PROMZ VAK 04-2022 DECEMBER

9 duct. Volgens Kelly is het eigenlijk heel simpel. “Als je die hele dikke rapporten over duurzaamheid plat slaat, dan kun je de resultaten op één A4-tje zetten en die inzichtelijk maken. Dat is in principe wat wij doen. Wij maken op een heel eenvoudige manier zichtbaar hoe duurzaam een organisatie of een product is. Dat daar allemaal ingewikkelde data achter zit, vindt de consument, zowel eind consument als b-to-b consument, niet zo interessant. Die wil gewoon weten welke organisaties of producten duurzaam zijn en welke niet.” Breed gedragen Voor Ruben van ’t Loo was het van groot belang dat er een onafhankelijke partij was, die zijn producten en toeleveranciers zou kunnen beoordelen. “Het heeft weinig zin om dat zelf te doen”, zo stelt hij. “Dan krijg je zo’n ‘wij van WC-eend verhaal’. Bovendien heeft GSES al herkenbaarheid in de retail. En dat is natuurlijk voor ons ook van groot belang, want hoe meer mensen die blaadjes en planeetjes herkennen, hoe meer breed gedragen het systeem gaat worden. Alles staat of valt met betrouwbaarheid van de methode en het bedrijf erachter. Inmiddels heeft GSES zich meer dan bewezen in allerlei industrieën, zowel nationaal als internationaal. Dat wekt natuurlijk vertrouwen. Wat mij betreft blijft het dan ook niet exclusief voor ons, integendeel. Hoe meer suppliers zich bij dit platform aansluiten, hoe beter dat het is. Ook voor ons. Op die manier kunnen eindklanten straks ook echt producten van verschillende suppliers gaan vergelijken. Dat is natuurlijk best eng, omdat we allemaal met de billen bloot moeten. Maar het zal wel moeten willen we echt serieus werk maken van verduurzaming van de branche.” Stapsgewijs Natuurlijk is de hele branche niet van de een op de andere dag ‘groen’. Daar gaat tijd overheen. Een belangrijk deel van het duurzame assortiment (zo’n 300 producten) van Clipper Interall zal op 1 maart 2023 helemaal ge-audit zijn en vanaf die datum zal ook op de site duidelijk gemaakt worden hoeveel blaadjes ieder product krijgt volgens de GSES meetmethode. We zullen dan ook gelijk een kleine rebranding doorvoeren. Zo zal de naam Promotive in noordEuropa verdwijnen en vervangen worden door Clipper Interall. In de daaropvolgende maanden zal de rest van het assortiment worden toegevoegd. Bovendien zal elk nieuw product ook direct door de molen gaan. “Het mooie is dat dit systeem een nieuwe denkwijze bij productontwikkeling en inkoop veroorzaakt”, zo vertelt Ruben. Ze denken nu eerst na over materiaal, recyclebaarheid en impact.” Kelly valt bij. “Een mooi voorbeeld vanuit de retail. Bij Xenos kwamen ze erachter hoe slecht traditionele kaarsen scoren, omdat ze er zoveel parafine inzit. Nu kwamen de inkopers van Xenos zelf met kaarsen gemaakt van raapzaadolie. Hoe mooi is dat?” De 6 pijlers van duurzaamheid GSES meet op: 1. Corporate Social Responsibility Pillar (CSR) 2. Circular Economy (CE) 3. Carbon Dioxide (CO2) 4. Sustainable Procurement (SP) 5. Health and Safety (HS) 6. Biodiversity (BIO) Voor meer info kijk op: gses-system.com Ruben en Kelly z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 33

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5