8 Misschien ben je afgelopen september op De Leveranciersdagen in Houten langs een stand gelopen met daarin, naast een bont gezelschap van gekleurde geurkaarsen, zogenaamde ‘bierpul kaarsen’, met een keurig afgetapt laagje wit schuim. De eigenaar, Gerhard Hädicke, is de man die zo’n vijfendertig jaar geleden de geurkaars op de fameuze Duitse kerstmarkten introduceerde. Door hemzelf met de hand vervaardigd. Dat zijn eigen reukvermogen minimaal is stond het succes ervan niet in de weg want hij bleek wél een neus voor verkoop te hebben. In zijn kantoor met winkel en fabriek in het Duitse Hemer, vertelt hij me er meer over. Als ik binnenkom in het kantoor van Hädicke Kerzen op een fabrieksterrein tussen de heuvels van West Falen en Gerhard Hädicke de hand druk, vraag ik eerst voorzichtig of het goed met hem gaat. De avond voor het interview heeft Duitsland namelijk het WK in Qatar verlaten en ik verwachtte een niet zo blije Duitse ondernemer tegenover me te hebben. Meteen toont zich de pragmatische man die Hädicke blijkt te zijn. “Als Duitsland geen belangrijke wedstrijden te spelen heeft, gaan er meer mensen naar de kerstmarkten.” Scheikundeproefjes Voordat ik überhaupt een vraag heb kunnen stellen zegt hij: “Misschien moet ik je meteen iets laten zien.” Hädicke pakt een kaars in de vorm van een bloem, met ragfijne blaadjes. “Zoiets is best ingewikkeld om te maken en 100 procent met de hand vervaardigd. Daarvoor heb je een goed gevoel in je handen nodig.” Zo zal het interview voornamelijk verlopen, ik moet de producten Zo ontstond het kaarsenbedrijf van Gerd Hädicke Scheikundige experimenten, bloemblaadjes, kerstmarkten en bierpulkaarsen: vooral zien en ruiken want zij vertellen het verhaal. Maar de geschiedenis van het bedrijf moet hij me toch zelf vertellen. Goed dan. “Ik begon dit bedrijf 45 jaar geleden als student economie. Ik had dus geen geld. Ik maakte wat kaarsen zoals iedereen dat doet, resten kaarsvet in een potje stoppen, een pit erin en je hebt een kaars. Vervolgens ging ik met de vorm experimenteren. En met geur.” Opnieuw staat hij op en vraagt me om mee te lopen naar een keukentje achter de winkel, de plek waar hij samples maakt en waar nieuwe producten geboren worden. Het komt op mij over als een laboratorium voor scheikunde proefjes, en in mijn hoofd verschijnt de camper waarin scheikundeleraar Walter White in Breaking Bad met zijn leerling een drugslab heeft geïmproviseerd. De slordige schoonheid van het chemisch experiment: in dit geval staafmixers met paraffineresten, zakjes met pigment, flessen met sterke geurextracten als vanille, vijg, en musk, en ook een oventje en een bakplaat. Hädicke wijst ernaar: “Dit was het begin van het bedrijf. Een eenvoudige bakplaat om taart in te bakken. z 2022 - nummer 7 - promzvak.nl 13
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5