Merken terecht of onterecht terughoudend met campagnes tijdens WK? 9 Ik ben in 2019 als coach op een groot multisport evenement in Qatar geweest, de World Beach Games genaamd. En ik had mijn bedenkingen voordat ik ging, mede gezien het feit dat we een vuistdik rulebook kregen, aan welke voorwaarden we wel allemaal niet moesten voldoen. Tevens had ik allerlei vooroordelen over dit Islamitische land, Eenmaal ter plaatse bleek er echter een zeer groot verschil te zijn tussen de theorie en de praktijk, werden we zeer gastvrij ontvangen en bleek er veel meer te mogen en te kunnen dan wij vooraf voor mogelijk hadden gehouden. Zo werden we op een gegeven moment uitgenodigd om bij de universiteit langs te gaan, waar meisjes betaald door de overheid, mogen studeren. Dit, naar aanleiding van mijn kritiekpunt dat vrouwen achtergesteld werden in Qatar. Ook konden we zaken als de doden rondom de bouw van de stadions gewoon aan de kaak stellen. Nee, natuurlijk gaat niet alles perfect in het land, maar het is in wel in positieve zin in ontwikkeling en naar mijn mening heeft praten met Qatari wel degelijk zin en kun je met dialoog veel bereiken dan met een halfslachtige boycot. Dan terug naar het WK. Want een WK in de winter betekent voor onze branche ook kansen. Geloof me, ondanks het feit dat er minder campagnes gevoerd worden, zullen mensen gewoon massaal blijven kijken. Alleen zal de beleving heel anders zijn. Daar in Qatar is het wellicht 30 graden, maar hier in ons kikkerlandje is de kans groot dat we met handschoenen en muts naar buiten gaan. Waar gaan we kijken? Niet buiten op grote schermen. Gaan we massaal de kroeg in of kijken we wellicht bij vrienden thuis? En welke promotionele producten zijn straks interessant? Gaat Unox een speciale editie van de Unox muts uitgeven? Of kiezen we voor evenementen voor onze klanten en relaties in voetbalstadions of bij bedrijven, waar we op grote schermen kijken en verrast worden met een goodie bag, die past bij het jaargetijde. Wellicht is een WK-evenement wel een leuke toevoeging aan de kerstborrel dit jaar. En laten we tot slot hopen dat er nog steeds merken zijn met lef, die ondanks het negatieve sentiment het toch aandurven om een leuke activatie op de winkelvloer te doen. Vanzelfsprekend heb ik een aantal distributeurs gebeld van wie ik weet dat ze traditioneel veel doen tijdens grote voetbalevenementen. Allemaal reageren ze terughoudend op de vraag wat ze in voorbereiding hebben voor klanten. Meer dan ooit zijn klanten huiverig dat er iets naar buiten komt, dat ze in een negatief daglicht kan stellen. De bedrijven en merken, die in de ogen van ‘het publiek’ te laat uit Rusland vertrokken konden op de toorn van allerlei media rekenen. Kortom, merken zijn bang om nu al het achterste van hun tong te laten zien en wachten even af welke kant de publieke opinie op zal gaan. Off the record bevestigen deze distributeurs overigens ze allemaal dat ze in voorbereiding zijn van WK-acties en ik hoop er tegen het einde van het jaar een hoop te gaan zien. Nog even terugkomend op ING, ik vernam in de wandelgangen dat er een groot evenement voor ING-klanten in voorbereiding zou zijn tijdens het WK, dus ze laten het ook niet helemaal geruisloos voorbij gaan… Gezien de logistieke problemen en het traditioneel voor onze branche drukke laatste kwartaal, is het zaak om als distributeur nu al wel ideeën neer te leggen bij je klanten. Gelukkig zie ik dat er genoeg distributeurs met ‘ballen’ zijn, die nu al vol inzetten op dit evenement. Compacon is er bijvoorbeeld zo één. Die zijn al langere tijd bezig het WK onder de aandacht van eindklanten te brengen, onder meer via zogenaamde homepage take-overs. Ik raad in ieder geval iedereen aan met ludieke ideeën te komen richting hun klanten, die bijvoorbeeld inhaken op het specifieke moment, de manier van kijken of het weer. Er zijn nog zo vreselijk veel mogelijkheden om er een leuk WK van te maken. Laten we ons daar vooral op focussen de komende tijd! “Gelukkig zie ik dat er genoeg distributeurs met ‘ballen’ zijn, die nu al vol inzetten op dit evenement.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 37
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5