8 In de vorige editie van PromZ Vak schreef ik over de reisrestricties die de Chinese overheid hanteert voor (zakelijke) bezoekers uit het buitenland en welke gevolgen dit heeft voor het onderhouden van contacten met bestaande en het vinden van nieuwe relaties in China. Ik sprak toen ook de verwachting uit dat de Chinese overheid zijn Zero Covidbeleid tenminste tot eind dit jaar zou volhouden en dat rekening dient te worden gehouden met nieuwe lokale uitbraken en lockdowns die het productie- en logistieke proces verstoren. Dat hebben we geweten, want nadat eerst het technologische centrum Shenzhen werd getroffen, werd in april Shanghai geconfronteerd met een wekenlange lockdown die tot op het moment dat ik dit artikel schrijf al zes weken voortduurt. Deze miljoenenstad is niet alleen een belangrijk productiehuis, maar herbergt ook de grootste haven ter wereld. In dit artikel ga ik nader in op de vraag waarom wereldwijde productieketens zo van slag zijn, of normalisatie aanstaande is en wat individuele ondernemers kunnen doen om zich minder kwetsbaar te maken voor de nukken van het transportwezen. De Coronapandemie heeft wereldwijd grote gevolgen voor de betrouwbaarheid en kosten van internationaal transport. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, heeft de logistieksector er een tweede uitdaging bij: de Oekraïne-oorlog. Wat betekent dit voor bedrijven die afhankelijk zijn van leveranties uit het Verre Oosten, in deel 2 van de mini-serie Sourcing in China in Corona-tijd. Alle hens aan dek: internationale productieketens verstoord Sourcing in China in Corona-tijd II Grondstofprijzen omhoog Na de Corona-uitbraak in de eerste maanden van 2020 in China, zakte de olieprijs aanvankelijk naar 18,38 dollar per vat Brent-olie (Brent is de internationale benchmark voor verschillende aardolie-soorten). Wuhan ging in lockdown, verschillende bedrijven in China gingen preventief dicht en bovendien was het Chinees Nieuwjaar – traditioneel ligt de productie in China dan enige weken stil. Maar waar China het virus betrekkelijk snel onder controle kreeg, greep de pandemie vervolgens in de rest van de wereld genadeloos om zich heen. Normaal gesproken leidt zo’n wereldwijde crisis tot vraaguitval. Maar in dit geval gebeurde het tegenovergestelde. Werknemers gingen thuiswerken en schaften daarvoor nieuwe producten aan, van tripods, bureaustoelen tot nieuwe laptop computers. En omdat consumenten minder uitgaven aan uitgaan en vakanties, hielden ze geld over dat werd besteed aan fietsen, auto’s of het opknappen van het huis. Allemaal artikelen waarvan China een belangrijk herkomstland is. De Fabriek van de Wereld begon op z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 81
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5