DOOR ALLARD FREDERIKS Supplier en distributeur. Vijf dezelfde vragen. Aan een distributeur en een supplier, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jan Hazejager (Promo Concepts) en André Plug (Metrie). Wat is je zakelijke verwachting voor de tweede helft van het jaar? “Voor de economie in het algemeen zie ik het niet heel rooskleurig in, maar mijn inschatting is wel dat de tweede helft van dit jaar heel goed gaat worden voor onze branche. Na de pandemie van de afgelopen twee jaar zie ik dat de aandacht voor promotionele artikelen sterk is toegenomen. Dat heeft denk ik te maken met het feit dat we relaties en sociale contacten in het algemeen meer dan ooit waarderen en dat ook willen laten zien door de inzet van geschenken.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Over een aantal jaren zal een heel groot deel van de promotionele producten duurzaam zijn en opnieuw gerecycled kunnen worden. Verder zal de digitalisering verder toenemen, waardoor er ook meer aanbieders zullen komen van promotionele items. Lever je producten aan de retail, dan is het eenvoudig om mede dankzij de digitale bedrukkingstechnieken een online tool te ontwikkelen waarbij bedrijven een uniek ontwerp kunnen uploaden op het product. Op die manier pakken steeds meer partijen een graantje mee. Daarom zal iedereen wat extra moeite moeten doen om zich te onderscheiden in de toekomst. Het is verder ook belangrijk dat we startups die mooie producten ontwikkelen al vroeg laten inzien dat de promotionele branche meerwaarde heeft als professionele wederverkoper.” Wie of wat is een belangrijke inspiratie(bron) voor je (geweest) en waarom? “Heel veel mensen zijn voor mij een inspiratie(bron), maar ik heb vooral veel geleerd van mijn pa. Mijn vader heeft 28 jaar als manager bij de Yskoning gewerkt en daarna bij Bruynzeel Parket. Op zijn zestigste is hij nog begonnen met het bedrijf De Vloerenkoning. Daar heeft hij inmiddels vijf jaar later een mooi bedrijf van gemaakt. Een businessplan had hij niet, maar hij weet heel goed wat hij wil en hoe hij dat moet bereiken. Ik heb veel fantastische businessplannen voorbij zien komen die in schoonheid zijn gestrand toen het op de uitvoering aankwam. Een combinatie van een goed plan, lef, aanpakken, experimenteren, de juiste mensen om je heen verzamelen en leren van je fouten zal vrijwel altijd een mooi resultaat en veel werkplezier opleveren.” Zonder welk merk kun je niet? “Eigenlijk ben ik niet zo gevoelig voor merken, meer voor de kwaliteit die daar vaak garant voor staat. Ik zou niet zo goed meer zonder Apple kunnen. Vaak schrik ik een beetje van de schermtijd aan het einde van de dag op mijn mobiele telefoon. Vind het heerlijk om te scrollen door mijn social media-accounts, blogs te lezen, foto’s te maken…” Wat moeten we over je weten, wat we nog niet weten? “Dat ik eigenlijk helemaal niet zelfstandig ben. Altijd zijn er andere personen in mijn omgeving die me inspireren, motiveren en laten reflecteren. Daarom ben ik mijn familie, vrienden, (ex)-collega’s, klanten, leveranciers en sociale contacten dankbaar voor de tijd die we hebben doorgebracht in de afgelopen jaren en alles wat we van elkaar hebben kunnen leren.” ‘De aandacht voor promotionele artikelen is sterk toegenomen’ Jan Hazejager Promo Concepts 14
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5