In het najaar trad Stanley/Stella naar buiten met een persbericht over het tienjarig bestaan en de groeiplannen. Dat was vrij opvallend omdat de meeste b-to-b merken en -fabrikanten niet naar de eindklanten communiceren, noch via reclame noch via perscommuniqués. Maar Stanley/ Stella pakt de zaken al tien jaar anders aan. Jean Chabert zette in 2012 het merk op. “Ik ben entrepreneur,” zegt hij. “Stanley/ Stella is het vierde of vijfde bedrijf dat ik heb opgezet.” Chabert startte met de verkoop van textiel in de b-t-b-sector in de jaren tachtig toen hij nog studeerde aan de UCL (Université Catholique de Louvain - de Franstalige universiteit in Louvainla-Neuve). “Er bestonden in het midden van de jaren tachtig nauwelijks T-shirts met opschrift UCL zoals er wel waren met In het najaar van 2022 vierde het Belgische b-to-b textielmerk Stanley/Stella het tienjarig bestaan. Stanley/Stella voert duurzaamheid hoog in het vaandel. PromZ-Vak sprak met CEO Jean Chabert. Stanley/Stella: voortrekker Cambridge en Oxford. Ik dacht waarom zou ik dat niet kunnen doen. Ik kocht T-shirts, liet die bedrukken en verkocht die aan clubs en verenigingen in Louvain-la-Neuve. Zo is het begonnen,” aldus Chabert. Hij zette later ook the Cotton Group op die in de promotionele wereld bekend is van het merk B&C. Maar in 2012 voelde hij dat er nood was om een merk met meer betekenis neer te zetten. Betekenis in de zin van relaties tussen mensen en meer verantwoord ondernemen. “Ons businessmodel is heel eenvoudig: we werken samen met een beperkt aantal klanten en partners. Dat lijkt nogal vreemd maar het laat ons toe om zo dicht mogelijk de waardeketen te volgen. We zijn in direct contact met de boeren, de mensen op de katoenvelden, de verwerkers, de dealers… Dat laat DOOR AD VAN POPPEL 44
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5