Zoet doet het nog steeds goed 9 meer in de verpakking en het verkiezen van glas boven plastic, merkt Van Veen. Glazen potten gevuld met snoepjes kunnen een toegevoegde waarde hebben omdat ze doorgaans niet worden weggegooid en opnieuw worden gebruikt. Ook wordt er meer om karton gevraagd, zo merken ze bij Commercial Sweets. Al levert dat uitdagingen op. “Je kunt niet zomaar snoep in karton verpakken, dat vereist minimaal een coating. En je kunt je afvragen hoe duurzaam de verpakking dan is. Met dit soort vragen hebben we steeds meer te maken”, vertelt Van Veen. Bij InterSweets vinden vanwege verduurzaming en met het oog op recyclebaarheid steeds meer zoetwaren in glas en blik hun weg naar de klant, geeft Van der Made aan. Al stelt hij eveneens vragen bij het begrip duurzaamheid. “In de praktijk is duurzaam vaak een marketingwoord. Van sommige oplossingen die verantwoord moeten zijn is het maar de vraag of ze daadwerkelijk de duurzaamste optie vormen”, meent hij. Marketing of niet; ook op productniveau zien we het thema terug. Zo speelt biologisch snoep dat is gemaakt van natuurlijke grondstoffen in op een vraag. En ook van chocola willen klanten volgens Knoups steeds vaker weten hoe het product tot stand is gekomen. Hij zegt: “We kiezen al langere tijd voor duurzamere alternatieven. Al onze geschenken zijn gemaakt van onze eigen duurzaam geproduceerde Cocoa Horizons-chocoladerecepten van het Belgische merk Barry Callebaut. Cocoa Horizons is een organisatie die onder meer als doel heeft om het levensonderhoud van cacaoboeren te verbeteren.” Flexibel Snelheid is een andere ontwikkeling die inspeelt op een bredere maatschappelijk vraag. We leven in een tijd waarin praktisch alles on demand beschikbaar is en willen dit vlug en nog net niet gisteren binnen hebben. In zekere mate geldt dit ook voor chocolade. Knoups noemt kortere leadtimes dan ook als een belangrijke trend. Op de eigen bedrijfsvloer verwerkt hij dankzij technologische oplossingen de bestellingen van het Chocotelegram® tegenwoordig binnen anderhalf uur na het bestelmoment, om ze de volgende dag te bezorgen. Technologie draagt ook op andere manieren bij aan de dienstverlening. Bij Commercial Sweets zorgden verbeteringen in druktechniek er bijvoorbeeld voor dat de minimale afname van pakjes kauwgom – eveneens een goed lopend promotioneel product met bedrukbare sleeve-verpakking - daalde van 1000 naar 100 stuks. Zodoende werd de inzet ervan voor een deel van de klanten ineens wél haalbaar. Meedenken met de klant blijft vanzelfsprekend cruciaal. “Je moet flexibel zijn. We werken in steeds kleinere aantallen, en meer tailormade. Tegenwoordig leveren we dankzij steeds professionelere digitale printers steeds vaker per stuk gepersonaliseerd. En ook wij kunnen steeds sneller werken.” Drop en kikkers Onder de zoetwaren bevinden zich ook een aantal succesnummers waarmee je volgens de geïnterviewden nooit echt de plank misslaat. Met pepermunt en drop is het nog immer scoren. Ook de good old tumtummetjes in een mooi doosje of pot kunnen rekenen op een glimlach. Groene kikkertjes zijn daarnaast al geruime tijd populair om cadeau te doen als opkikker. En chocola raakt waarschijnlijk nooit uit de mode. Zijn er dan helemaal geen snoeptrends? Jawel. Nederland telt anno 2022 een stuk meer veganisten. De stijgende vraag naar vegan snoep is dan ook een trend, merkt Van Veen op. Daarnaast gaan de producten met de meeste suiker volgens hem nog altijd het hardst. Een saillante ontwikkeling, zeker bezien in het licht van de plannen van het huidige kabinet om een suikertax in te voeren. In de branche, zo merkt Van der Made op, wordt er gespeculeerd over eventuele gevolgen. “Met accijnzen worden snoepproducten hoogstwaarschijnlijk duurder. Tegelijkertijd is het nog de vraag hoe groot de impact is voor bedrijven als het onze, omdat we ons met onze producten voornamelijk richten op volwassenen en niet op kinderen. Hoe dan ook is het afwachten.” En-en Vooralsnog blijven snoep en chocola sterke promotionele producten volgens de drie, en klinken er positieve berichten uit de branche. “Het gaat goed. Dat hoor ik om me heen en zie ik bij mezelf terug in de aanvragen. Zo zijn de kauwgomverkopen bijna op hetzelfde niveau als pre-corona en blijft de vraag naar brievenbussnoep groot. Hoewel ik het wel had verwacht, hebben de brievenbuspakketjes niet geleid tot het kannibaliseren van onze snoeppotten. Het is en-en”, laat Van Veen weten. Gevraagd naar de verdeling, laat hij weten dat de brievenbuspost in aantallen een derde beslaat van wat normaal aan snoeppotten verkoopt. Erbovenop, zoals eerder vermeld. Bij Tasty Present gaat het eveneens om een substantieel deel. Ook Knoups en Van der Made zijn positief over de zoetwarenmarkt. Het valt te merken aan de omzet, het zingt rond en het is eveneens op te maken uit de reacties, menen zij. Van der Made: “Iedereen is blij als hij iets lekkers krijgt. Daarom blijft het leuk en de moeite waard om snoep en chocola cadeau te doen.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 55
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5