PROMZ VAK 2022-02

9 PF Concept wil inspireren met 3-D geeft Jeroen aan. Het was deze klantgroep die onze markt een spiegel voorhield: suppliers moeten meer investeren in digitale inspiratie om hun producten te kunnen wederverkopen. PF is toen gaan nadenken over hoe we aan dit verzoek konden voldoen, maar op zo’n manier dat investeringen ook bruikbaar zijn voor alle klanten en kanalen. En als snel bleek dat 3D content hier een hele belangrijke rol in zou kunnen gaan spelen. “ 3-D in diverse moods PF Concept heeft sinds enkele jaren een logotool in de website geïntegreerd. Klanten gebruiken dit voor elke order en kunnen continu een plaatje van hun ‘design’ dowloaden om aan hun eindklant te sturen. Het blijft echter een ‘plat plaatje’. Daarom heeft PF Concept begin dit jaar de ‘catalogus creator’ gelanceerd, zodat klanten online een catalogus kunnen maken gebaseerd op hun eigen product selectie mét de logo van de eind klant op elk product. De tool wordt ondertussen honderden keren per week gebruikt door klanten van PF Concept. “Wat je vaak terugkrijgt van distributeurs is dat ze echter producten van meerdere suppliers willen gebruiken in een presentatie naar de eindklant”, zo vertelt Jeroen. “Daardoor geven sommige klanten aan dat de nieuwe tool van PF niet altijd past bij hun behoefte. Distributeurs die zichzelf als merk zien willen consistentie in hun output en dat snappen we ook. Vanuit die behoefte werd eigenlijk de 3-D tool geboren. Wil je niet onze catalogus creator gebruiken maar houd je vast aan je eigen template? Dan gaan wij wel super gave content maken voor presentaties die distributeurs zelf opmaken. Content die een glimlach op het gezicht van een eind klant geeft.” Foto realistisch Volgens Jeroen en Serge zijn daar een aantal ingrediënten voor nodig: klanten willen van alle kanten hun product bekijken, een product wil je in de context van het gebruik zien, op een product moet het logo van de eindklant getoond worden en je wil zo veel als mogelijk ‘download’ opties aan de distributeur geven. Jeroen: “Met die specificaties hebben we onze programmeurs op weg gestuurd, met wel een hele belangrijke focus: de output moest echter wel foto realistisch zijn. Ik ben er trots op te kunnen melden dat onze tool nu op zo’n 90% fotorealisme zit. De 3-D tool staat nu een paar weken live en heeft duizenden views en downloads per week. Meer dan we ooit hadden durven dromen, geeft Jeroen aan. Na de zomer wordt er een extra functionaliteit van de tool gelanceerd: je geselecteerde product mét logo in verschillende contexten zien. Dus naast het simpel tonen van een logo op bijvoorbeeld een tas, kunnen we ook laten zien dat de tas om een model hangt, op het strand staat of vol met boodschappen achter in de auto. Voorheen was een grafisch designer soms wel een half uur bezig om één logo op een ‘mood shot’ te photoshoppen. Onze tool maakt er straks in 1 klik 5 tegelijk, voor zoveel logo’s als je wilt.” Een nieuwe manier van marketing De eerste paar dagen dat de tool online stond, werd de 3D tool dus al duizenden keren gebruikt. Volgens Serge is dit fenomenaal. “Dit bewijst dat er echt behoefte is aan dergelijke tools en we verwachten hier in de toekomst nog veel meer van”. Jeroen valt hem bij. “Dit is inderdaad pas maar het begin. Nu werken al deze tools alleen als de distributeur er zelf mee aan de slag gaat. Maar het is onze ambitie om er ook pro-actieve marketing tools van te maken. Onze visie is dat je straks maar een vinkje hoeft aan te zetten bij het plaatsen van orders, waarbij je aangeeft dat je over ‘3 maanden graag een cross-sell campagne van deze order wil hebben’. Dan krijg je van PF een complete presentatie met 3D content en moodscenes van diverse producten die passen bij het eerder bestelde product – en allemaal met het logo van je eindklant. Als we deze flow hebben gebouwd kunnen we oneindig veel presentaties en content beschikbaar stellen op order level. Dit is een totale nieuwe manier van marketing doen voor ons. Alles aan te passen Jeroen laat zien wat er allemaal mogelijk is met het 3-D systeem. In principe kan de distributeur elke mogelijke output downloaden en ziet de eindklant niet dat het bij een supplier vandaan komt. Het systeem werkt prima op elke mobiel, maar ook in bijvoorbeeld powerpoint. Ook de digitale catalogus tool is volledig aan te passen naar de huisstijl van de distributeur en te exporteren naar bijna elk format. “In 3-4 minuten kunnen distributeurs een complete digitale catalogus maken, helemaal in eigen huisstijl maar met de logo’s van hun klant levensecht op de producten afgebeeld”, besluit Serge. “Het scheelt die distributeur heel veel werk en het geeft hem of haar de mogelijkheid om die eindklant echt te inspireren met producten, die passen binnen een bepaald thema. En we blijven continu zoeken naar zo flexibel mogelijke download opties zodat het bruikbaar is voor elke distributeur” Bekijk hier een voorbeeld van de 3-D tool van PF Concept z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 25

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5