PROMZ VAK 2022-02

8 Stap voor stap bouwen aan het merk Clipper Ben je bewust een tijd op de achtergrond gebleven? “Ik ben vier jaar geleden begonnen bij de Plato Group. In eerste instantie voor Plato zelf en later bij Clipper. Toen ik daar begon was ik commercieel verantwoordelijk en sinds een maand of vijf ben ik eindverantwoordelijk voor het merk Clipper. Heel bewust heb ik niet eerder de publiciteit opgezocht, omdat ik eerst zaken intern op orde wilde hebben. Voorheen was alles bij Clipper gericht op groei. Groei kan een doel zijn, maar ik wil op een gezonde manier groeien en geld verdienen.” Er was wel omzet maar tegen een te lage marge? “Wij gaven in het verleden veel weg. Van transport- tot instelkosten en ga zo maar door. Wij produceren in Nederland en door hoort ook een bepaald kostenpatroon bij. Als je vervolgens zoveel weggeeft, kun je wel hoog van de toren blazen dat je zoveel omzet hebt, maar als je geen geld verdient heb je er in mijn ogen helemaal niks aan. De eerste jaren zijn we alle klanten afgegaan en hebben we het reële verhaal verteld. We hebben dus een hele bewuste stap teruggedaan in omzet, maar dat was wel een hele gezonde stap. Ik heb geen waarde oordeel over de strategie die in het verleden gevoerd is. Er zijn heel veel bedrijven die eerst marktaandeel kopen om pas in een later stadium op marge te In vergelijking met een aantal jaren geleden, kun je stellen dat Clipper het goed doet. PromoTron, dat nauwkeurig bijhoudt hoe suppliers online presteren, meldde recentelijk een groei in traffic naar de producten van Clipper van meer dan 400%. En je hoort het vaker in de markt “Clipper is goed bezig”. Hoog tijd dus voor een vraaggesprek met de man die eindverantwoordelijk is voor dit succes: Ruben van ’t Loo. gaan sturen. Ik wilde gewoon een gezonde bedrijfsvoering. Een distributeur moet met onze producten geld kunnen verdienen, maar wij moeten er zelf ook gewoon een gezonde marge op kunnen maken. Dat moet ook wel, wil je bijvoorbeeld kunnen investeren in duurzaamheid en in digitale oplossingen. Dat zal naar je klanten toe geen gemakkelijke boodschap geweest zijn… “Het waren een pittige twee jaar, want het is inderdaad niet de leukste boodschap om te brengen naar je klanten. Bovendien zijn we ook intern keihard aan de gang gegaan. We hebben letterlijk het bedrijf anders ingericht. Het hele bedrijfsproces hebben we geoptimaliseerd volgens het zogenaamde ‘go-to-market’ model. Te beginnen bij product development en category management en eindigend bij sales. Elk proces is onder de loep genomen. Kan het beter, efficiënter, klantvriendelijker en ga zo maar door? Maar wel vanuit de gedachte dat we een gezond bedrijf moeten zijn, met een gezonde marge. Vervolgens zijn we gaan kijken naar wie we zijn en hoe we in de markt gepositioneerd willen worden. We hebben strategische sessies gedaan en kwamen er al heel snel op dat duurzaamheid een thema zou moeten worden. Zowel intern als extern.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 19

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5