PROMZ VAK 04-2022 DECEMBER

8 Sinds de tweede helft van vorig jaar leiden Bert Anthonissen (Sky-O) en Olivier Claeys (Screen Group) als co-voorzitters de Belgian Association of Promotional Products. Anthonissen is distributeur, Claeys leverancier. Samen willen ze eerst de BAPP verder professionaliseren om dan met een sterk verhaal naar buiten te kunnen treden. BAPP-co-voorzitters Een andere wind Enigszins verrassend namen Bert Anthonissen en Olivier Claeys vorig jaar het voorzitterschap van Belgische branchevereniging over van Fabrice Casul (MLD Concept - een distributeur). Verrassend omdat Casul net zijn tweede jaar als voorzitter afgemaakt had en in principe nog een derde en laatste jaar de voorzittershamer zou hanteren. Casul trad in 2020 aan als voorzitter in volle coronacrisis en had een driejarenplan voor de vereniging opgesteld. “Het was natuurlijk geen cadeau om met zoommeetings in die periode een belangenverenging gaande te houden. Na twee jaar voorzitter te zijn geweest, vroeg hij om een wissel van de wacht,” zegt Bert Anthonissen. “We zijn toen met het idee op de proppen gekomen om die post met twee personen op te nemen, omdat het toch een arbeidsintensieve functie is.” In de BAPP hebben distributeurs en leveranciers/fabrikanten zich verenigd, maar tot nu toe was er altijd één voorzitter die dan uit de rangen van de distributeurs kwam. Eigenlijk is de BAPP vooral een distributeursvereniging waarvan de leveranciers ook lid kunnen zijn. Nu vertegenwoordigen Anthonissen en Claeys de twee groepen in het voorzitterschap. “Ik denk dat het goed is om een luisterend oor te hebben én bij de distributeurs én bij de leveranciers om zo sneller en beter zaken bij elkaar af te stemmen. Ik vind het heel goed dat er snel een wisselwerking is. Als er beslissingen genomen moeten worden, doe je dat niet alleen. DOOR AD VAN POPPEL Olivier Claeys heeft een 170-tal werknemers. Die praat zakelijk op een ander niveau dan een distributeur als Sky-O. Er zijn zo’n 90 distributeurs lid en zij zijn voor 90% kleinere bedrijven.” Professionaliseren Anthonissen en Claeys willen met een meerjarenplan de BAPP verder professionaliseren. Dat wil niet zeggen dat de vereniging die in 2000 opgericht tot nu toe niets gedaan heeft. Verre van. Claeys zegt de voorgangers te appreciëren en te danken omdat ze in al die jaren iets moois hebben opgebouwd. Financieel is de vereniging gezond, er is jaarlijks in augustus de Networking Day waar leveranciers hun nieuwe producten aan de distributeurs voorstellen, er is een partnership met koeriersbedrijf GLS waardoor de leden kunnen profiteren van speciale tarieven, er is de zoekfunctie van Promidata waarvan de leden na inloggen op de website van de BAPP gebruik van kunnen maken, en er is een start gemaakt met regelmatige informatieve bijeenkomsten in de vorm van een businessclub. Maar er waren en zijn ook minpunten waar de co-voorzitters aan willen werken. Tot voor kort had de BAPP eigenlijk geen echt eigen stek. Er was wel een adres, maar dat was meer voor de post. Bezoekers ontvangen ging daar niet. Sinds vorig najaar heeft de BAPP nu wél een eigen kantoor in Zaventem. Dat wordt momenteel bemand door oud-voorzitter Michel Deboudt. De bedoeling is dat er binnen afzienbare tijd een v.l.n.r. Olivier Claeys, Bert Antonissen z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 63

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5