9 ‘Onze kracht is een echt origineel Europees product’ André Plug Metrie Wat is je zakelijke verwachting voor de tweede helft van het jaar? “De tweede helft van het jaar ziet er goed uit. Ik hoor ook wel in de markt dat het de laatste weer goed loopt, ondanks gestegen kosten en de actuele problemen in de wereld. Bedrijven willen echt wel. We hebben ook in de coronatijd aardig kunnen doorwerken. Natuurlijk is er wel sprake geweest van een krimp, maar ik moet zeggen dat het voor ons is meegevallen. Onze levertijden zijn nog steeds vrij kort. En ik verwacht dus nog wat animo in de rest van het jaar.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Ik denk dat duurzaamheid een ontwikkeling is waar we niet omheen kunnen. Dat zie je overal terug en wij merken het ook. Wij letten er ook steeds meer op, bijvoorbeeld doordat we alleen nog werken met ecologische verf. Klanten vragen ook meer naar certificaten – ze willen weten of je zaken qua duurzaamheid op orde hebt. Dat is een ontwikkling die de laatste anderhalf, twee jaar sterker is geworden.” Wie of wat is een belangrijke inspiratie(bron) voor je (geweest) en waarom? “Ik heb niet zozeer een inspiratiebron, maar mijn drijfveer is altijd geweest dat ik het heerlijk vind om te verkopen. Dat hangt samen met het persoonlijk contact dat ik graag heb met mijn klanten. Met klanten ontstaat vaak ook een vriendschappelijke band. Ik vind het belangrijk dat je – zeker in deze branche – altijd bereikbaar bent. En als je klant nog iets wil wijzigen, dan moet je daar altijd in meedenken. Metrie is de ideale plek voor mij. Ik woon en werk in Tsjechië. Metrie is een echt Tsjechisch familiebedrijf. Ze zochten in 2019 iemand die de verkoop verder kon oppakken. We bestieren de hele Europese markt.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik heb niet echt een merk waarvan ik denk: dat moet ik hebben. Maar hier in Tsjechië maak ik vaak gebruik van NL Ziet. Dat is voor mij belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er in Nederland speelt. Verder kijk ik in m’n vrije tijd vaak naar Netflix en HBO. Een serie die ik heel goed vond en kan aanraden? Fauda.” Wat moeten we over je weten, wat we nog niet weten? “Dit jaar bestaat Metrie honderd jaar. Dat is een bijzondere mijlpaal en ik ben heel trots dat ik voor dit familiebedrijf mag werken. De grootvader van de huidige directeur is Metrie honderd jaar geleden begonnen. Het is echt een houtproducent en ze hebben vanaf het begin duimstokken gemaakt. Dat is nog steeds 80 procent van wat we doen, naast linealen en timmermanspotloden. We doen alles in Tsjechië. We importeren niks. Van de boom in het bos, die gehakt wordt, dan naar onze zagerij, dan naar de fabriek en dan het hele proces tot eindproduct; we doen alles zelf van A tot Z. We hebben een eigen drukkerij en een eigen grafische afdeling. Dat is onze kracht: een echt origineel Europees product.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 15
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5