De fruitslagers van Roze Bunker ontketenen frisdrankrevolutie 9 geven de kleur aan de siroop. De koppen moeten natuurlijk wel onbespoten zijn. Zo stimuleren we kwekers om biologisch te gaan boeren en geen bestrijdingsmiddelen meer te gebruiken.” Winst voor boer en planeet Een positieve impact maken, dat is de belangrijkste drijfveer bij alles wat de fruitslagers doen. “Het is niet zo dat we zelf boomgaarden of kruidenvelden hebben. We helpen de boeren om anders te denken en beter om te gaan met hun land. Grote supermarktketens bieden wat dat betreft geen oplossing. De politiek en het kapitaal helaas ook niet. Wij doen dat wel. We denken mee over nieuwe businessmodellen waarbij winst wordt behaald voor de boer én de planeet. Zo willen we voor elk negatief voedselprobleem een positieve oplossing bedenken. Frisdrank is pas het begin.” Zo’n traject om problemen aan te kaarten en op te lossen verloopt traag, geeft Emile toe. “Maar als het product eenmaal staat, dan kun je er alle kanten mee op. Zoals met de Dorstige Tulp, je kunt mensen verleiden om een boeketje tulpen te drinken… hoe tof is dat? Het verhaal eromheen is ontzettend belangrijk en het mooie is dat al onze producten zo’n mooi verhaal hebben.” Eén fles is één krat Het grootste deel van de omzet komt uit de horeca en festivals. De aantrekkelijk vormgegeven Roze Bunker-siropen zijn al bij ruim vierhonderd horecagelegenheden in Nederland te verkrijgen, en ook vanuit België en Duitsland beginnen aanvragen te komen. Emile: “In de horeca worden vaak kleine flesjes frisdrank geserveerd. Moet je eens nagaan hoeveel glas daar in zit en hoeveel transport dat met zich meebrengt. Ons credo is dan ook: één fles is één krat. Uit één fles siroop kun je minimaal 24 consumpties halen. Dat scheelt enorm in transport en opslag. Denk ook aan de marges die het voor de horeca interessant maken. We hebben een hele leuke watertap die we erbij kunnen leveren, met bubbels, en dan heb je dus gewoon echte frisdrank. Je kunt er ook de tofste cocktails en mocktails van maken. Serveer je ze vervolgens ook nog in onze eigen Roze Bunker-glazen, dan heb je zeker stof voor een goed gesprek.” Roze Bunker glaswerk De hippe Roze Bunker-glazen worden gemaakt van de siroopflessen die door een aantal grotere afnemers worden ingezameld. Het bedrijf Rebottle maakt er vervolgens glaswerk van. “Uiteraard hebben we onderzocht of we de flessen opnieuw konden gebruiken. Maar wat blijkt? Het spoelen en schoonmaken van de flessen is, door het gebruik van veel water en schoonmaakmiddelen, minder duurzaam dan de flessen in de glasbak gooien. Door ons eigen glaswerk te laten maken, hebben we toch een mooie duurzame bestemming voor de flessen gevonden. Veel mensen vinden het leuk om een pakket met siroop en glazen cadeau te geven.” Naast de horeca en voor particulieren, die op de webshop terecht kunnen, produceert Roze Bunker veel voor cadeaupakketten. Emile: “In coronatijd hebben we bijvoorbeeld samen met andere sociale bedrijven ‘Support Your Locals’ opgezet, waarbij mensen pakketten konden bestellen. Ook zitten we bij ‘Verspilling is Verrukkelijk’, een samenwerkingsverband van zo’n twintig ondernemers die producten maken van ingrediënten die anders verloren zouden gaan, zoals koek van oud brood, soep van overgebleven groenten en kaasspread van onverkochte kazen.” Zakelijke giftmarkt De afgelopen zes jaar is Roze Bunker uitgegroeid tot een stabiele onderneming. “We hebben het productieproces helemaal in de vingers. We zijn goed in het bedenken van nieuwe smaken en hebben een groot netwerk opgebouwd met ketenpartners. Het bedrijf en de producten staan dus als een huis, ook qua marketing. Op het gebied van sales valt er echter nog een wereld te winnen. We zijn er klaar voor ons product breder in de markt te zetten. De zakelijk giftmarkt zou heel geschikt zijn, maar ook de souvenirbranche. Ik zie de Dorstige Tulp bijvoorbeeld wel op Schiphol liggen. Dat is toch een prachtig cadeau om mee naar huis te nemen? Dat geldt eigenlijk voor al onze siropen. Elke smaak lost een probleem op, daar zijn zoveel leuke dingen mee te doen. Zeker ook in de zakelijke markt. Dus die kant willen we wel op. We merken dat steeds meer bedrijven interesse krijgen in duurzame producten, in cadeaus met betekenis. In plaats van een mooie fles wijn geven ze net zo lief een fles frisdranksiroop met een mooi verhaal. En het werkt aan twee kanten: de gever doet iets goeds, maar de ontvanger ook. Met elke slok van onze frisdrank wordt de wereld een stukje beter.” Personaliseren Op dit moment kan Roze Bunker tot zo’n tienduizend flessen uit voorraad leveren. Voor klanten die er op tijd bij zijn, is natuurlijk veel meer mogelijk. “We kunnen nieuwe smaken ontwikkelen of een oplossing bedenken voor een probleem waar een bedrijf tegenaan loopt. Uiteraard is het ook mogelijk om de etiketten of de verpakking te personaliseren… de mogelijkheden zijn eindeloos. We denken graag mee.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 31
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5