BAPP-co-voorzitters Een andere wind 9 tweede personeelslid aangeworven wordt. De communicatie van de vereniging via newsletters en de website moet dynamischer. De BAPP is nu in gesprek met een communicatiebureau die de externe en interne communicatie van de vereniging moet professionaliseren. Dat is nodig omdat als de BAPP naar buiten wil treden naar overheden en andere verenigingen (zoals de Belgian Association of Marketing en de United Brands Association), de associatie ook professioneel moet overkomen. Meerwaarde Met de 90 distributeurs die nu lid zijn van de BAPP zijn lang niet alle bedrijven in de sector vertegenwoordigd. Er zijn er veel meer die géén lid zijn, dan dat er leden zijn. Zelfs Olivier Claeys was tot voor drie jaar geleden met zijn bedrijf geen lid. “Waarom? Het had voor mij geen meerwaarde, ik zag de toegevoegde waarde niet,” aldus Claeys. “Voor ons als bestuur is nu de grote vraag: waarommoet je lid worden van de BAPP, wat is de meerwaarde?” Bert Anthonissen zegt dat het er niet om gaat bij iedere distributeur of leverancier aan te kloppen en te vragen om lid te worden. “Maar we hebben distributeurs en leveranciers nodig die bij de club wìllen komen, die zeggen ‘als ik geen lid ben, ga ik de trein van de komende drie, vijf jaar missen’. Dat is een andere insteek. Als je bedelt bij leveranciers en distributeurs om lid te worden, ga je niet uit van je eigen sterkte,” zegt hij. Anthonissen stelt verder dat de BAPP de komende jaren in navolging van de PPP in Nederland een label wil creëren naar de eindklanten toe. Dat moet die eindklanten de zekerheid geven met goede partners in zee te gaan als het om product media gaat. “Binnen vijf jaar zouden die eindklanten dan kunnen zeggen: als je geen lid bent van de BAPP, kopen we niet bij jullie.” Hij voegt eraan toe dat het niet de bedoeling is uit te sluiten, maar wel de sector zo sterk mogelijk te maken. ”Je mag geen eliteclub worden, een vrijmetselarij waar je alleen met een peterschap binnen komt.” Dat betekent, zo zegt Anthonissen ook, dat er bepaalde voorwaarden zijn waaraan de leden moeten voldoen. Om zo’n accreditatiesysteem op te zetten, kijken de BAPP-voorzitters naar de PPP. “We gaan dat allemaal niet opnieuw uitvinden,” stelt hij. Controle Zo’n label houdt ook in dat het kaf van het koren gescheiden moet kunnen worden. Wat dat betreft kijken de BAPP-distributeurs ook naar de leveranciers om aan te geven wie de cowboys in de markt zijn. Het gaat dan om bedrijven die bijvoorbeeld geen Bebatbijdragen (Bebat is de organisatie in België die instaat voor de verzameling en recyclering van batterijen) aanrekenen. Leden van de BAPP hebben zich daartoe verplicht. Dat betekent dat de prijs van hun producten iets hoger ligt dan die van bedrijven die een loopje nemen met de Bebat-regels. Met het risico dat de eindklant die bij hen op prijs koopt achteraf bij controle een boete moet betalen. Bert Anthonissen wijst erop dat de leden van de BAPP geregeld gecontroleerd worden. “We hebben als Sky-O de laatste 12 maanden twee controles gehad van Bebat. De essentiële vraag die ik dan aan Bebat stel: ik ben lid van de BAPP en ik onderteken dat ik me aan Bebat hou, maar wat doe je met die 200 concurrenten die géén lid zijn van de BAPP en die niets ondertekenen? Ga die controleren. Dat is een lobbying waar we als BAPP op inzetten.” Wat er nu ook gebeurt, is dat leveranciers onderling informatie over distributeurs uitwisselen. Olivier Claeys: “Leveranciers gaan met elkaar spreken en beginnen te voelen bij wie je altijd achter je geld aan moeten zitten. En ook wie de goede klanten zijn: mensen die méédenken met de leverancier, die begrip hebben dat er al eens iets fout kan lopen en die niet altijd tot de laatste cent onderhandelen.” Consultant Een en ander betekent ook dat de distributeurs als tussenpersoon tussen eindklant en leverancier meer en meer een consultant-rol moeten spelen naar hun klanten toe. Wie afhangt van de bestellingen op korte termijn, zal zijn winkel laten draaien. Inmiddels gaan zeker in de textielsector leveranciers ook rechtstreeks naar de eindklant om hun naambekendheid en hun aanbod onder ogen te brengen (maar met nog altijd de distributeur als tussenpersoon). Olivier Claeys: “Dat betekent niet dat de sector uit elkaar zal vallen, maar een probleem is dat de doorverkopers altijd maar over prijs spreken. Leveranciers zijn uitgeperst. Ik spreek hier voor de textielbusiness, de business van de premiums ken ik minder. De meeste leveranciers zijn het beu dat er voor een halve eurocent bij een ander gekocht wordt. Leveranciers gaan een andere weg op en intussen blijven distributeurs - niet allemaal…. - maar doordrammen om op korte termijn dozen te verschuiven en een koopje doen. De professionelen, de mensen die ethisch werken en zich aan accreditatieverplichtingen houden, aan opleiding doen, professioneel zijn, zullen beleverd blijven worden door de leveranciers. En andere misschien niet.” Er is ook de concurrentie van nieuwe spelers, vooral online à la Alibaba. In die context moeten de distributeurs hun rol van consultant opnemen, betoogt Bert Anthonissen. “Voor 100 pennen durft een klant naar Alibaba te gaan. Maar als het gaat om 10.000 pennen, ken ik weinig mensen die spontaan naar Alibaba gaan. Op het moment dat wij een vraag krijgen voor 10.000 pennen, kijken we naar welke leveranciers en naar de kenmerken waaraan zo’n pen moet voldoen. Zo wordt de consultantrol van de distributeur steeds belangrijker.” Hij wijst er ook op dat eindklanten zien dat slechte premiums (die je na een of twee keer gebruiken al weggooit) negatief afstralen op hun bedrijf en dat er op sociale media over gesproken wordt. “Ik heb eindelijk het gevoel dat ze dat begrepen hebben. Ik heb de indruk dat bij de vragen die we nu krijgen naar premiums toe, de aantallen lager zijn voor hetzelfde budget als vroeger. We merken dat de upgrade van een product belangrijk geworden is. We moeten vaker op zoek naar kwalitatieve producten. De klanten vragen er nog wel een goede prijs voor, maar de tijd van de gadgets, de wegwerpartikelen is voorbij.” z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 65
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5