9 maatschappijen als KLM op de langere afstanden geld vragen voor koffers in het ruim. Volgens Daniël is dat echter niet het geval. “In onze markt, dus zowel promotioneel als relatiegeschenk en loyalty, is de verdeling in koffers 70% ruimbagage en 30% handbagage. We zien wel andere trends, bijvoorbeeld de opkomst van travel backpacks. Voor zakelijke bagage, maar er zit ook een kledingcompartiment in. We noemen deze nieuwe trend in travel ‘bleisure’. De combinatie van business en leisure. En je kunt dan kiezen qua grootte, dus je kunt er voor tussen de 1 en 2 weken spullen in kwijt. Deze trend zal denken wij blijvend zijn. Daarnaast zie je dat we steeds beter letten op ergonomie en efficiency. Alles is doordacht. Je ziet nu ook heel andere indelingen van koffers in vergelijking met een paar jaar geleden.” Marktdominantie Ondanks de corona periode heeft Samsonite zwaar geïnvesteerd in nieuwe materialen, innovaties en voorraad. De koffer waarop Daniël sprong die vervolgens terugsprong in de oorspronkelijke vorm, is zo’n ontwikkeling. “Samsonite had een patent op gewoven PP, dat onlangs afliep. Van de korrel wordt een draad getrokken en die wordt op een bepaalde manier geweven. Die sheets van geweven materiaal worden op elkaar geperst en daardoor krijg je een superlicht maar sterk materiaal. Omdat dit patent afliep zijn ze een stap verder gegaan en is dit materiaal ontwikkeld, dat terugspringt in de vorm met een heel laag breekpunt. Hiermee lopen we de komende jaren weer voorop. En dat is nu zo leuk aan een merk als Samsonite in Europa. We zijn misschien niet de goedkoopste, maar wel de beste.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 33
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5