PROMZ VAK 04-2022 DECEMBER

In de plus hechten aan certificering en duurzaamheid bij de aanschaf van promotionele producten. Ze rapporteren bovendien dat een kwart van hun omzet inmiddels duurzaam is. Bij suppliers gaat het dan zelfs om een derde van de omzet. Het lijkt erop dat het aanbod van duurzaam geproduceerde promotionele producten op dit moment groter is dan de vraag ernaar. Als puntje bij paaltje komt kiest nog steeds een behoorlijk aantal opdrachtgevers voor lage prijzen in plaats van duurzaamheid. Wat overigens niet zo verwonderlijk is in tijden van snel stijgende prijzen. Uiteraard moeten distributeurs zich blijven focussen op duurzaamheid, want hoe je het ook wendt of keert, dat onderwerp wordt in de komende jaren alleen maar belangrijker. Hetzij door de vraag van opdrachtgevers, hetzij door maatregelen van de overheid. Suppliers spelen daarbij uiteraard een belangrijke rol. We hebben dit jaar de distributeurs gevraagd om aan te geven welke supplier zij als het meest ‘groen’ zien. Dan is er één duidelijke winnaar: XD Connects, het voormalige Xindao, welke door 19% van de distributeurs genoemd werd. Op de tweede plaats volgt Clipper met 10%. Andere suppliers worden door minder dan 5% van de distributeurs als de meest ‘groene’ supplier genoemd. Communicatie Communicatie met eindklanten is voor distributeurs van levensbelang. Evenals in voorgaande jaren geldt zowel voor distributeurs als voor suppliers dat telefoon en e-mail verreweg de belangrijkste communicatiemiddelen voor hen zijn. Kijken we naar de voorkeuren van opdrachtgevers, dan noemen zij ook e-mail het meest, de telefoon wordt minder geapprecieerd. Rond de 60% van de leveranciers gebruikt social media. Maar opdrachtgevers blijken helemaal niet zo gecharmeerd te zijn van social media als communicatiekanaal. Nog maar 8% heeft een voorkeur voor social media bij het contact met leveranciers. In “Uiteraard moeten distributeurs zich blijven focussen op duurzaamheid, want hoe je het ook wendt of keert, dat onderwerp wordt in de komende jaren alleen maar belangrijker.” Distributeursonderzoek 2022 0 20 40 60 80 100 E-mail Telefoon Bezoek aan een website Social media Bezoek van een vertegenwoordiger Beursbezoek WhatsApp Direct mail Bezoek aan een showroom Advertenties in vaktijdschriften Distributeurs 2022 Distributeurs 2021 GEBRUIKTE KANALEN VOOR COMMUNICATIE MET KLANTEN DOOR DISTRIBUTEURS, 2021-2022 56

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5