PROMZ VAK 2022-02

Corona ging, Oekraïne kwam en dus blijft de onzekerheid 8 genwoordigers veel gemakkelijker is geworden om afspraken te maken voor een persoonlijk bezoek aan de klant. Ook denkt 32% van de distributeurs en 64% van de suppliers weer na over beursbezoek en beursdeelname. Voor veel leveranciers is de webshop tijdens corona van groot belang geweest, maar men verwacht dat de webshop-omzet nog verder zal stijgen, zelfs nu de pandemie voorbij lijkt te zijn. Met andere woorden, de webshop-ontwikkeling voltrekt zich nogal autonoom en blijkt maar in beperkte mate samen te hangen met de gevolgen van de corona-lockdowns. Overigens, ruim de helft van de distributeurs en suppliers beschikt over een webshop waarop klanten rechtstreeks een bestelling kunnen plaatsen. De oorlog in Oekraïne Hoewel het leed van de Oekraïense bevolking uiteraard niet te vergelijken is met de zakelijke gevolgen voor Nederlandse leveranciers, betekent deze oorlog toch een kink in de kabel voor de branche van promotionele producten. Los van het feit dat mede hierdoor de grondstoffenprijzen fors gestegen zijn, zegt bijna de helft van de distributeurs dat hun klanten voorDistributeurs Suppliers % % We hebben onze eigen prijzen verhoogd 88 82 We zijn op zoek gegaan naar leveranciers die in of dichtbij Nederland produceren, waardoor op transportkosten bespaard kan worden 35 27 We zijn op zoek gegaan naar goedkopere leveranciers die hetzelfde product aanbieden 26 18 We zijn op zoek gegaan naar andere producten 22 9 Iets anders 2 9 We hebben niets gedaan en de prijsverhogingen geaccepteerd 4 5 TABEL 3-OMGANG MET PRIJSVERHOGINGEN zichtiger zijn bij het plaatsen van orders. Wat betreft de hogere grondstoffenprijzen, die worden door zowel distributeurs als suppliers niet alleen toegeschreven aan corona, maar ook aan de oorlog in Oekraïne. In het kielzog van de hogere grondstoffenprijzen komen daar ook nog eens de sterk gestegen vervoerskosten bij. Wat dat betreft zit de promotionele producten branche in de verkeerde geografische hoek, gelet op het grote aantal producten dat traditioneel voornamelijk in Azië wordt geproduceerd. Als gevolg hiervan is een kwart van de suppliers en een derde van de distributeurs inmiddels gaan zoeken naar leveranciers die dichterbij Nederland produceren. Dit om te kunnen besparen op vervoerskosten en meer leveringszekerheid te hebben. En ze hebben deze nieuwe leveranciers ook gevonden: 60% van hen heeft inmiddels één of meer nieuwe leveranciers in de buurt van Nederland ingeschakeld, of heeft bewust meer orders geplaatst bij hun huidige, dichtbij gevestigde leveranciers. Desondanks heeft het overgrote deel van de leveranciers (rond 85%) ondertussen ook de eigen prijzen moeten verhogen, zoals uit Tabel 3 blijkt. Het is niet duidelijk wat dat voor effect zal hebben op het aantal orders in de komende maanden. “In het kielzog van de hogere grondstoffenprijzen komen daar ook nog eens de sterk gestegen vervoerskosten bij.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 65

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5