wordt geleverd met een speciaal binnenvak om apparaat en laders gescheiden te houden, een gewatteerde binnenvak om telefoon, zonnebrillen of andere waardevolle spullen te beschermen en uitbreidbaar zijvak met rits voor een waterfles. Een robuuste, weerbestendige plunjezak met afneembare rugzakbanden en een brede opening. Gemakkelijke toegang tot de inhoud door de extra grote en brede opening. Met het handige 2-in-1 ontwerp is de duffel bag eenvoudig te veranderen in een rugzak. 840D van Waterproof Nylon. Samdam De Lipault Plume Spinner 70 Khaki is een ruime koffer met een formaat van 70 x 46 x 31 cm en een gewicht van slechts 2.92 kg. De koffer is voorzien van 4 wielen en handvatten aan de boven- en zijkanten voor gemakkelijk transport. Aan de buitenkant van de koffer is er één vak beschikbaar voor het opbergen van kleine voorwerpen. Met zijn lichte gewicht en handige functies is deze koffer perfect voor reizigers die op zoek zijn naar een praktische en stijlvolle optie voor hun bagage. 2 1 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
2 2 DOOR LISETTE ERDTSIECK
8 Als ik de deur open doe sta ik meteen in een kleine showroom met de nieuwste collectie koffers en reistassen. Er is geen receptie. Boven hoor ik stemmen. Als ik de trap op loop staat Jean Renaux met zijn zoon Nicolas te praten. Ze spreken Frans, hoewel we toch in Vlaanderen zijn. “Wij zijn Franstalig opgevoed dus we spreken Frans tegen elkaar, terwijl we op school in het Nederlands les kregen.” De sfeer is gemoedelijk, familiair. We nemen plaats tussen de paraplu’s, fietstassen en een pluche giraffe, terwijl iets verderop in dezelfde ruimte Nicolas en zijn collega Yannick telefoneren en in en uit lopen. De lijntjes zijn hier kort. Kun je iets vertellen over het begin van CarryOn? “Ik ben begonnen bij een firma in Antwerpen met (hand) tassen van Laurent David. Dat waren leuke tassen in bijvoorbeeld fluorescerende kleuren die als ‘koekenbroodjes’ verkochten. Ik werd exportmanager. De sfeer rondom de seizoen collecties en de presentaties trok mij erg aan. Er waren toen jaarlijkse twee collecties in de retail, voor de zomer en voor de winter. In de perioden ertussen was er minder werk voor mij en ben ik me gaan verdiepen in de B2B markt. Ik vond dat meteen interessant. Het niveau van de mensen in de B2B markt ligt vaak wat hoger dan in de retail. Er wordt ook eerder en beter betaald en je krijgt met minder administratieve rompslomp te maken. En we krijgen, anders dan bij de retail, nooit een product teruggestuurd. Het Vlaams tassen-en koffers agentschap CarryOn bestaat dertig jaar. In een wijk aan de buitenrand van Antwerpen ligt het bedrijf, 3 man sterk, verstopt tussen woonhuizen. Toen Jean Renaux het bedrijf begin jaren negentig op 35-jarige leeftijd oprichtte wilde hij zich helemaal toeleggen op de b2b markt. Dertig jaar later vindt hij deze markt nog altijd fascinerend: ‘De creativiteit en inventiviteit in de producten vanuit de kracht en visie van de ontwerpers en fabrikanten, dat is zo mooi om mee te werken.” EEN GESPREK MET JEAN RENAUX, CEO VAN CARRYON EN BESTUURSLID VAN DE BELGIUM ASSOCIATION OF PROMOTIONAL PRODUCTS VERKOPEN IS NIET MOEILIJK… GOED INKOPEN IS MOEILIJK! Van Carlton naar CarryOn “Op een gegeven moment belde een vriend met de vraag of ik het merk Carlton wilde vertegenwoordigen. Dit merk verkocht zeer goed in de Benelux. Zo rond mijn 35ste ben ik onder de naam CarryOn als zelfstandige begonnen in koffers en reistassen voor de B2B markt. Ik werkte in die tijd nog rechtstreeks samen met grote bedrijven. Toen ik stopte met het merk Carlton ben ik zelf voor mijn klanten en voor nieuwe intermediairs gaan importeren uit China. In 2008 zijn we gestart met agenturen op te nemen. Dat was toen een goede en ook noodzakelijke stap. Ik voelde dat de beslissingen van de marketingafdelingen later en later kwamen, dus dat was lastig in verbandmet productie in het Verre Oosten. Bovendien was er grote behoefte aan voorraden. Wat ook speelde was dat mijn verkoop een tijdlang vooral gebaseerd was op de on-board trolley, binnen onze markt werd dat model vooral binnen promo acties verkocht. Op een gegeven moment hebben een aantal conculega’s zich toegelegd op on-board koffers en verkochten zij deze met een heel flexibele instelling. Dat heeft wel invloed op mijn omzet gehad. Daaromheb ik me toen ook meer toegelegd op de agenturen.” “Eerst werkte ik met het Italiaanse merk Roncato, met mooie en kleurrijke collecties. Maar er heerste binnen het bedrijf geen B2B filosofie, wat de samenwerking bemoeilijkte. Toen kwamen het Duitse TITAN en Travelite. De koffer- en reistassenbranche is over het algemeen niet 2 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
8 Verkopen is niet moeilijk… goed inkopen is moeilijk! zo sexy, en dat is soms een beetje moeilijk want ik moest ook de jeugd aanspreken. En ik wilde mijn zoon Nicolas iets kunnen bieden waar hij zijn creativiteit in kwijt kon. En dat werkte met de merken Halfar (hype tassen) en FARE (paraplu’s) erbij.” Paraplu’s en pluche beesten “De meesten kennen ons als tassen- en kofferleverancier. Maar door de passie van mijn zoon voor de paraplu zijn wij nu de grootste buitenlandse partner van FARE. Nicolas is heel goed in de marketing ervan. Wist je bijvoorbeeld dat een paraplu uit 108 onderdelen bestaat? Sommige mensen zijn bang dat ze uit elkaar springen als je ze opent, dus dat behoeft goede uitleg!” Renaux laat me een regenboog paraplu zien met lichtjes aan de binnenkant en een ‘hondenparaplu’ met poepzakjes eraan en een design van hondenpootjes. “FARE komt elk jaar met innovaties. Dat is de kracht, dat zij de paraplu steeds opnieuw uitvinden. FARE valt, samen met Halfar en MBW, onder de Duitse Choice Group ( JCK Holding). Elk bedrijf staat op zichzelf in die groep, maar het merendeel van de aandelen is in het bezit van de Duitse familiale holding. Dit brengt een mooi dynamisme met zich mee. Choice Group heeft ons gevraagd of we de pluche beesten, de bad-eendjes en stresspoppetjes van het merk MBW wilden opnemen in onze collectie. Door het feit dat elk artikel gecertificeerd is en kwaliteit uitstraalt, zijn wij daar op ingegaan. Badeendjes zijn trouwens een hit in de verkoop per internet!” Hoe is dat als je als specialist opeens iets nieuws erbij krijgt? “Dat is niet altijd eenvoudig maar als je een ‘stevig’ merk binnenkrijgt, dan accepteert de intermediair het makkelijker. Aan een merk hangt een meerwaarde, bijvoorbeeld door innovatie in personalisatie, een mooie verpakking, dat soort zaken. Twee jaar gelden hebben we ook het badlinnenmerk The One Towelling opgenomen. De marktpenetratie is nog klein, maar ik zie toekomst in deze mensen.” Waarom ben jij eigenlijk ondernemer geworden? “Ik heb marketing en distributie gestudeerd. Ik heb mijn ouders vroeg verloren en financieel had ik slechts drie jaar om te studeren. Mijn vader was in de jaren ’60 & ’70 een grote chocoladefabrikant dus ik heb het ondernemerschap van huis uit meegekregen. Op het moment dat ik voor Carlton werkte merkte ik dat verkopen me wel in het bloed zat. Verkopen is ook niet moeilijk als je weet waar je het over hebt en je klanten kent. Verkopen is boeiend. Mensen ontmoeten, mooie producten aanbieden. De firma Halfar en met name de heer Halfar zelf, maakt een perfect product. Het is zo mooi gemaakt en er is overal aan gedacht, de afwerking is heel goed. Ik verkoop zoiets met heel veel passie.” Klein maar fijn “Verkoop is de motor van elk bedrijf. De jeugd heeft het hier intern overgenomen, want ook de inkopers worden jonger. Ik ben vijfenzestig en zit nu 37 jaar in de tassenbranche en heb veel klanten doorgegeven aan Yannick en Nicolas. Maar ik hou me nog met plezier bezig met de klanten die ik nog wel heb en ik sta nog op alle beurzen en verkoop nog altijd graag. Ook bekommer ik mij sinds een aantal jaar om fietstassen. Kijk deze body’s bijvoorbeeld, worden in China gemaakt en we veredelen ze in Vlaanderen, met voorflap en bedrukking. Wij zijn de nummer 1 in België in fietstassen.” Zie voorbeeld fietstassen: Verkorte link toevoegen naar: www.carryon.be/p/bagageries/ sacoche-porte-bagages-halfar-1818011 Ben je iemand met een visie voor het bedrijf, een planning van waar je naartoe wilt? “Eerlijk gezegd te weinig en daar heb ik ook te weinig aan gedaan. Ik ben wel altijd alert geweest op bepaalde tendensen en wijzigingen in de markt. Maar ik ben niet erg bezig geweest met een strakke visie op het bedrijf. In de toekomst gaat iemand anders dat hopelijk doen… Ik dacht eerder in klein maar fijn, niet teveel last op de schouders. Ik slaap ook graag goed! Ik heb de zorgen en problemen bij mijn vader gezien met 150 man personeel, en hoe hij dat mee naar huis nam. Zoiets maak je mee vanuit je opvoeding en dat doe ik zelf graag anders. Ik heb drie zonen, drie van die gorilla’s… Alleen Nicolas wilde in het bedrijf komen werken en hij werkt hier nu 15 jaar. Mijn vader zei altijd: doe nooit zaken met familie of vrienden. Wel, het is niet eenvoudig, maar de gelegenheid deed zich voor, en dat is bij ons heel goed gegaan.” Wat kom je tegen als je met je zoon samenwerkt? “CarryOn is de laatste jaren niet heel erg gegroeid, omdat 2 5 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
9 Verkopen is niet moeilijk… goed inkopen is moeilijk! ik geen echte ‘people manager’ ben. Dat heeft mij altijd een beetje geremd in de expansie in de zaak, omdat ik voelde dat ik daar niet de capaciteiten voor had. Mijn overtuiging lag meer in onberispelijke service en kwaliteit voor onze klanten. Ik heb goed de kost willen verdienen, maar ben niet expansief bezig geweest, terwijl Nicolas toen hij begon veel grootser dacht. Ik heb hem misschien een beetje geremd daarin. Verder hebben we het werk trouwens nooit mee naar huis genomen, mijn zoon en ik. We hebben afgesproken dat we dat niet zouden doen.” Toekomst Denk je dat Nicolas het bedrijf wil overnemen als jij stopt? “Nicolas heeft een manier van denken die verschillend is van de mijne. Dit heeft op sommige momenten voor frictie gezorgd. Om dat verder te vermijden denken we beiden dat het goed is om een externe Algemeen Directeur aan het hoofd van de onderneming te plaatsen. Hij of zij kan de onderneming met een eigen visie en nieuwe en frisse ideeën naar een ander level brengen om het te doen groeien en de intermediair nòg beter te helpen. Als we daar ook nog een externe sales-persoon bij halen, en de afwerking van ons online-platform voor de intermediairs rond hebben, kan dit alleen maar een succes-story worden.” Hij voegt toe met een lach: “Mocht iemand zich voor één van beide geroepen voelen, dan mogen ze zich altijd melden…” Is je werk voor jou je leven? “Absoluut, al maak ik me geen zorgen over mijn leven als ik ermee ophoud. Maar het is wel een passie en ik doe het nog steeds graag. Ik ben gestart met niks. Ik moest ervoor vechten en hard werken. Verkopen is niet moeilijk, goed inkopen is moeilijk, dat is een heel belangrijk iets dat ik heb geleerd in de loop der jaren. Maar de mensen met wie ik samenwerk, de mensen achter de merken die we verkopen, die hebben zo’n kracht in zich, daar zit een enorm potentieel en dat is een heel belangrijke drijfveer voor de toekomst.” Wat doe je graag naast werk? “Fietsen en tennissen, ik werk ook graag in de tuin. En we hebben ook een mooi huis in Zuid-Frankrijk waar altijd veel te doen is. En met mijn vrouw zijn! Ik woon hier tien minuten vandaan, dus ik ga ’s-middags graag met mijn vrouw lunchen. Ik neem mijn tijd voor de lunch, dat vind ik belangrijk.” Flying Dutchman Uitgebreid genieten van een lunch doen jullie in België beter dan wij. Zie jij nog meer verschillen in werkwijze? “Wel, ik ben eigenlijk opgevoed door Nederlanders in de tassenindustrie. Ik denk dat wij veel kunnen leren van ze. Zij durven meer, zijn ook agressiever. De Belg neemt wat meer afstand. De Nederlander reageert sneller op marktwijzigingen. Ook wij hebben fantastische ondernemers, maar op het niveau van puur zakendoen hebben Nederlanders een stapje voor. Belgen hebben een andere manier van zakendoen, misschien zijn wij iets loyaler naar klanten want een Nederlander kapt sneller af op de prijs. Ik geef je een voorbeeld: ik ga vier keer per jaar naar China. Ik was de beurzen daar een beetje beu na zoveel jaar en besloot een keer een Thaise beurs te bezoeken. Ik kwam rond half elf in de ochtend binnen en tijdens het inschrijven kon ik zien hoeveel Nederlanders en Belgen er op dat moment ingeschreven waren. Reeds twaalf Nederlanders waren op de beurs en geen Belg. Ik was de eerste! The flying Dutchman, die bestaat echt!” Promotionele acties “Tien jaar geleden hebben we een 6-tal loyalty-acties gedaan voor Carrefour, via een Nederlandse intermediair die door Carrefour was gevraagd om een actie met tassen te starten. Ik heb, zoals jullie in Nederland zeggen, als ‘tassenboer’ twintig jaar ervaring in een kleine collectie van zes (reis)tassen gestoken. Dat resulteerde in een enorme omzet, we hebben een miljoen tassen verkocht. Ineens kun je dan iets betekenen voor een intermediair. Deze had vertrouwen in onze expertise. Elke dag helpen wij onze klanten mee aan het ontwikkelen van promotionele acties. Wij verkopen bijna al onze producten met bedrukking. Dit is ook onze meerwaarde, in plaats van alleen dozen te schuiven. Bedrukken is een vak apart en de intermediairs vragen raad. Daar staat CarryOn en het team klaar voor. Om af te sluiten met de glimlach en hoe het niet moet gaan: er kwam ooit een handelaar in warmtepompen bij ons voor koffers in zijn kleur en logo erop voor zijn klanten. Twee jaar later organiseerde de fabriek een incentivereis en ze kwamen allemaal met dezelfde koffer aan! Dat werd dus een klucht op de luchthaven toen ieder zijn eigen koffer wilde vinden.” 2 7 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
2 8 TEKST: PETER VANGESTEL
8 Robert Klerk, eigenaar van Pacor mag je volgens mij ’s nachts wakker maken om over te tassen en materialen te praten. Hij is een typische vakidioot in de goede zin des woords. Hoog tijd om bij hem langs te gaan om een kijkje in de keuken te nemen. DÉ SPECIALIST IN CUSTOMMADE Pacor Pamero zoals het bedrijf officieel heet bestaat sinds 1999 en is vanuit een fusie ontstaan. In 2008 nam Klerk alle aandelen over. Het bedrijf richt zich op twee markten, te weten de retail en de promotionele markt. Met een tweetal productgroepen: riemen en custom made tassen. “Ik ben er trots op voor heel veel mooie merken te mogen produceren”, zo vertelt Klerk. “Zo maken wij bijvoorbeeld de complete tassencollectie voor Prénatal en Baby Dump. Maar we maken ook riemen voor bijvoorbeeld het Nederlandse leger, tassen voor de NS en ga zo maar door. En bijna alle tassen die op Schiphol verkocht worden, komen ook van ons. Heel veel mensen weten niet hoeveel we eigenlijk doen in deze wereld.” Eén offerte In de promotionele markt werkt Pacor nauw samen met een aantal distributeurs. Die samenwerking met wederverkopers en diverse toeleveranciers is voor Klerk van levensbelang voor succesvol zakendoen in deze markt. Onze branche leunt voor een belangrijk deel op vertrouwen. Het klinkt gek, maar ik maak voor een bepaalde opdracht maar één offerte voor de eerste aanvrager. Logisch zou je misschien zeggen, maar dat is het niet. Heel vaak ben je als distributeur heel veel tijd en moeite aan het steken in zo’n custom made opdracht. Als de offerte richting eindklant gedaan is, zie je heel vaak dat die klant zo’n opdracht nog even bij 3 andere distributeurs neerlegt. Als die distributeurs weer bij ons terechtkomen – zo groot is de custommade tassen wereld niet – dan leggen we daar dus geen offerte voor neer. Wij gaan alleen in zee met die eerste aanvrager. Kwestie van vertrouwen en dat betaalt zich uiteindelijk echt wel weer terug.” Zware tijden Klerk is er de man niet naar om te klagen. Maar makkelijk heeft zijn bedrijf het in coronatijd zeker niet gehad. Met name de terugval in de retail kwam hard aan. “Wij konden niet zomaar overschakelen op een ander product. Dus ik zei tegen de verkoop zorg dat je straks na corona de eerste bent die weer zaken kan komen doen. En met de rest van het bedrijf zijn we op zoek gegaan naar innovaties in ons bestaande portfolio. Daar is onder meer ons nieuwe duurzaamheidsmerk The Greenworld uit ontstaan. Gelukkig zitten we nu weer op ons oude omzetniveau, maar ik kan niet ontkennen dat we het echt echt zwaar gehad hebben. Nu hebben we al meer crisissituaties overleeft, waaronder de kredietcrisis, dus ik wist zeker dat we deze ook wel te boven zouden komen. We zijn gewoon een gezond bedrijf dat nooit rare dingen heeft gedaan. Zo zitten we gewoon niet in elkaar.” The Greenworld Pacor heeft al langer producten in de collectie die je redelijk duurzaam zou kunnen noemen. Ze komen echter wel allemaal uit China (tassen), India (leren tassen) of Italië (riemen). Bovendien is nog lang niet de gehele collectie duurzaam. “Als ik met iets kom, wil ik ook zeker weten dat het echt duurzaam is. Ik kom nu met het paraplumerk The Greenworld, waar al mijn duurzame producten onder vallen. Zowel de riemen als de tassen. Het eerste product dat we maken, zijn vegan riemen van appel en sinaasappel leer. Het heeft lange tijd geduurd voordat het product van een dusdanige kwaliteit was, dat we het wilde voeren. Onze riemen zijn echt AA+ kwaliteit en moeten mooi blijven ook bij dagelijks gebruik. Dat proces hebben we nu zover en nu kunnen we de markt op. 2 9 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
9 Dé specialist in custom made Ook alle afwerking van deze riemen is zo duurzaam mogelijk. The Greenworld collectie zal al snel worden uitgebreid. Maar nogmaals, dan moet ik zeker weten dat de producten die we voeren onder die naam ook echt bewijsbaar duurzaam zijn.” Prijzen Aangezien een aanzienlijk deel van de productie in China zit, is de vraag gerechtvaardigd hoe het zit met prijsverhogingen als gevolg van hoge vervoers- en grondstofkosten. Gek genoeg wordt vervoer over de weg steeds duurder, terwijl de containerprijzen van vervoer via schepen nog nooit zo laag is geweest. “Ik zit meer dan 25 jaar in het vak, maar heb dit nog nooit meegemaakt”, zo stelt Klerk. Zo laag zijn de containerprijzen vanuit China nog niet eerder geweest. Terwijl ze tijdens corona gigantisch hoog waren. Demagazijnen puilen nog steeds uit door restant voorraad, waardoor er gewoon geen vraag naar vervoer per boot is. Ik denk dat die prijzen ook laag blijven de komende tijd. Vanwege de hoge dollar hebben we ook geen prijsstijgingen vanuit China gehad voor wat betreft grondstoffen. Dus ik ga mijn prijzen dan ook niet verhogen de komende tijd. Eerlijk gezegd snap ik al die prijsstijgingen van dit moment ook helemaal niet.” Superspecialist Pacor kan een custom made tas leveren in drie weken tijd leveren als het moet. Dan kan alleen als je een superspecialist bent. Klerk heeft de laatste tijd geïnvesteerd in designers, zodat zijn klanten heel snel een heel goed design in huis hebben. Zoals eerder aangegeven kent hij zo goed als alle materialen en weet hij waar ze in te kopen en hoe ze optimaal te verwerken. Daarnaast heeft hij een goed gevoel voor welke modellen ‘hot ’ zijn op welk moment. “ ’Ik hou de mode heel strak in de gaten, want dat is een toegevoegde waarde die wij onze klanten moeten leveren. Wij maken complete retailcollecties en die moeten wel aanslaan bij de consument. Je moet wel weten weten materialen, kleuren en modellen hip zijn. Daar profiteren onze promotionele klanten ook weer van. Het meest duurzame aan een promotionele tas is toch het gebruik ervan. Hoe langer die tas meegaat en hoe langer die tas gebruik wordt, hoe beter dat het is. Ook dat versta ik onder kwaliteit. Je moet het leuk vinden om een tas te dragen.” Toekomst Buiten dat Pacor dus flink gaat inzetten op duurzaamheid onder de merkparaplu Greenworld is het plan om de custommade tak nog verder uit te breiden en te digitaliseren. Dat is geen kwestie van een druk op de knop, daar gaat wel enige tijd overheen. Nu gaan de accountmanagers van Pacor op pad met een ‘traditioneel’ boek. “Dit boek in eigenlijk onderverdeeld in een aantal keuzes. Keuze 1 is model, keuze 2 is materiaal van buitenzijde en voering, keuze 3 is afwerking van biezen, ritsen et cetera en keuze 4 is personalisatie. Dat kan ook eigenlijk ook op elk gewenste manier. Op termijn willen we dit helemaal digitaal kunnen laten doen. Maar dan nog zul je met stalen op padmoeten als je de keuze voor materiaal wilt verduidelijken. Maar we willen samen met onze partners het de eindklant makkelijker maken, voor wat betreft al die keuzes. Op dit moment zijn we op zoek naar een aantal distributeurs om dit concept verder mee uit te bouwen. Mijn ambitie is niet om een groot bedrijf neer te zetten. Wel wil ik graag dat het een goed geoliede machine is. En dat iedereen op een leuke, prettige manier samenwerkt. En dan ben ik eigenlijk weer terug waarmee ik begon. Onze branche is heel sterk afhankelijk van vertrouwen tussen de ketenpartners. Als je goed kunt samenwerken en elkaar wat gunt, dan doe je het volgens mij goed. En als je dan ook nog mooie kwalitatieve producten mag maken, is dit toch het leukste vak van de wereld.” 3 1 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
8 Waarschijnlijk ben je SL Bags wel vaker tegengekomen op één van de vakbeurzen. Zo waren ze dit voorjaar onder meer te vinden op de PSI, PromZ product Première, de GWW Trend en de Gépébé. Hun meest opvallende tassen zijn die van VASAD, die in allerlei trendy kleuren te krijgen zijn. Hun belangrijkste merk VASAD bestaat dit jaar dus een eeuw. Van oorsprong was het een zadelmerk. Het zijn leren zadels met grote springveren eronder. Daarnaast produceerde het bedrijf riemen en leren tassen. Jan, Theo en Herman van der Sandt begonnen het merk in 1923 in Doetinchem. In 1960 komt de zoon van Jan, Arnoud in de zaak. Zijn liefde gaat uit naar luxe lederwaren, waaronder tassen en begint naast eigen productie met inkoop in Italië en Oost-Duitsland. In 1973 splitst de afdeling lederwaren zich af van de fietsen zadelmakerij en is SL Lederwaren BV geboren. Ambacht Peter van der Sandt nam 20 jaar geleden het bedrijf over van zijn vader Arnoud en zijn oom. Tot 20 jaar geleden had het bedrijf nog eigen productie. “Mijn vader was een ambachtsman in hart en nieren”, zo vertelt Peter. “Hij zat zelf achter de naaimachine de samples in elkaar te stikDit jaar bestaat het merk VASAD 100 jaar. Het merk wordt vertegenwoordigd door SL Bags, dat dit jaar zijn 50-jarig bestaan viert. Aanleiding genoeg dus voor een gesprek met de derde generatie eigenaar Peter van der Sandt en zijn commercieel manager Joris Jansen van den Berg. 100 JAAR VASAD EN 50 JAAR SL BAGS DOOR: PETER VANGESTEL ken. Maar ook de nieuwe modellenmaakte hij allemaal zelf. Hij had dan ook de lederwaren vakschool in Offenbach in Duitsland gedaan en vervolgens liep hij stage in Engeland. Toen ik het overnam kon ik niet anders dan de productie afstoten. Het is bijna niet mogelijk omnog zelf leren tassen te produceren omdat het simpelweg te duur is. Er is ook te weinig beschikbaarheid van materialen. Dat was vroeger trouwens ook al zo. Ik durf te stellen dat mijn vader de traditionele voetbaltas, die een aantal jaren terug weer hip werd als retrotas, in de jaren ’70 heeft bedacht en op de markt gebracht. Tienduizenden zijn er in de fabriek in Doetinchem geproduceerd. Elke voetbalclub had zo’n tas met een eigen logo. Naarmate de productie in Europa verminderde nam ook de beschikbaarheid en keuze in materiaal af. En het klinkt raar, maar daar hebben ze in China geen last van. Daaromdenk ik dat op tassengebied het heel moeilijk is om over te stappen op Europe made, laat staan op productie in Nederland. Wij proberen ook een deel van de productie over te hevelen naar Europa. Uiteindelijk zijn we bij een productiefaciliteit in Roemenië terecht gekomen. Maar de levertijden vanmateriaal is ook bijna 10 weken en de materiaalprijzen zijn zes tot acht keer duurder dan in China. Dat is nog een groot verschil om verkocht te krijgen met alleen het argument ‘het komt uit Europa’.” 3 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
9 100 jaar VASAD en 50 jaar SL Bags Duurzaamheid Naast VASAD heeft SL Bags nog een belangrijk merk, te weten Recycle Bags. Hiermee probeert SL Bags te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame producten. Daarbij wordt gekeken naar materialen, verpakking, vervoer, productie en ga zo maar door. Ofwel, de gehele keten wordt zo kritisch mogelijk bekeken. Toch blijft volgens Joris het functionele gebruik het belangrijkste. “Het gaat om het complete plaatje. Van zonnepanelen over ons hele pand tot social compliance en van materiaalgebruik tot vervoer en alles er tussenin. Maar als je een rugzak levert die na drie keer gebruiken uit elkaar valt van ellende, heb je daar helemaal niets aan. We kiezen in principe voor zoveel mogelijk duurzame materialen, maar het mag niet ten koste gaan van kwaliteit en functioneel gebruik.” Peter valt bij “Wij zijn als één van de eersten begonnen met recycled PET in tassen zeven jaar geleden. Inmiddels biedt elke leverancier dat aan. Maar hoeveel er dan inzit vertelt bijna niemand. Wij willen wel gewoon een eerlijk verhaal vertellen. We kunnen echt niet alles van gerecycledmateriaal maken, maar wees daar dan eerlijk over. Bij ons is alles aantoonbaar van postconsumer PET. Toch zie je heel veel anders in de markt. Kijk, een tas is schering en inslag. Bij ons is allebei rPET. Maar als je schering rPET is en je inslag PET mag je het gewoon een tas van gerecycled PET noemen. Datzelfde geldt voor gerecycled katoen. Een tas kan nooit van 100% gerecycled katoen zijn. Daar moet gewone katoen of bio katoen door heen omhet sterk genoeg te maken. Dat is op zich niet erg, maar wees er wel eerlijk over.” Trends Een belangrijk deel van de omzet van SL Bags ligt in de kerstperiode. Met name hun rugtassen zijn populair in kerstpakketten of als ‘verpakking’ voor kerstpakketten. Het bedrijf loopt voorop in gedurfd kleurgebruik. “De kerstmarkt was vroeger best saai”, zo beweert Joris. “De kleuren die gebruikt werden waren zwart, rood, groen, grijs, blauw en veel verder kwam het niet. En eigenlijk gold hetzelfde ook voor de promotionele markt. Dat hebben we doorbroken door met nieuwe kleuren te komen als oranje en wit en door gedurfd materiaalgebruik. Zo gebruiken we veel Tarpaulin, dat van oorsprong glanzend is. Wij gebruiken voor onze tassen een matte variant, waardoor onze tassen echt een stoere eigen look krijgen.” Peter vervolgt: “De nieuwste ontwikkeling is dat een aantal rugzakken ook waterdicht zijn. Je kent wel de drybags. Dat principe hebben we nu ook toegepast in een rugzakmodel. Dat zijn dus gelaste naden, in plaats van gestikte naden. Gestikte naden zijn namelijk nooit waterdicht, tenzij ze aan de binnenzijde getaped zijn.” Focus op collecties Het bedrijf SL Bags maakt hele specifieke keuzes. SL Bags doet wel maatwerk, maar de focus ligt op vaste collecties vanuit voorraad. “Natuurlijk maken we nog maatwerk sporttassen en tassen voor de medische industrie” vertelt Peter. “Maar de focus ligt echt op onze merken die we leveren vanuit voorraad aan de kerstpakkettenleveranciers en distributeurs in de promotionele markt. Het leuke is dat het hele bedrijf daar een bijdrage aan levert. We hebben een kleinmaar betrokken team, waar iedereen input levert ook op wat we uiteindelijk gaan maken”. Beat Cycling Team Om onze historie vanuit de fietsindustrie kracht bij te zetten, is VASAD trotse sponsor/supplier van het Beat Cycling Team. Dit is een professionele wielerploeg op basis van een nieuwmodel. Een clubstructuur die we kennen vanuit het voetbal en andere sporten. Beat bestaat dus niet door die ene allesbepalende sponsor, maar is een club met een eigen naam en identiteit. De basis van BEAT wordt gevormd door duizenden leden en een brede partnergroep. Hierdoor hebben ze een duurzame structuur die voor langere tijd kan blijven bestaan. Iedereen die lid wordt, mag zich ‘renner’ noemen. 3 5 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
Koffers en tassen special 2023 Stickercase handbagagekoffer De Stickercase is een 20" handbagage koffer die aan de voorzijde is voorzien van een hoogwaardige vinylsticker. Verkrijgbaar in 12 standaard kleuren. www.stickercase.nl Allrounder L twist silver Stylish travel bag with lots of space - the allrounder L from reisenthel is very spacious, has a large opening and many practical inside pockets. www.reisenthel.com/en FLASH (58870) Large main compartment with zip. Laptop compartment up to 16”. Zipped inner pocket. Secret compartments built into the back padding. www.langenberg.one Bobby Explore anti-diefstal rugzak Of je nu een nieuwe stad verkent of een bergwandeling maakt, de Bobby Explore anti-diefstal rugzak van XD Design is altijd overal klaar voor. www.xdconnects.com Halfar OUTDOOR sporttas 1818037 Lichtgewicht functionele sporttas, beschikbaar in 5 kleuren. Gemaakt van gerecycled ripstop materiaal, PVC-vrij met decoratieve reflecterende print. www.bqstextiles.com Kisses from Holland Deze unieke oer-Hollandse shopper kunt u vullen met oerHollandse producten. www.pacor.nl Transform Pack The lightweight ‘Transform Pack’ organiser can be converted into a backpack in seconds, the organiser is then inside the backpack! www.business.troika.de 3 7 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
Koffers en tassen special 2023 Padeltas met je eigen branding Met een gepersonaliseerde padeltas sta je al 1-0 voor als je de baan op gaat! www.pacor.nl 100% Bamboevezel draagtas 39 x 41 cm. 150 gr/m2 Bamboevezels zijn duurzaam, biologisch afbreekbaar en vormen, eenmaal omgevormd tot textiel, een glad materiaal, optimaal voor uw promotionele tas. www.premo.nl Rollink Flex 360° opvouwbare koffer Rollink introduceert de Flex 360°. De koffers zijn opvouwbaar en zijn uitgevoerd met 4 dubbele spinner wielen. www.rollink.com ACTIVE sports/travel bag – HALFAR® Be ACTIVE. The sports/travel bag with the exciting mix of pattern embossing and PU-coated rPET material convinces with its multiple details.! https://en.halfar.com/promotional-bags VASAD Dry Bags Klaar voor alle buitenactiviteiten! Of je nu gaat fietsen, wandelen of watersporten, met deze dry bags houd je je belangrijke spullen droog en schoon. www.slbags.com Luggage tag VIVO Stylish luggage tag in leather imitation with RPET. Branding options available such as debossing, foil stamping or full cover digital print. www.makeityours.me 3 9 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
4 0 DOOR AD VAN POPPEL
8 In 2022 telde PromZ.BE 228 acties met product media. Dat waren er aanzienlijk minder dan in de voorgaande jaren. Vijf jaar geleden waren er nog 340 acties op jaarbasis. Sindsdien is de trend dalend: 297 in 2019, 262 in coronajaar 2020, 285 in het tweede coronajaar (en EK-voetbaljaar) 2021 en nu 228 in 2022. 2022 begon redelijk goed met een status quo ten opzichte van 2021 in januari en februari en een stijging in maart. Maar in april, mei en juni daalden de acties met premiums vergeleken met 2021. Alleen in juli en september was het aantal acties lichtjes hoger, maar in de resterende maanden van het jaar lag dat aantal weer lager dan het jaar ervoor (zie Elk jaar turft PromZ.BE op basis van folders en winkelbezoeken het aantal consumentenacties met premiums in België. Na de coronajaren 2020 en 2021 kenmerkte 2022 zich door de energiecrisis en de oplopende inflatie. Dat had ook zijn weerslag op premiumacties in de retail: het aantal daarvan is gedaald ten opzichte van vorig jaar. AANTAL CONSUMENTENACTIES MET PREMIUMS DAALT PROMO-WATCH 2022 tabel 1). De vijandelijkheden in Oekraïne (oorlog volgens Oekraïne, ‘speciale militaire acties’ volgens Rusland….) hadden hun effect in de winkels. Immers, na de inval in Oekraïne rezen de prijzen voor energie de pan uit en prijsacties, die toch al vaak ingezet worden door de Belgische retailers, namen alleen maar toe. De acties van het type 1+1 of 2+1 gratis gingen crescendo. Als er al iets gegeven werd door retailers of door merken was het een bijpassend product, zoals een gratis zak diepvriesfrites bij een rumsteak. De retailers claimden in hun folders zich in te zetten voor een ‘lagere levenskost’ of te vechten voor de koopkracht. *WK effect ** Eigenlijk had dit een topmaand moeten zijn met het EK-voetbal. Maar door de coronacrisis is dat toernooi een jaar verschoven. ***EK effect **** WK in Qatar: géén effect 2018 2019 2020 2021 2022 Januari 11 17 14 12 12 Februari 28 18 24 18 18 Maart 39 23 10 21 26 April 26 24 13 26 16 Mei 33 27 17 27 2 Juni 57* 41 36** 48*** 27 Juli 18 21 25 16 21 Augustus 33 27 30 18 8 September 21 21 26 22 24 Oktober 29 26 26 29 24 November 27 32 23 25 15**** December 18 20 18 23 17 340 297 262 285 228 Tabel 1; Adverteerders die vaak promotionele producten inzetten 4 1 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
8 Aantal consumentenacties met premiums daalt Prijzen De Belgische retailmarkt is er een waar prijzen heel belangrijk zijn en dat heeft zijn weerslag op de marges. Niet enkel op die van de retailers, maar vooral op die van de merken. Tom Smidts, Head of Country Unilever België en Luxemburg, zei in het Belgische businessmagazine Trends dat de kosten stijgen en dat er vanuit de retail een grote druk is op de prijzen, waardoor de winsten onder druk staan. “We moeten investeren in onze merken en dat in een Belgische retailmarkt die heel competitief is. We hebben bijvoorbeeld 2,5 supermarkten op 10.000 inwoners. In Nederland zijn er dat 1,8 supermarkten op 10.000,” aldus Smidts. De retailers zijn gewikkeld in een prijzenoorlog met elkaar en hebben bovendien hoge operationele kosten. Logisch ook dat retailers niet staan te springen om acties met promotionele producten te ondersteunen. Die vragen immers handling in de winkel (een speciale display met de premiums dichtbij de producten). On-pack of in-pack is niet altijd een oplossing, omdat de producten vaak iets meer volume hebben en omdat dan ook de producten zonder premium blijven staan… Breed Unilever was overigens wél een van de adverteerders die voor de diverse merken vaak product media inzette. Goed, het merkenportfolio van Unilever is breed en dan is er al eerder kans dat er een promotionele actie voor een van de merken wordt gevoerd. En soms was er een actie waaraan meerdere merken van Unilever deelnamen (bijvoorbeeld een knuffel bij aankoop van 15 euro aan Unilever-merken). Ook de andere fmcg’ers met een groot aantal merken staan hoog in de top tien: Beiersdorf, de groep L’Oréal, Henkel, Procter & Gamble… (zie tabel 2). Opvallend is wel dat groepen met veel merken als AB-Inbev en Coca-Cola Compagnie niet meer in de top tien voorkomen, terwijl dat enkele jaren geleden nog wél het geval was. Voor de CocaCola-merken kwamen we aan 2 acties, voor AB-Inbev-merk Jupiler aan 3. De retailers kennen trouwens ook de kracht van promotionele acties. Intermarché, Carrefour en de Colruyt Group (met Spar, Alvo en Colruyt Laagste Prijzen) staan in de top tien. Dat heeft veel te maken met hun spaar- en verzamelacties (zie verder). De adverteerder die veruit de meeste premiums in het vooruitzicht stelde, was Roularta Media Group. Uitgevers gebruiken al sinds jaar en dag cadeautjes om een abonnee voor hun titel(s) te werven. Roularta heeft een groot aantal titels en werft daarvoor ook in die eigen media. Wie een abonnement op Knack of Trends heeft, krijgt met het blad eveneens bijsluiters voor andere titels van de groep. Een andere ‘vreemde eend’ in de bijt is JM Bruneau, een b-to-b postorderaar van kantoorartikelen. JM Bruneau is een klassiek postorderbedrijf zoals die er aan het einde van de vorige eeuw ook op de consumentenmarkt waren: een groot cadeau om klant te worden… In de jaren tachtig en negentig verkochten postorderbedrijven bij wijze van spreken eerst de promotie omde klant binnen te halen en pas dan de producten. De methode PromZ.BE kijkt elke week welke adverteerders consumentenacties met product media voeren op basis van folders (online en offline), magazine bijlagen, winkelbezoek en direct mails in de brievenbus. Elke week neemt PromZ.BE folders van dezelfde retailers door en dat al sinds enkele jaren. Die methode geeft een indicatie van het aantal acties. Voor de tellingen op jaarbasis is er geen rekening gehouden met glazenacties van individuele bierbrouwers. Die gaan immers buiten de sector van product media-aanbieders (intermediairs en leveranciers) om. Wel worden glazenacties in het kader van bierfestivals die de retailers opzetten in de tellingen opgenomen. Roularta Media Group 24 Unilever 14 Intermarché 13 Beiersdorf 11 Carrefour 10 P&G 10 L’Oréal 9 JM Bruneau 8 Colruyt Group 7 Duvel 7 Henkel 5 Tabel 2; Adverteerders die vaak promotionele producten inzetten 4 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
hetportaal.comRkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5