DOOR PETER VAN GESTEL Een jaar geleden nam Clipper het bedrijf Interall over van Karin en Maurice Stoevenbeld. De integratie is een succes gebleken. Tijd dus om te kijken wat er in dat jaar is gebeurd en welke kant het opgaat. Een gesprek met Maurice Stoevenbeld en Giel van Stiphout van Clipper Interall. Warenhuis voor duurzame merken uit Europa Het Nederlandse Clipper, onderdeel van de Plato Group, stond nu niet bekend als meest duurzame supplier. Toenmalig CEO van de Plato Group Ton Löbker zag in dat hier verandering in moest komen en nam een jaar geleden Interall over, dat al langere tijd bezig was duurzame promotionele producten op de markt te brengen. Een slimme zet zo blijkt, want het ‘kopen’ van duurzame kennis straalt nu ook af op de nieuwe combinatie Clipper Interall. Maurice legt uit wat er in het afgelopen jaar allemaal gedaan is om zover te komen. “Allereerst hebben we de gehele Interall WOW collectie ondergebracht bij Clipper en uitgebreid met producten vanuit hun assortiment. Dat was best een uitdaging want Clipper werkte op een andere manier dan wij. Vervolgens zijn we naar een aantal zaken gaan kijken die impact hebben. Zoals productie in Europa, niet meer invliegen en ga zo maar door. Kijk, het begrip duurzaam zal best aan inflatie onderhevig zijn, maar het is wat mij betreft een heel mooi begrip. De betekenis volgens de Dikke van Dale is: ‘weinig aan slijtage onderhevig’ en ‘het milieu zo min mogelijk belastend’. En dat is precies wat wij nastreven met onze producten.” Giel valt bij “Dat betekent echter niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Als je mij vraagt wat is een duurzame pen, dan zou ik als voorbeeld zeggen een Parker, waar iemand zuinig mee is en dus duurzaam mee omgaat. Vaak zoeken klanten echter de meest duurzame pennen voor een budget dat vaak een heel stuk lager ligt. Snap je het verschil? Daar hebben wij ook een rol in te vervullen. Ik denk persoonlijk dat over een paar jaar bepaalde producten gewoon niet meer verkocht mogen worden. We moeten klanten daarin opvoeden, zodat ze voor het beste alternatief gaan.” Vervanging single use plastic Volgens Maurice zijn we als branche vaak veel te negatief over de ontwikkeling die we doormaken. “Kijk nu eens naar bijvoorbeeld het succes van al die waterflessen. Die van ons zijn bijvoorbeeld van suikerriet gemaakt, dus daarmee voorkom je het gebruik van fossiele brandstoffen. Maar veel belangrijker, je vervangt met die flessen het single use plastic en dat is toch prachtig? Dan kun je zeggen ‘iedereen heeft toch zo’n fles’, maar dan zeg ik op mijn beurt ik heb er wel vier. Een in mijn sporttas, een thuis, een op kantoor en een op de fiets. Maar daarmee vervang ik wel enorm veel single-use flessen. Het gaat stap voor stap, maar wij als industrie hebben echt al heel veel verandering teweeg gebracht.” “Wie had een paar jaar geleden kunnen denken dat je met een fles en een koffiemok in je auto zou rondrijden die je hervult bij een tankstation?”, stelt Giel. “En dat zijn heel vaak producten met een logo, die je zakelijk gekregen hebt. Dat heeft onze industrie toch maar mooi voor elkaar gekregen.” Nieuwe manier van werken De manier van werken van Clipper Interall is de afgelopen jaren compleet veranderd. In eerste instantie als gevolg van corona, maar nu ook door de komst van Interall. “Vroeger liepen we net als de rest van alle suppliers rond op de ‘Canton Fair’ op zoek naar nieuwe producten. Nu gaan we uit van materiaal en recyclebaarheid en zoeken daar de producten bij. Dat is een totaal andere manier van denken en werken. Dat doen we per productgroep en we kijken ook waar kunnen we het kunnen krijgen. Als dat binnen Europa is, dan heeft dat onze voorkeur. We hebben nu 2000 artikelen waarvan er 1200 op ‘ending’ staan. Die willen we aanvullen met nieuwe duurzame producten en mooie duurzame 60
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5