PROMZ VAK 04-2022 DECEMBER

9 (advertentie) 2021 was dat nog 12%. Maar de grootste verschuivingen hebben te maken met het echt persoonlijke contact: opdrachtgevers noemen beursbezoek, na e-mail, het belangrijkste communicatiemiddel bij de inkoop van promotionele producten. Door corona was beursbezoek de laatste jaren nauwelijks mogelijk. In 2022 is beursbezoek voor distributeurs echter het meest in belang toegenomen, zoals te zien in diagram 3. Conclusies Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar gezien alle maatschappelijke discussies over klimaatverandering, CO2-uitstoot en verspilling hebben we deze keer aan de opdrachtgevers gevraagd of zij promotionele producten nog wel vinden passen in de huidige tijd. ‘Ja, zonder meer’ zegt 36% van de opdrachtgevers, zoals naar voren komt in diagram 4. Tegelijkertijd zegt 28% van de opdrachtgevers dat promotionele producten alleen passend zijn als de productie en het gebruik ervan duurzaam is. 11% van de opdrachtgevers vindt promotionele producten eigenlijk niet meer in deze tijd passen. Dat zijn cijfers die te denken geven, ook omdat een kwart van de opdrachtgevers zich daarover nog geen oordeel gevormd heeft. Het is dus zonder meer een goede zaak dat de branche zich zo nadrukkelijk bezighoudt met duurzaamheid. Op dit moment lijkt de branche zelfs wat voor te lopen op de eindklanten, maar ook zij zullen zich ongetwijfeld binnen niet al te lange tijd nadrukkelijker moeten focussen op dit urgente thema. Het plezierige voor distributeurs en suppliers is dat de meesten van hen inmiddels beschikken over een redelijk robuust bedrijf waar goede omzetten en marges gedraaid worden, al heeft dit ook weer tot gevolg dat een derde van de distributeurs en zelfs twee derde van de suppliers te maken heeft met openstaande vacatures, met name in de verkoop binnendienst. Toch ziet men dit niet als het grootste probleem, zoals blijkt uit diagram 1. Het jaar 2023 moet uitwijzen of een continuering van de behoorlijk tevredenstellende resultaten van 2022 voortgezet kunnen worden. Ja, zonder meer Nee, niet meer Alleen als de productie en het gebruik ervan duurzaam is Ik weet het niet/geen oordeel PASSEN PROMOTIONELE PRODUCTEN NOG WEL IN DE HUIDIGE TIJD, GELET OP DE DISCUSSIES RONDOM KLIMAAT, CO2-UITSTOOT EN PRODUCTVERSPILLING? BELANGRIJKSTE REDENEN VOOR EINDKLANTEN OM EEN NIEUWE LEVERANCIER IN TE SCHAKELEN, 2021-2022 2022 2021 % % De prijs van de aangeboden artikelen 51 32 De originaliteit van de aangeboden artikelen 43 56 De breedte van het assortiment 34 24 De mogelijkheid die geboden werd om producten met logo te bedrukken 32 15 De service die geboden werd 30 18 De creativiteit van de leverancier 26 26 Het uit voorraad kunnen leveren 26 26 Het aanbod van duurzame artikelen 21 26 z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 57

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5