Corona ging, Oekraïne kwam Overigens hebben niet alle distributeurs en suppliers omzetverlies geleden tijdens de coronacrisis: 33% van de distributeurs en 23% van de suppliers stellen dat zij qua omzet geen last hebben gehad van corona. We moeten hierbij bedenken dat een aantal leveranciers in deze periode ook actief is gaan werken met corona-gerelateerde artikelen zoals mondkapjes en handgel. Van de leveranciers Terugkijkend op de coronacrisis moeten we vaststellen dat de pandemie met name in het eerste jaar 2020 een sterk negatief effect op de omzetten van distributeurs van promotionele producten heeft gehad. Dat blijkt uit de jaarlijkse Tussenmeting van PromZ Vak / Het Portaal, waarvan de laatste is gehouden in april 2022. Er is in 2021 sprake van een voorzichtig herstel, maar de verliezen van 2020 zijn nog niet helemaal ingehaald (zie Grafiek 1). Een kwart van de distributeurs heeft zelfs in april 2022 nog steeds te maken met een door corona veroorzaakte achterblijvende omzet. DOOR ED VAN EUNEN Tussenmeting 2022 die door corona wel omzet hebben verloren zeggen de meesten dat ze het omzetverlies op dit moment nog lang niet ingehaald hebben. Na-effecten Corona heeft voor de nodige na-effecten gezorgd bij distributeurs en suppliers (Grafiek 2). Uiteraard het meest genoemd zijn de 62
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5