8 “Als je nu nog een catalogus verstuurd moet je je echt afvragen of je goed bezig bent”, zo vertelt Serge. “Sustainability is bij alle eindklanten een onderwerp en ik ken echt bedrijven die distributeurs op de zwarte lijst plaatsen als ze nog een papieren catalogus sturen. We moeten zoeken naar manieren om digitaal te inspireren. Onze digitale tools zijn niet alleen bedoeld om zo snel mogelijk een order te verwerken, maar ook om de distributeur en de eindklant te kunnen inspireren. Daar zetten we de komende tijd op in.” Van data naar content Jeroen werkt aankomende augustus 10 jaar bij PF Concept. Hij begon als project manager op IT projecten maar is nu verantwoordelijk voor de marketing afdeling en de ontwikkeling van de website van PF. In zijn eerste jaren lag zijn focus op de samenwerking met de online klanten. “Met de opkomst van dit toen nieuwe klant segment moesten wij ineens een totaal nieuwe service De markt is sterk aan het veranderen. Was vroeger beursdeelname en een catalogus genoeg om je product voor het voetlicht van die eindklant te brengen, nu moet je naar andere manieren zoeken om de aandacht van zowel de distributeur als de eindklant te vangen. Serge Mertens (general manager) en Jeroen Nikkelen (vice president digital sales) van PF Concept vertellen hoe ze geloven dat 3D content de sleutel tot inspiratie en conversie gaat zijn. concept ontwikkelen”, vertelt Jeroen. “De sales organisatie van PF was goed in klanten bezoeken en product presentaties geven. Maar de opkomende online klanten wilden vooral over data feeds praten, een onderwerp dat voor een traditionele accountmanager niet gemakkelijk was. We hebben toen besloten om een centraal team op te bouwen dat moest zorgen dat we continu onze data konden aanleveren in de meest optimale structuur en volgens de laatste protocollen. We wilden een standaard neerzetten wat zeker gelukt is.” “De laatste jaren is een goede data feed of systeem integratie niet meer de enige voorwaarde voor een succesvolle samenwerking met de online distributeur. In toenemende mate eist deze groep klanten goede ‘content’. Foto kwaliteit, goede product beschrijvingen en attributen zijn allemaal voorwaarden geworden bij de product selectie van online distributeurs. Zij waren de eerste klantgroep die zagen dat je met de soms beperkte product informatie in onze markt moeilijk conversie te halen is, DOOR PETER VAN GESTEL PF Concept wil inspireren met 3-D Links Serge Mertens, rechts Jeroen Nikkelen z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 23
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5