C O M M E N T A A R D O O R P E T E R V A N G E S T E L ( P E T E R . V A N G E S T E L @ H E T P O R T A A L . C O M ) Laat ik beginnen iedereen een gezond en fantastisch 2023 te wensen. Een jaar waarin we hopelijk niet verrast gaan worden door onvoorspelbare virussen, oorlogen of andere ontwrichtende gebeurtenissen. Als één ding duidelijk is geworden de afgelopen jaren, dan is het dat niets zeker is. Maar troost je met deze gedachte (tevens mijn motto): zolang er chaos is, is er hoop. De afgelopen jaren is duurzaamheid in onze bladen een van de vaste thema’s geworden. En ook de komende tijd zullen we aan dit onderwerp de nodige aandacht besteden. Dat is, getuige het grote branche onderzoek dat we onlangs lieten uitvoeren, ook hard nodig. Want wat blijkt? Iets meer dan 10% van alle opdrachtgevers vindt dat promotionele producten, gelet op de discussies rondom klimaat, CO2-uitstoot en productverspilling, niet meer passen in de huidige tijd. Iets meer dan 10%! Wanneer we vervolgens distributeurs vragen naar de grootste bedreigingen voor de komende tijd, dan zien we ‘gestegen productkosten’ met stip op 1 staan… Wanneer we kijken naar de R-ladder (strategieën van circulariteit), dan bevinden de ketenpartners zich duidelijk op verschillende niveaus. Waar de industrie op het niveau zit van met name Reduce en Recycle, zit een belangrijk deel van de klanten dus al op Refuse. Het is nu echt vijf voor twaalf. Onze branche zal met substantiële veranderingen moeten komen. Ik wens eenieder dan ook veel succes bij het Rethinken van onze business. 9 v a k 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 7
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5