PROMZ VAK 2022-02

9 Het kan natuurlijk mijn perceptie zijn - of misschien is het al zo gewoon dat het vanzelfsprekend is -maar ik mis in de hele discussie over “groen” eigenlijk glas. Mijn eerste baantje was het helpen van de melkboer in de straat. Lege flessen halen bij de voordeur en naar de melkkar brengen en de volle weer neerzetten bij de klanten. Zes in een rekje, recycling pur sang, toen al, in de zestiger jaren. Natuurlijk is een fles wat zwaarder dan tetra pak of plastic fles, maar wel 100% recyclebaar, deels door het retour systeem; een fles kan tot wel 40 keer hergebruikt worden en bij onverhoopte breuk maken we er gewoon weer een nieuwe van, de glas bak doet al sinds 1972 dienst. En zeg nou eerlijk, zou je ooit overwegen een mooie wijn te kopen in een PET fles? Toegegeven, het is dan hip om een mooi craft bier in blik te kopen, maar bedenk wel dat de houdbaarheid aanzienlijk korter is dan in glas; bewaar blikken voor “mooie” bieren bestaan nog niet. Daarnaast is er ook nog steeds die liner aan de binnenzijde, wat het recyclen, zoals bij tetra pack, een stuk minder groen maakt. Steeds meer zien we, vooral bij zuivelproducten in het wat hogere segment, dat er weer gebruik wordt gemaakt van een glazen verpakking. Het geeft het product een luxere uitstraling en de verpakkingen zijn meestal herbruikbaar. En wat betreft drinkglazen: heeft niet elk zichzelf respecterend biermerk een eigen glas? Deze glazen gelden nog steeds als de meest waardevolle en verzamelbare premiums in de markt. Toch is er in de hele promowereld niet bijster veel te vinden op het gebied van glas. Met hier en daar wat wijn- of waterglazen al dan niet te voorzien van een bedrukking, een karaf, en wat sports-bottles, hebben we het wel zo’n beetje gehad. Wellicht speelt de vergankelijkheid van glas een rol, het is breekbaar. Maar als je een beetje oppast gaat het soms vele levens mee, in tegenstelling tot de meeste kunststoffen met beperkte houdbaarheid. Wat betreft CO2 footprint: glasfabrieken en hun toeleveranciers zitten altijd dicht bij hun markt. Natuurlijk wordt er wel eens wat geïmporteerd uit het Verre Oosten, maar zo’n 90% wordt hier in Europa geproduceerd. Het is één van de weinige oude industrieën die wel zijn behouden. Zijn er dan helemaal geen nadelen? Jawel. Ondanks het feit dat glas eeuwig herbruikbaar is, er altijd zo’n 60% scherven worden gebruikt bij elke productie en recycling van glas op gemiddeld 85% van al het gebruik zit, zijn de energiekosten hoog. Een glasoven staat 365 dagen, 24 uur aan. Maar ook hier gaan de ontwikkelingen snel. Elektrische ovens die deels op zonne-energie draaien bestaan al, mede gedreven door de onzekere situatie rond de beschikbare energiebronnen. Bij een volgend voorstel aan je eindklant: denk eens aan glas. De mogelijkheden zijn veel groter dan je misschien denkt. René Los Zo groen als glas COLUMN RENÉ LOS z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 17

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5