PROMZ VAK 04-2022 DECEMBER

9 Treed in de oren van je klant Aan de slag Het voordeel van podcasts is ook dat je er vrij gemakkelijk mee kunt beginnen. Hoewel je het natuurlijk zo gek en professioneel kunt maken als je zelf wilt, is het afhuren van een studio doorgaans echt niet noodzakelijk. Liever niet zelfs, volgens Stekelenburg, die zeker kleinere ondernemers aanraadt vooral simpel te beginnen. Grootser gaan kan altijd nog. Een opname met de audiorecorder van een smartphone kan al volstaan. Je kunt er een extern microfoontje aan koppelen. Of een stapje verder gaan met een set die bestaat uit meerdere microfoons, een versterkertje en laptop zoals Hegger gebruikt. Ze zegt: “Alles kan. Al geldt wel dat wanneer een hoge kwaliteit een kernwaarde is van het bedrijf, die natuurlijk ook moet doorklinken in de podcast. Dan is het geluid van een telefoonopname waarschijnlijk niet goed genoeg.” Wat is je plan? Het helpt om vooraf goed na te denken over het doel van de uitzending, of er gesprekspartners zijn en wie dan, en wat de eventuele rubrieken worden. Een longlist met 25 onderwerpen is handig, tipt Stekelenburg, net zoals het maken van een grove planning voor de eerstkomende tien podcasts. Elke week weer iets nieuws verzinnen valt meestal niet mee omdat de creativiteit toch wat wegebt, weet hij. “Ook over de gasten moet je hebben nagedacht. Benader die ruim van tevoren. Het is sowieso slim om meerdere podcasts op te nemen op één dag en eventuele gesprekspartners dan ook na elkaar in te plannen”, zegt Stekelenburg. Een vuistdik scenario voor elke podcast is niet nodig. Enige structuur is wel handig en biedt houvast. Voor het overzicht van jezelf en de luisteraar kan elke aflevering bestaan uit een introductie, een hoofdthema en een eindstuk waarin het besprokene nog eens kort de revue passeert en het topic van de volgende podcast wordt aangekondigd. Maar vooral niks stringents, benadrukt Stekelenburg. Ook de content is volgens hem het best op een losse manier te benaderen. Zolang de podcast maar interessant is voor de luisteraar en niet vooral voor het bedrijf. Hij vervolgt: “De lengte hangt helemaal af van jezelf. Je kunt in dertig minuten heel veel kwijt, maar podcasts van twintig of tien minuten zijn ook een optie. Waak er ook voor dat je het publiek niet overspoelt met informatie.” Consistentie De podcast ruw de ether in sturen is een mogelijkheid. Met editwerk wordt deze meer ‘uitzendklaar’ en ontdaan van schoonheidsfoutjes. Je kunt dit werk uitbesteden, maar er zijn ook programma’s online te vinden waarmee je zelf aan de slag kunt. Die schonen het geluid wat op en helpen de podcast iets meer te stroomlijnen. Al moet je dat volgens Stekelenburg ook weer niet overdrijven. Elke aarzeling, kuch of ‘uh’ eruit halen zorgt juist weer voor een te gekunsteld geheel. Is de opname gereed, dan is het tijd om te uploaden. Hiervoor bestaan speciale podcasthosts. Een voorbeeld is Soundcloud. Het zijn de hosts die podcasts vervolgens plaatsen op kanalen zoals Spotify. Verweef het in de strategie Hoewel het maken van een podcast leuk is, schept het ook verplichtingen. Om daadwerkelijk iets teweeg te brengen is continuïteit een must, benadrukken de podcastexperts. En daar loopt het soms toch een beetje spaak, weet Hegger. “Na veel bombarie bij de eerste uitzending verslapt de aandacht om podcasts te maken na verloop van tijd. Gemiddeld geven makers er na zeven podcasts de brui aan. Dat is jammer. Juist door consistentie bouw je een band op. Hou dus vol. Verweef het podcasten in de strategie van het bedrijf en ruim er gewoon tijd voor in.” Alle twijfelaars raden de twee experts verder aan: gewoon beginnen. Over elke onderneming en product of dienst is wel iets interessants te vertellen. Bovendien is de podcast een goed alternatief voor wie bijvoorbeeld niet van schrijven houdt. Hegger zegt: “De luisteraars die ik voor het eerst ontmoet hebben altijd het gevoel alsof ze me al kennen. ‘Je bent elke dag in mijn oren. Vaker dan mijn partner’, zei iemand. Een podcast heeft iets intiems. Dat zorgt ervoor dat-ie beklijft.” Praktische tips van De Podcast Specialist • Is er een gesprekspartner in de podcast? Plaats dan microfoons en zet deze iets lager dan het gezicht en omhoog gericht zodat je er nét overheen praat. Dan klinken de p’s, b’s en t’s minder hard. • Praat in de microfoon. • Zorg voor een glimlach op je gezicht. Een podcast heeft geen beeld. Toch horen mensen wel degelijk of je plezier hebt in wat je doet. • Praat niet te snel. • Klinkt een vraag of antwoord net niet helemaal lekker, doe het dan over en stel de vraag opnieuw. Met editen knip je het stukje er gemakkelijk uit. • Vermijd ruimtes met alleen harde wanden. Deze kunnen hol klinken. Een kamer met een bank en gordijnen werkt vaak beter. Ideaal is een bibliotheek omdat boeken veel geluid absorberen en zorgen voor een warmer geluid. • Zorg dat er geen kopjes met lepeltjes op tafel staan. • Zie je het zitten? Begin gewoon en stel het maken van een podcast niet uit. Wie tevreden is met zijn eerste podcast, is te laat begonnen. z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 83

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5