(advertentie) In de plus factoren: het gemiddelde orderbedrag is in 2022 bij de helft van de ondervraagde distributeurs en suppliers hoger geworden. Ook is bij twee op de drie distributeurs en de helft van de suppliers het aantal klanten in 2022 gegroeid. Een prettige bijkomstigheid hierbij is het feit dat twee derde van de distributeurs en suppliers tevreden is met de behaalde marges, terwijl slechts 7% daar ontevreden over is. Pijnpunten uit diagram 1 zijn de gestegen prijzen en de langere levertijden. Dat is inderdaad een behoorlijk risico, zoals ook blijkt het tegelijkertijd gehouden Opdrachtgeversonderzoek 2022. De eindklanten kunnen redelijk leven met langere levertijden (slechts 5% van de opdrachtgevers noemt de huidige levertijden onacceptabel lang), maar bijna driekwart van hen heeft wel last van de hogere prijzen. In 20% van de gevallen zijn vanwege die gestegen prijs één of meer orders in het afgelopen jaar niet doorgegaan. Het zijn dus met name de hogere prijzen die het leven van distributeurs, en daarmee ook suppliers, lastig kunnen maken. Zo blijkt dat de prijs van de aangeboden promotionele producten verreweg het belangrijkste criterium voor eindklanten geworden is om in 2023 één of meer nieuwe leveranciers te selecteren. Zoals uit diagram 2 blijkt wordt dat selectiecriterium nu door meer dan de helft van de eindklanten genoemd, terwijl dat vorig jaar een derde was. Lange levertijden zijn voor de opdrachtgevers een veel minder groot probleem. Groen Al jaren een terugkerend onderwerp in de eindejaarsonderzoeken van PromZ: duurzaamheid is niet meer weg te denken. Opdrachtgevers gaan er vrij losjes mee om. Zo is slechts één op de vijf opdrachtgevers gebonden aan interne richtlijnen inzake duurzaamheid bij de inkoop van promotionele producten. Eveneens een kleine 20% heeft er zelfs geen idee van of in 2022 door het eigen bedrijf duurzaam geproduceerde promotionele producten ingekocht zijn. En alweer een vijfde geeft aan dat het bedrijf in 2022 helemaal geen duurzaam geproduceerde producten ingekocht heeft. Slechts een zeer kleine minderheid van de opdrachtgevers kiest bij meer dan de helft van de bestellingen van promotionele producten voor duurzaamheid. Daar tegenover staan de leveranciers, dus distributeurs en suppliers. 70% van hen verwacht dat hun opdrachtgevers belang 0 10 20 30 40 50 60 Geen van bovenstaande Iets anders Lockdowns in China en Hong Kong De CO2 en stikstof problematiek Het tekort aan personeel Lange levertijden De oorlog in Oekraïne Gestegen energieprijzen Gestegen productkosten 8 GROOTSTE BEDREIGINGEN VOOR 2023 VOLGENS DE DISTRIBUTEURS z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 55
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5