‘Ik ben geen carrièretijger, maar ik zoek wel de uitdaging op’ 9 de verkoopstrategieën. Het bedrijf verhuisde naar Veenendaal en we bouwden stug door aan onze klantrelaties. In 2016 ging Van den Berg met pensioen en werd ik Sales Director van de Benelux. In 2019 werd ik uitgenodigd bij Eckhard Sohns en Rossana Porotti, het managementteam van het hoofdkantoor in Zwitserland, en ze vroegen mij of ik Head of International Sales wilde worden.” Had je zelf altijd een duidelijk plan voor je carrière? “Ik ben geen carrièretijger in de zin dat ik een doel in m’n achterhoofd heb en vervolgens regelmatig van job verander om dat doel te bereiken. Om uitgenodigd te worden om Head of International Sales te worden had ik ook niet zien aankomen... Maar ik vind het natuurlijk leuk om carrière te maken en de uitdaging aan te gaan. Ik vind het fantastisch dat ik nu samenwerk met alle internationale takken van Prodir.” Zijn er ook dingen die je liever afschuift? “Ik ben niet zo goed in afschuiven, want ik vind heel veel leuk.” Lacht. “Ik vind het heel belangrijk dat ik m’n bijdrage lever dus ik wil m’n werk goed doen. Ik heb nu eenmaal een dubbele rol gekregen; we hadden een International Head of Sales en een Sales Manager Benelux en uiteindelijk heb ik die twee taken op me genomen. Dus ik heb een vol bord. Tegelijkertijd kan ik veel aan m’n team overlaten.” Hoe zou je jezelf omschrijven: ben je een manager, of vooral ondernemer of meer gericht op de financiële kant van het bedrijf? “Het is eigenlijk de combinatie. Ondernemerschap moet je wel in je hebben want je bent in deze functie continu bezig met plannen maken, nieuwe ideeën bedenken, én de financiën te overzien. Ook praat je mee over de ontwikkeling en het design van nieuwe producten. Ik kan me verheugen op het sparren met klanten en nieuwe ideeën te pitchen. En de begeleiding van het team in de verschillende landen waar we vestigingen hebben is ook erg leuk om te doen. Dat alles in teamverband gebeurt, dat is heel belangrijk, en dat iedereen z’n creativiteit kwijt kan. Ik leer ook steeds beter delegeren. Het reizen is leuk maar ook het dagelijkse leven hier op kantoor vind ik fijn. Als salesman is het sociale aspect van het werk heel belangrijk voor me, het bij de mensen zijn. Dat heb ik in de corona jaren wel gemist.” Heeft de ‘corona tijd’ je ook iets gebracht? “Het klinkt gek maar ik ben eigenlijk nog nooit zo druk geweest. We zijn bezig gebleven met de ontwikkeling van producten maar ook van het bedrijf in z’n geheel. We hebben grote stappen gemaakt in de duurzaamheid van onze materialen maar ook in de bedrijfsvoering. De productie draait nu 100 procent op waterkracht energie. Onze product engineers hebben de True Biotic balpen met geperforeerde houder ontwikkeld. Dat was niet eenvoudig want als je iets weghaalt uit het materiaal, betekent het dat het kwetsbaar wordt. De pen, zonder de vulling, is ook nog eens biologisch afbreekbaar, dus die zet je in je groentetuintje en dan is het omhulsel binnen korte tijd weg. Het is op dit moment de enige balpen die van dit materiaal gemaakt wordt. Grote merken hebben al heel bewust voor dit product gekozen vanwege het design en duurzaamheidsaspect.” Dus als ik jou vraag of je in deze tijd nog wel balpennen als promoartikel mag gebruiken zeg je volmondig ‘ja’? “Absoluut. Pennen zijn nog altijd een enorm belangrijk onderdeel van de promotionele markt. Iedereen gebruikt ze nog steeds. Het zijn niet meer de volumes van vroeger; dezelfde bedrijven die vroeger 100.000 pennen van 20 cent per stuk bestelden, kiezen nu veel gerichter en denken er langer over na aan wie ze ze uitdelen. Dat kunnen er bijvoorbeeld 3000 zijn voor twee euro per stuk. Hierin ligt volgens mij de toekomst. We zijn misschien duurder dan sommige andere leveranciers, maar bedrijven die begrijpen waar wij mee bezig zijn zullen ons zeker blijven volgen.” Wat vind je leuk aan de branche? “Je hebt echt partners in deze branche! De gemoedelijkheid, de toegankelijkheid, de communicatie met klanten, het is allemaal vrij informeel. En er is altijd ontwikkeling en reuring. Tegenwoordig zijn veel van deze partners bijna reclamebureaus. Ook beurzen worden meer en meer een beleving, en dat lijkt me de goede aanpak: kort laten zien waar je als bedrijf voor staat.” Heb je een partner en een gezin? “Ik ben getrouwd met de vrouw waar ik al 21 jaar mee samen ben. Zij zorgt de meeste tijd voor onze kinderen en heeft wel een beetje moeten inleveren zodat ik nu mijn internationale rol kan vervullen… We hebben twee zoons van 12 en 10. Ik werk veel maar op maandag wil ik graag om 18.00 op het voetbalveld staan voor m’n zoon, en op zaterdag ben ik voetbalcoach van het team. Daar geniet ik van. Dat geeft me lucht, dus die tijd probeer ik te reserveren.” Heb je zelf hobby’s waar je tijd voor vrij maakt, of wil maken? “Mijn hobby is mijn huis. We zijn drie jaar geleden verhuisd naar Duiven en we hebben een heel leuk huis waar ook heel veel aan moest gebeuren… Dat vind ik leuk om te doen. Ik ben ook erg graag thuis.” Heb jij een droom voor de toekomst? “Ik leef heel erg in het nu. Ik ben nooit erg bezig met waar ik in de toekomst wil zijn. Ik ben niet zo bezig met dromen maar meer met de realiteit. Ik heb een fijn leven. Ik word graag gezond oud met m’n familie.” z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 13
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5