9 Corona ging, Oekraïne kwam en dus blijft de onzekerheid Het eerste kwartaal van 2022 ligt eigenlijk precies tussen het moment waarop corona voorbij was en de problemen in Oekraïne begonnen. Distributeurs melden dat ze ten opzichte van het eerste kwartaal 2021 in het eerste kwartaal 2022 een omzetplus van 14% gerealiseerd hebben. Suppliers melden over het eerste kwartaal van 2022 zelfs een omzetplus van 23%. Je kunt dus zeggen dat door afname van de dreiging van corona het jaar 2022 goed is gestart, maar onzekerheden over de politieke ontwikkelingen maken het moeilijk om tot een werkelijk realistische omzetschatting voor 2022 te komen, laat staan een schatting voor de jaren daarna. Verkoophits Evenals vorig jaar is in deze Tussenmeting aan de distributeurs en suppliers gevraagd welk promotioneel product zij als de (potentiële) verkoophit voor 2022 zien. Net als vorig jaar is het weer opvallend dat zo’n 40% van de respondenten daar geen antwoord op wil of kan geven. Of men wil de concurrentie niet wijzer maken, of men weet het echt niet, al zou je toch van een leverancier van promotionele producten mogen verwachten dat deze weet welke artikelen het goed en minder goed doen in de markt. Werden vorig jaar nog corona-gerelateerde producten hoog ingeschat als verkoophit, dit jaar is het volstrekt anders en noemt het overgrote deel van de respondenten ‘duurzame producten’. Het maakt niet uit wat, zolang het maar duurzaam is. Een beperkt aantal respondenten noemt textiel en ‘drinkware’, maar dan wel vaak met de toevoeging dat het dan om een duurzame uitvoering moet gaan. Het betreft bij duurzaam deels volstrekt nieuwe producten, maar voor een deel ook bestaande promotionele producten die nu, op welke wijze dan ook, duurzaam geproduceerd worden. Duurzaam Uit de Tussenmeting 2022 blijkt wel dat de leveranciers er zelf in belangrijke mate verantwoordelijk voor zijn of een duurzaam promotioneel product dit jaar een verkoophit zal worden of niet. Twee derde van de leveranciers geeft aan dat in verreweg de meeste gevallen hun klanten het onderwerp ‘duurzaam’ niet zelf aansnijden tijdens het verkoopgesprek. Dus als een duurzaam product komend jaar een verkoophit moet gaan worden, dan zal de leverancier zijn klanten daar zelf op moeten wijzen. Een gevoelig punt bij de verkoop van duurzame promotionele producten is de prijs. Die ligt meestal wat hoger dan bij een niet-duurzaam geproduceerd promotioneel product. Ruim 60% van de leveranciers verwacht dat minder dan de helft van hun klanten zal kiezen voor een duurzame versie van een promotioneel product als deze wat meer kost dan de niet-duurzame variant (zie Grafiek 5). Slechts 13% denkt dat meer dan de helft van hun klanten bereid is een hogere prijs te betalen voor een duurzaam geproduceerd product. De prijsontwikkeling van duurzame promotionele producten zal dus een belangrijke rol blijven spelen bij het daadwerkelijke succes daarvan. Wat kunnen we concluderen uit de Tussenmeting 2022? Ondanks het feit dat de dreiging van een groot aantal coronabesmettingen voorbij is blijven er veel onzekerheden bestaan. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne zijn ongewis en de markt heeft veel last van de hoge grondstoffen- en energieprijzen en de sterk gestegen transportkosten. Voeg daarbij het gegeven dat eindklanten nog steeds heel veel gewicht geven aan een lage inkoopprijs (ook als het om duurzaam gaat). De markt kan in het verloop van het jaar nog alle kanten op gaan. We zullen het zien. “Een gevoelig punt bij de verkoop van duurzame promotionele producten is de prijs.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 69
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5