PROMZ VAK 01-2022

Corona heeft ook effecten gehad op kerstpakketten (advertentie) 9 rol als kerstgeschenk in 2021 iets weten uit te bouwen. Bij veel bedrijven moet het kerstpakket naast zo’n bon of code ook iets fysieks bevatten. In één op de vijf gevallen bevatte een kerstpak- ket in 2021 naast een fysieke inhoud ook nog een bon of online code om zelf iets uit te kiezen. Driekwart van de bedrijven geeft alle werknemers hetzelfde kerstpakket, een kwart van de bedrijven maakt daarentegen een onderscheid tussen verschillende groepen personeelsleden, bij- voorbeeld op basis van leeftijd of geslacht, godsdienst of het al dan niet gepensioneerd zijn. Wie doet wanneer wat? Overigens leren de diverse onderzoeken ons nog iets: 20% van de bedrijven weet in november nog niet hoe het kerstpakket er dat jaar uit zal zien. 60% van de bedrijven beslist tussen augustus en oktober over het wel of niet verstrekken van kerstpakketten. Er is dus nog in behoorlijke mate sprake van last-minute beslissingen als het om kerstpakketten gaat, en dat verklaart mogelijk ook de sterke positie van Makro en Sligro in de kerstpakkettenmarkt. Zij bieden kant-en-klare pakketten aan die je als verstrekker nog heel kort voor kerstmis kunt aanschaffen. In niet minder dan 60% van de gevallen blijkt de directie van het bedrijf direct betrokken te zijn bij de beslissing over de inkoop van kerstpakketten. In 2021 is aan de opdrachtgevers gevraagd of zij vanwege de grondstoffen- en transportproblematiek in 2021 eerder dan normaal hun kerstpakketten hebben besteld. 12% had het moment van bestelling daadwerkelijk vervroegd. Kennelijk gaan veel opdrachtgevers er van uit dat de leveranciers van die kerstpakketten toch wel kunnen leveren, ongeacht zaken als grondstoffenschaarste en transportproblemen. Sterker nog, 15% van de opdrachtgevers bestelde in 2021 de kerstpakketten zelfs later dan in voorgaande jaren. Dit lijkt alles te maken te hebben met onzekerheden over de financiële positie van het bedrijf in verband met corona. Eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties Als het gaat om eindejaarsgeschenken, dus materiële blijken van waardering voor zakelijke relaties, kan vastgesteld worden dat tot 2020 rond 40% van de bedrijven met eindejaarsgeschenken voor relaties werkte, maar dit percentage liep in 2021 terug naar 33% zoals uit tabel 3 blijkt. Het is nog niet helemaal duidelijk of die teruggang zich dit jaar zal doorzetten. Mogelijk speelt ook mee dat steeds meer bedrijven hun medewerkers beperkingen opleggen als het gaat om het aannemen van geschenken van leveranciers. Als eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties worden verstrekt, dan blijkt de waarde daarvan t/m 2019 rond 35 euro te bedra- gen. In 2020 liep dit terug tot 32 euro en in 2021 zelfs tot een kleine 26 euro. Duidelijk is dat het aantal verstrekte eindejaarsge- schenken in 2021 sterk is teruggelopen, net zoals de gemiddelde waarde van deze geschenken. Dit lijkt alles te maken hebben met het beschikbare budget dat uiteraard beïnvloed was door coronaperikelen. De conclusie is dat we ons moeten afvragen of de terugloop op het gebied van eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties niet structureel aan het worden is. We zullen het eind dit jaar zien bij de volgende meting onder opdrachtgevers. 2021 2020 2019 2018 2017 2016 n= 121 130 162 154 198 198 % % % % % % Ja 33 41 39 38 38 43 Nee 67 59 61 62 62 57 Totaal 100 100 100 100 100 100 Tabel 3: Verstrekken van eindejaarsgeschenk aan relaties, 2016-2021 z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 75

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5