PROMZ VAK 2022-02

8 Snoep en chocola fungeren uitstekend als promotioneel product en zijn geschikte boodschappers om een logo of persoonlijk berichtje mee onder de aandacht te brengen. De mogelijkheden zijn eindeloos, of het nu gaat om een verjaardag of grote marketingactie. Bovendien zijn Nederlanders echte snoepkonten. Tijdens de coronapandemie deden we er een schepje bovenop door nog meer naar zoetwaren te grijpen. “Een snoeppot binnen een uur leegeten, zoals ik weleens hoor, is natuurlijk niet zo verstandig. Maar snoep met een pakkende boodschap is nog steeds een ijzersterk product”, zegt Ron van Veen. Hij is eigenaar van Commercial Sweets in Berghem dat snoep, chocola en kauwgom levert aan distributeurs in het hele land. Zoete post In veel bedrijven was de gang naar die lonkende snoeppot op de balie er een poos niet bij. Corona zorgde ervoor dat veel medewerkers langere tijd thuis kwamen te zitten. Het is vermoedelijk die situatie die heeft bijgedragen aan een belangrijke recente trend in de branche: de populariteit van brievenbuspakketjes. Veel werkgevers besloten hun mensen via de post een hart onder de riem te steken met een presentje zoals een doosje snoepjes, chocoladereep of bonbons vergezeld van een oppeppende boodschap. De vraag naar zoete post nam toe. Bij Van Veen is deze nog niet overgewaaid, nu mensen met het fenomeen hebben kennisgemaakt. “Iedereen vindt het leuk om thuis een cadeautje te ontvangen en andersom is het een goede en laagdrempelige manier om blijken van waardering te tonen. En de verzendkosten zijn relatief laag”, zegt hij. Zoetwaren maken al geruime tijd een belangrijk deel uit van de branche. Evenals veel andere promotionele producten zijn ze onderhevig aan de nodige ontwikkelingen. Zo is brievenbussnoep een vrij recente trend. Zoet doet het nog steeds goed In de pakketjes die zijn bedrijf verlieten zaten vaak Tony’s Chocolonely-repen die het sowieso al geruime tijd goed doen. Al geldt dat voor chocola in al zijn hoedanigheden. Tasty Present in Sittard, dat gepersonaliseerde chocoladegeschenken aan distributeurs levert, beleefde eveneens een stijging van de vraag naar presentjes via de post. Ze noopten het bedrijf voor een deel tot het nemen van maatregelen. “Een nieuw pand voor onze opslag bijvoorbeeld, enkele automatiseringsslagen en het aannemen van nieuwe medewerkers. We hebben jarenlange ervaring met het produceren, verpakken en (individueel) verzenden van het Chocotelegram®, chocoladewenskaarten met foto’s en Sinterklaasletters. Maar in de pandemie was het een gekkenhuis”, vertelt director new business & marketing Bram Knoups. Ook noordelijker, bij InterSweets in Bunschoten-Spakenburg, steeg de vraag naar zoet via de post in de pandemie. “Afgelopen Pasen gingen er nog veel brievenbuspakketjes de deur uit. Daarna zakte dat bij ons weer in. Nu verkopen we juist weer meer potten en blikken met snoep. Misschien ligt het aan de terugkeer naar de oude situatie waarin mensen elkaar bezoeken en iets meenemen”, zegt eigenaar Oscar van der Made. “Al weet ik ook dat veel handelaren meer zelf aan de slag gaan met pakketjes, en dat ze deze dus niet bij ons afnemen. Dat kan de daling ook verklaren.” Duurzaam Maatschappelijke ontwikkelingen hebben zo hun weerslag op de branche. Een ander voorbeeld daarvan is verduurzaming, die ook in zoetwaren langzamerhand op gang komt. Klanten vragen in hun zoektocht naar passend promotioneel snoepgoed steeds vaker om duurzamere opties, merken de drie. Dat vertaalt zich onder Bram Knoups z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 53

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5