Decennia lang is Samdam de vaste business-to-business partner van het travelmerk Samsonite. Samdam heeft een aantal ‘takken’, waaronder retail, promotionele artikelen en relatiegeschenken, loyalty programma’s en promotioneel textiel. Daarnaast heeft het een drukkerij in Roemenië (S-Print genaamd). Samdam Distribution is de b-tob verdeler van Samsonite in de Benelux. Daniël ontvangt mij en de fotograaf in het WTC in Amsterdam, waar Samsonite een showroom heeft op een van de bovenste verdiepingen. Het eerste wat hij doet is op een koffer springen. “Kijk, dat is nog eens kwaliteit”, zegt hij lachend, terwijl de koffer terugspringt in zijn oorspronkelijke vorm. “Ik denk dat het belangrijk is dat mensen kiezen voor een merk dat kwaliteit levert. Maar ik preek nu wel voor eigen parochie. Jammer genoeg wordt er ook in dit segment maar al te vaak gekozen op prijs, terwijl in mijn ogen de kwaliteit leidend zou moeten zijn. Waarom niet wat minder voorstellen in aantal maar dan wel een topproduct?” Duurzaam Inmiddels is bijna de gehele productie van Samsonite duurzaam, zo vertelt Daniël trots. “Tegenwoordig worden heel veel schalen van onze koffers gemaakt van gerecycled polipropyleen van Danone cups. En het mooie is, als je je oude Samsonite koffer inlevert, dan recyclen we alles. Het is dus echt een circulair systeem geworden. We hebben zelfs een eigen handelsnaam voor rPet, zodat we het door de hele supply chain beter kunnen volgen. Maar ook social compliance is van groot belang. De arbeidsomstandigheden moeten goed zijn, medewerkers moeten Wie veel reist, weet wat de waarde is van een goede koffer. Niets zo vervelend als je onderbroeken over de band voorbij zien komen (ja, ook mij is dat een keer overkomen). Samsonite is al jaren een van de grootste A-merken in het travelsegment. Een gesprek met Daniël Duijvelaar, verantwoordelijk voor het merk in het business-to-business segment bij Samdam. Het belang van een A-merk in het travelsegment DOOR PETER VAN GESTEL goed betaald worden en ga zo maar door. Natuurlijk waren we altijd al duurzaam, wanneer je kijkt naar zaken als ‘lang gebruik’ van een product. Niet voor niets krijgen klanten (ook b-to-b) 2 jaar garantie op tassen en afhankelijk van het model 5 of 10 garantie op een koffer. En tot slot zit bijna de gehele productie van Samsonite voor Europa en Afrika in Oudenaerde in België. Made in Europe dus.” De invloed van Covid We willen het woord eigenlijk niet meer horen, maar in de travelmarkt kunnen we er niet omheen: Covid heeft de markt blijvend veranderd. “Met name de korte zakenreizen zijn vervangen online vergaderen”, vertelt Daniël. “Dat heeft natuurlijk invloed door op onze markt. Natuurlijk trekt het nu weer enorm aan – kijk maar eens naar de drukte op Schiphol - maar wij denken dat de zakelijke markt nooit meer zo groot zal worden. De markt is wel aan het veranderen. We vliegen minder en we rijden minder kilometers met de auto, maar daarentegen fietsen mensen wel steeds meer. De traditionele aktetas kon prima op de achterbank, maar diezelfde tas op de fiets is een onding. Vandaar dat we steeds meer tassen maken voor zogenaamde ‘korte verplaatsing’. Overigens blijkt uit alle voorspellingen dat we één ding met rust moeten laten en dat is de vakantie van de Nederlander. Dat we blijven vliegen voor de vakantie staat voor mij als een paal boven water.” Trends Mijn verwachting was dat de koffermarkt voor vakanties steeds meer toe zou gaan naar handbagage. Nu ook de grote vlieg32
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5