PROMZ VAK 01-2022
D e laatste twee jaar is tijdens deze onderzoeken met name gekeken naar de mogelijke invloed van corona. Kort samengevat ontstaat het volgende beeld: in 2020, het eerste corona-jaar, hebben meer bedrijven dan gemiddeld een kerstpakket aan medewerkers verstrekt, dat bovendien wat waardevoller was dan in voorgaande jaren. Men deed dit vooral om medewerkers te bedanken voor het vele thuiswerken. In 2021 is dat beeld veranderd. Minder bedrijven dan voorheen gaven kerstpakketten, en de waarde liep ook terug. Dit had enerzijds te maken met de negatieve financiële effecten die door de verschillende lockdowns zijn ontstaan. Anderzijds bleek het ook lastig te zijn om in een lockdown-periode een kerstpakket fysiek aan medewerkers te verstrekken. Al heel lang wordt tijdens de PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoeken gevraagd naar de inzet van kerstpakketten voor het personeel en eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties. De vragen worden jaarlijks in de maand november gesteld. Corona heeft ook effecten gehad op kerstpakketten DOOR ED VAN EUNEN Publieksmedia maken er een gewoonte van om rond de kerst- tijd reportages te maken over kerstpakkettenleveranciers, en die standaard elk jaar aangeven dat het aantal pakketten stijgt en de waarde ook hoger wordt. Bedacht moet worden dat er natuurlijk ook heel veel bedrijven zijn die, als ze een kerstpakket verstrekken, dat helemaal zelf regelen. De omzetontwikkeling van gespecialiseerde kerstpakkettenleveranciers hoeft daarmee niet maatgevend te zijn voor het totale bedrag dat in Nederland aan kerstpakketten besteed wordt. De cijfers nader bekeken Een kerstpakket is bepaald niet iets wat elke werknemer in Nederland in december krijgt. Uit tabel 1 blijkt dat t/m 2020 rond 60% van de Nederlandse bedrijven een kerstpakket aan het 2021 2020 2019 2018 2017 2016 n= 121 130 162 154 198 198 % % % % % % Wel een kerstpakket 52 59 64 54 66 61 Geen kerstpakket 48 41 36 46 34 39 Totaal 100 100 100 100 100 100 Tabel 1: Verstrekken van kerstpakketten aan medewerkers, 2016-2021 72
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5