8 Kun je in het kort de geschiedenis van het bedrijf schetsen? “In de jaren zestig startten twee broers met de naam Pagani in Lugano het bedrijf Premec op waar tips voor balpennen geproduceerd werden. Zij verkochten deze aan andere bedrijven die de vullingen en de pen eromheen maakten. Toen ze vervolgens zelf investeerden in een machine om de hele pen mee te kunnen maken, ontstond Prodir. Premec bestaat overigens nog steeds en verkoopt nog altijd de tips aan andere bedrijven. De vullingen en het omhulsel maken we echter alleen voor Prodir. Al snel kwamen er ook een Engelse en een Duitse vestiging en op dit moment bedienen we ook Scandinavië, de Benelux, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk, vanuit acht verschillende kantoren. Op het moment dat in 1998 de Benelux erbij kwam, ben ik in het bedrijf gekomen. Ik was met mijn ouders op wintersport en we kwamen de toenmalige directeur van Prodir Nederland, Jaap Miedema (daarvoor werkzaam bij Toppoint) tegen, een vriend van de familie. Mijn vader vroeg ‘heb je niet een stagiaire nodig voor het bedrijf dat je aan het oprichten bent?’ En zo kwam het dat we niet veel later samen aan het werk gingen op de woonboot waar hij toen woonde. We hadden drie vierkante meter werkruimte en een magazijn van 1 vierkante meter… dat paste toen nog! Zo ben ik vanaf de start betrokken geweest bij Prodir in Nederland.” Welke studie heb je gedaan? “Ik deed Marketing en Communicatie in Velp en daarna Commerciële Economie in Arnhem. Toen ben ik stage gaan lopen bij Prodir en gebleven.” Lacht. “Mijn eerste echte baan. Daarvoor Less is more: de lichte showroom van Prodir in Veenendaal straalt het design uit van de pennen die er verkocht worden. De grote muurfoto’s van de Alpen onderstrepen de Zwitserse herkomst van het merk. “Prodir is altijd bezig met innovatie op het gebied van materiaal en design en we willen hierin een voorlopersrol spelen,” vertelt Tom de Kleyn, Head of International Sales. Hij toont vriendelijk en open, is casual maar verzorgd gekleed, en vertelt trots over wat ook een beetje ‘zijn’ bedrijf is geworden. De start van Prodir Nederland was tevens de start van zijn eigen carrière en hij voelt zich er nog altijd als een vis in het water. ‘Ik ben geen carrièretijger, maar ik zoek wel de uitdaging op’ Tom de Kleyn van Prodir: had ik een half jaar bij Intratuin gewerkt, maar dat was niet mijn carrière pad, hoewel ik er veel geleerd heb. Vooral dat je moet aanpakken, en daar hou ik nog steeds van, dingen voor elkaar te krijgen.” En Prodir paste jou als een goed zittende jas? “Ja. Het gevoel moet op meerdere vlakken goed zijn. Het gevoel dat je iets kan creëren, iets opbouwen, maar ook dat je je ei erin kwijt kan. In het begin was het nog heel klein en konden we samen bedenken hoe we het op poten zouden zetten. Dat was ontzettend leuk. Ook om samen naar klanten te gaan samen met een nieuw product. In 1999 ging ik met Miedema mee naar Sale en daar kwam ik in gesprek met een goed geklede meneer en die vond ons product interessant. Ik was toen zeventien jaar en die man zei tegen me ‘ik wil wel 10.000 pennen van je kopen’. Dat was een heel goed gevoel! Het bleek de directeur te zijn van Konica Minolta Nederland. Ik kreeg veel vertrouwen van Jaap Miedema en maakte alle facetten van de bedrijfsvoering mee. Dat maakte het toen voor mij zo’n interessante organisatie, en zo is het nog steeds. We werken nu op het Nederlandse kantoor met z’n vieren en iedereen weet wat de ander doet. De communicatie is heel open. Iedereen voelt een binding met de organisatie waardoor het een familie-achtige omgeving is.” Hoe ben je verder opgeklommen? “Toen Jaap Miedema niet lang daarna overleed, nam Dick van den Berg het roer over als algemeen directeur en werd ik accountmanager. Ik ging me bemoeien met het verbeteren van de service en z 2022 - nummer 3 - promzvak.nl 11
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5