8 Ze zijn relatief nieuw en volgens sommigen zakelijk minstens zo interessant als social media. Podcasts, want daar hebben we het over, veroveren langzamerhand een plek in de mediagereedschapskist. En dat is niet voor niets. Treed in de oren van je klant Het fenomeen podcasts duikt op verschillende plekken op. Bijna alsof je een van de laatsten bent als je er geen een hebt, zoals er weleens wordt opgemerkt. Toch is niets minder waar. De podcastdichtheid is zelfs relatief laag. “Ons land telt er iets meer dan 18.000 volgens Listen Notes, dat zijn er tien op de tienduizend inwoners”, zegt Mirjam Hegger. Ze is zelf een van die makers en begeleidt met de Podcast Academy ondernemers bij het maken ervan. “Volgens Listen Notes zijn dat er op hetzelfde aantal inwoners in de VS bijna zes keer zo veel. Ook is het aantal podcasts gering ten opzichte van de vraag. Volgens onderzoek van Markteffect luistert 49 procent van de Nederlanders er weleens naar. De markt is absoluut niet verzadigd.” Verkopen Hiermee ligt er volgens haar een heel terrein aan mogelijkheden braak voor de podcast, die als communicatiemiddel ook voor bedrijven verschillende voordelen kan hebben. Naast een middel om je mee te onderscheiden, is het een laagdrempelig instrument voor een groter bereik waarmee aandacht kan worden gegenereerd voor producten en diensten. “De maker kan er zijn expertstatus mee vergroten doordat de podcast veel ruimte biedt voor achtergronden. In tegenstelling tot social media en hun vluchtigheid, hebben podcasts veel langer de aandacht; mensen DOOR MARJOLEIN STRAATMAN luisteren er gemiddeld 45 minuten naar. Je kunt er dus veel meer van je bedrijf in laten zien”, zegt Hegger. Met de podcast zijn bovendien groepen aan te spreken ie anders moeilijk bereikbaar zijn. Zo zou het kunnen gebeuren dat een grote groep mensen onderweg naar werk tussen zeven en negen graag intunet voor een podcast, weet Sander Stekelenburg van De Podcast Specialist. “En heb je die aandacht, dan kun je jezelf vaak veel sterker neerzetten in een podcast dan bijvoorbeeld in boodschappen voor of na video’s. Niet alleen omdat je er meer informatie in kwijt kunt, maar ook omdat sommige mensen nu eenmaal minder goed uit de verf komen in beeld. In een podcast vergeten ze de microfoons en praten ze een stuk makkelijker. Een leuk aspect aan de podcast is ook dat luisteraars zich een beeld van je kunnen vormen en hun fantasie de vrije loop kunnen laten gaan”, zegt hij. De podcast ademt iets vertrouwds. Zeker als het publiek vaker inschakelt en langer luistert kan het een band ontwikkelen met de maker. Dat werpt vruchten af, weet Hegger. “Potentiële klanten gaan je bedrijf steeds beter kennen. Ook de brands en dienstverleners die ik ondersteun zitten op een gegeven moment zo in de oren van de luisteraar dat de drempel om zaken te doen steeds lager wordt. Een podcast helpt je te verkopen.” z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 81
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5