DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier en distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distributeur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Edwin Kats (Pinkcube) en Ron van Veen (Commercial Sweets). Wat is 2022 voor een jaar geweest? “Een mooi jaar. Een jaar van herstel van Covid-19. We zien in al onze productcategorieën een grote groei in orders. In 2020, toen corona begon, hebben we gelijk vrij serieus gereorganiseerd. 2022 begon nog matig, maar in de tweede helft van februari trok het al aan. We hebben door het bedrijf heen in alle teams geïnvesteerd. Dat is altijd spannend, omdat we niet wisten of er nog een coronagolf zou aankomen, maar de investeringen bleken de moeite waard. We trekken weer nieuwe klanten aan en ook de klanten die het de afgelopen twee jaar rustiger aan hebben gedaan – honderdduizenden in totaal – zijn weer actiever geworden met bestellen.” Wat is de belangrijkste trend voor 2023? “Duurzaamheid! Dat gaat niet meer weg en daar ben ik ook blij om – wij hebben twee kinderen en we denken ook aan hun toekomst. Onze leveranciers zijn allemaal bezig met het verduurzamen van hun assortiment en ik verwacht dat die trend doorzet. Wij hebben een mooi, energieneutraal bedrijfspand met honderd zonnepanelen, maar de producten die we verkopen hebben een impact op het milieu. Het is fijn dat mensen iets meer willen investeren in producten van betere kwaliteit, die langer meegaan.” Welke wens heb je voor het nieuwe jaar? “Ik wil graag met ons team verder werken aan groei en internationalisering. We hebben al een aantal Spaanse collega’s in dienst. We zijn sinds het voorjaar van 2022 live in Spanje en we gaan uitbreiden naar andere landen. Onze leveranciers zorgen voor voorraden, bedrukking en verzending. Het is leuk om te zien dat we een internationalere cultuur in het bedrijf krijgen. Onze Spaanse collega’s spreken geen Nederlands dus we doen al veel in het Engels.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Voor onze offline collega's. Ik vind het knap om in deze tijd alle klanten goed te kunnen bereiken en bedienen. Het is heel arbeidsintensief om dat allemaal bij te houden. In 2014 hadden we iemand aangenomen om de buitendienst te doen. Die stapte ’s morgens om 6 uur in de auto zodat hij om 9 uur in Brussel kon zijn bij een klant. Na een jaar hadden we door: op die manier kun je op een dag vier klanten bezoeken, terwijl je er online dagelijks tientallen kunt helpen. De lat om toe te treden tot online ligt nu een stuk hoger. Toen wij begonnen was dat eenvoudiger.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Voor mijn gezin. Ik heb twee kinderen, van 10 en 13 jaar. Iedere dag ga ik met veel plezier naar de zaak. Maar als ik thuis ben, wil ik er graag zijn voor het gezin. De beginjaren van Pinkcube waren echt wel de tropenjaren. Toen ging ik standaard iedere avond en ieder weekend door. Nu is de zaterdag sportdag voor de kinderen en gaan we vaak ’s avonds of op zondag wat leuks doen.” ‘Het is fijn dat mensen iets meer willen investeren in producten van betere kwaliteit’ Edwin Kats Pinkcube 20
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5