9 Ik schrok een beetje van het bericht in de media over de ban op kleine plastic wegwerpflesjes shampoo in Hotels. Frans Timmermans merkte op een van zijn vele reizen op dat met die flesjes toch wel heel veel afval wordt gegenereerd door de Hotel branche en dus besloot deze groene goeroe tot maatregelen. Op zich iets waar de gemiddelde Europeaan achteloos overheen leest, maar toevallig weet ik dat hier een enorme industrie achter zit die dit met angst en beven zal lezen. Natuurlijk zijn er innovaties die alternatieven kunnen bieden voor de aan hotels gerelateerde verzorgingsproducten. Echter in diezelfde week maakten twee grote hotelketens bekend helemaal te stoppen met de flesjes. Geen geleidelijke overgang naar een groener product maar direct cancelen is voor sommigen de oplossing. Hierdoor zou alweer een belangrijke pijler van de promotionele markt in de problemen kunnen raken. De focus van de media op dergelijke besluiten kan zorgen voor desastreuze gevolgen. Toen een arts een post-it met opdruk van medicijn A met wat aanwijzingen op een recept voor medicijn B plakte en de apotheker medicijn A meegaf met een dodelijk slachtoffer als gevolg, besloot de farmaceutische industrie overnight tot een ban op post-its. Ingegeven door bovengenoemd incident én de destijds veel besproken omkoping van artsen en inkopers in ziekenhuizen, besloot men tot een zelf opgelegd convenant waarin het gebruik van promotionele artikelen welhaast werd gedecimeerd. Veel promotionele bedrijven die zich hadden gespecialiseerd in Farmacie hebben het destijds niet gehaald. De Tabaksindustrie (eens een grote afnemer van promo en POS) is, terecht overigens, wat betreft advertising opgehouden te bestaan. Dat houdt in dat hetzelfde kan gebeuren met de frisdrank, bier en sterke drank industrie. Kijk bijvoorbeeld eens naar de discussie rond snackbars. Wat als Frans straks zijn bureaula opentrekt en het volgende onzalige plan krijgt wanneer hij daarin de hoeveelheid andere “artikelen van tijdelijke aard” aantreft? In mijn gedachten herhaal ik dit zelfgekozen mantra dat de branche waarin ik werkzaam ben typeert: ‘Als het morgen ophoudt draait de wereld verder en ligt er niemand wakker van, alleen de mensen werkzaam in deze branche.’ Maar ik wil graag nog even door want voor mij is dit toch het mooiste vak ter wereld. Een oplossing zit hem volgens mij in een gezamenlijke aanpak om alle negatieve connotaties voor te zijn. Het landschap is te versplinterd, we zijn als industrie niet of nauwelijks vertegenwoordigd en we zijn amper in staat te lobbyen voor onze zaak. Promotariërs aller landen verenigt u en laten we de Franzen van deze wereld eens voor zijn. Shampoo flesjes COLUMN RENÉ LOS z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 19
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5