8 ons ook toe te weten hoe het product gemaakt wordt en meer zin te kunnen geven aan wat we doen. Ik denk dat er bedrijven zijn die zich niet veel bezighouden met ‘waarommaak ik dit, wat zijn de gevolgen ervan en wat is de impact’. Je verliest dan een deel van de echte waarden in de zakenwereld.” Dat betekent niet dat Stanley/Stella geen commerciële onderneming zou zijn. “Het gaat ons om het maken van winst,” zegt Jean Chabert. Maar om talent aan te trekken moet een bedrijf vindt hij meer doen. “De jeugd accepteert je anders niet meer. Daarom is duurzaamheid bij ons zeer belangrijk.” Opkomend fenomeen Tegenwoordig heeft quasi iedereen het over duurzaamheid, maar zo’n tien jaar geleden was dat nog een opkomend fenomeen. Voor Chabert is het eenvoudig: “Alles wat je doet, àlles, moet van A tot Z duurzaamheid inhouden. We hebben een onderneming die goed draait, maar bij alles wat we doen, stellen we ons vragen. Bijvoorbeeld als we in onze kantoren iets aanpassen, dan vragen we ‘waar komt dat hout vandaan, hoe is dat behandeld?’ De missie die we hebben, is om het in de héle waardeketen beter te doen. Dat geldt op het niveau van medewerkers, van de omstandigheden waarin ze werken, van salaris. Al die elementen samen maken dat je trots bent, dat je over Stanley/Stella praat, Stanley/Stella in cijfers Jean Chabert zegt dat sinds de oprichting van Stanley/Stella het bedrijf groeicijfers heeft kunnen voorleggen. “Een gemiddelde groei van 50% per jaar. Helaas heeft de crisis de groei dit jaar wat afgeremd. En tijdens covid haalden we nog een groei van 23, 24% terwijl de concurrentie tussen -15 en -40% zat,” aldus Chabert. Momenteel is België verhoudingsgewijs (omzet tegenover aantal inwoners) nog de grootste markt voor Stanley/Stella. Nederland is nummer twee. Maar zo zegt Chabert: “Onze markt is op dit moment Europees, dat is duidelijk. We hebben nog veel te doen. We werken heel hard op Duitsland en Engeland. We gaan ook naar de andere kant van de oceaan, naar de USA. We zullen daar ook met dezelfde condities werken. Het is onze wens daar iets anders te brengen.” Stanley/Stella liet bij de perspresentatie afgelopen najaar weten dat het in 2022 een omzet verwacht van 175 miljoen euro. Het merk is aanwezig in 34 landen, heeft 230 distributeurs en 7 fabrieken. Het hoofdkantoor is gevestigd in Brussel en telt 140 werknemers. z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 45
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5