8 Duurzaamheid is en blijft prioriteit nummer één daarvan doordrongen. Bij de overheid en grote bedrijven wel, daar is duurzaamheid echt een speerpunt, maar in de commerciële wereld is dat nog anders. Kijk eens naar je eigen kledingkast: hoeveel procent van je kleding is duurzaam? Ik bedoel maar: we weten allemaal dat het moet, maar dat betekent nog niet we het allemaal dóen. Daar valt nog een hoop winst te behalen.” “Feit blijft dat we er niet meer voor kunnen weglopen. Het is slecht gesteld met het milieu, de aarde warmt op, de grondstoffen raken op… We moeten consuminderen. Maar we moeten ook letten op hoe er geproduceerd wordt. Duurzaam produceren betekent ook: zonder kinderarbeid, onder veilige en menswaardige omstandigheden en voor een redelijk salaris.” Controleren Zowel Groenendijk als Tricorp en Texet hebben fulltime mensen in dienst om enerzijds de productie te controleren - gaat alles wel milieu- en mensvriendelijk? - en anderzijds om de nieuwste ontwikkelingen in de gaten te houden. Groeneweg: “Wij hebben hiervoor twee fulltimers in dienst. De één houdt zich bezig met de borging van de productie. Die controleert onze productiepartners en kijkt naar aspecten als milieu, grondstoffen, efficiënt werken en de omstandigheden op de werkvloer. De ander houdt zich bezig met de nieuwste technieken én met bewijsbaarheid. Men kan in China wel een label in een kledingstuk naaien waarop staat dat het 100% gerecycled materiaal is, maar is dat ook zo? Greenwashing is helaas aan de orde van de dag. Wij zeggen: bewijs het maar. Daar zijn we dus continu naar op zoek: naar het bewijs dat die duurzaamheidsclaims kloppen. Wij gaan uitsluitend in zee met partijen waarvan we zeker weten dat de claims kloppen.” Voor Tricorp geldt hetzelfde. “We ontwikkelen alle kleding in Nederland, maar we laten het in Azië en Turkije vervaardigen. Eén van mijn collega’s is fulltime bezig om de werkomstandigheden ter plaatse nauwkeurig in de gaten houden. Social Responsability noemen we dat. Een andere collega is volledig gefocust op het zo duurzaam mogelijk produceren. Zij duikt in alle ontwikkelingen op het gebied van nieuwe grondstoffen, nieuwe technieken, recyclen en design.” Andere ontwikkelingen Dat het ecologisch gezien de goede kant op gaat met de bedrijfskledingbranche is duidelijk. Hoe zit het met de andere ontwikkelingen? Rick Schurink, Max van Domburg en Jaap Groeneweg zitten op één lijn als we hiernaar vragen. Dit zijn de belangrijkste trends in workwear: Stretchmaterialen Rick Schurink: “In de fashion zagen we al langer dat stretchstoffen de overhand namen, maar in workwear is het nog betrekkelijk nieuw. Inmiddels is het echter niet meer weg te denken.” Max van Domburg: “Stretchstoffen zijn flexibeler en zorgen voor een betere ergonomie, meer draagcomfort en een fashionable uitstraling.” Betere pasvorm Max van Domburg: “We zien een duidelijke overgang naar SlimFit. Dat betekent dat kleding niet meer om je heen slobbert, maar dat het mooi en netjes op het lichaam aansluit. Ook bij de gewone T-shirts zie je bijvoorbeeld dat de mouwtjes mooi aansluiten.” Rick Schurink: “Voorheen was werkkleding vaak vormeloos en soms maten te groot. Maar de tijd dat er lukraak T-shirts in de maat L werden besteld is gelukkig voorbij. Medewerkers krijgen nu echt werkkleding op maat aangemeten en de belijningen en materialen zijn tegenwoordig een stuk modieuzer.” Jaap Groeneweg: “De materialen worden steeds functioneler en tegelijk modieuzer, met mooiere pasvormen en modelleringen, ook voor vrouwen. Werkkleding mag tegenwoordig ook hip zijn.” z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 39
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5