PROMZ VAK 01-2022
9 goed design met een goed geweten producten en begon de nadruk steeds meer op design en kleurge- bruik te liggen. Dat leverde volgens Bode in eerste instantie een enorme clash met zijn vader op. “Die zag daar in eerste instantie helemaal niets in, maar later heeft hij toegegeven dat dit een essentiële stap is geweest. Stephan heeft een hele duidelijk visie gehad in welke richting het bedrijf moest ontwikkelen. Ons motto ‘goed en mooi design met een goed geweten’ is door onze hele geschiedenis voelbaar geweest, maar heeft met de komst van Stephan Koziol een nieuwe lading gekregen. Stephan is zelf nog steeds bedenker van veel producten. Hij is echt een artiest, maar we werken ook samen met beroemde designers uit binnen- en buitenland.” Koziol iconen De Koziol collectie is groot. Het is volgens Thielsch moeilijk om een keuze te maken welke producten moeten worden opgenomen in de collectie. Je zou zeggen dat er wordt gekeken naar verkopen of trends in de markt, maar dat is niet altijd het geval. “Ik kan je voorbeelden geven van producten die jaren niet lopen en ineens wel. Zo is ons best verkopende product nu de etagère. Die heeft de eerste 7 jaar helemaal niet goed verkocht. We waren waar- schijnlijk gewoon te vroeg met de introductie. Terwijl we er nu bekendheid mee hebben verworven. Een van de redenen dat we Koziol iconen in het leven hebben geroepen. Producten die ons als firma gedefinieerd hebben. Sommige producten sturen we ‘op vakantie’, maar we hebben de mallen hier natuurlijk allemaal nog liggen en het kan zomaar gebeuren dat zo’n product na een aantal jaren toch weer in productie nemen. Sustainability Koziol was eigenlijk altijd al duurzaam bezig. Volgens Bode kon dit niet anders omdat het bedrijf midden in een dorp staat omgeven door prachtige natuur. “Daar wonen ook de mensen die bij je werken. Als je dat kapot maakt, maak je alles kapot en dat mag nooit de bedoeling zijn van het ondernemen. Natuurlijk zijn we de laatste jaren meer duurzaam geworden. Maar het zat altijd in onze genen. Om even een paar zaken te noemen die we de laatste tijd bereikt hebben. Onze fabriek en verdeling werkt CO2 neutraal. Al ons productie afval wordt hergebruikt. Echt alles. Hiervoor werken we samen met diverse bedrijven uit de regio. Daarnaast werken we met FSC gecertificeerd verpakkingsmate- riaal en zo kan ik nog wel even doorgaan.” Thielsch valt Bode bij. “Het allerbelangrijkste is dat we producten op de markt brengen die voor langere periode gebruikt worden. Ook dat maakt een product duurzaam. Daarom is voor ons de combinatie tussen func- tie en design zo belangrijk.” PP beste materiaal voor cups In Duitsland heeft de “Deutsche Umwelthilfe” dat verantwoorde- lijk is voor milieu zich uitgesproken over het beste materiaal dat gebruikt kan worden voor coffee to go cups. In tegenstelling tot wat veel mensen zullen denken is PP (polypropyleen) volgens hen het beste materiaal. Dit is te recyclen, vergt het minste energie om te maken, is foodsafe en vaatwasmachine bestendig. Kortom, wint het van aluminium, keramiek en ga zo maar door in termen van duurzaamheid. “We roepen dit al jaren”, stelt Thielsch. Maar nu wordt dat bevestigd ook door anderen. Het is goed dat de ‘plastic bashers’ ook eens de andere kant van het verhaal horen. Dat betekent overigens niet dat we stilstaan in ontwikkeling qua materialen. Wij hebben een nieuw materiaal ontwikkeld dat een foodsafe goedkeuring heeft en daadwerkelijk te recyclen is in de praktijk. We zijn ruim twee jaar met die ontwikkeling bezig geweest. Het is een combinatie tussen gerecyclede olie (zoals zonnebloemolie) en FSC houtsnippers. We noemen dit materiaal Organic Bio-Circular. Het enige nadeel is dat je het niet in alle kleu- ren kunt krijgen en dat je de snippers heel licht in het materiaal ziet zitten. Maar het is voor wat ons betreft een van de belang- rijkste ontwikkelingen in materiaal van de afgelopen tien jaar.” De geluksfabriek In het plaatje Erbach op het terrein van Koziol staat de ‘geluksfabriek’. In dit museum is de geschiedenis van het bedrijf te zien, kun je rechtstreeks in de productiehal kijken en is een winkel gevestigd. Het museum is zeker een bezoek waard. https://www.koziol-gluecksfabrik.de/ z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 55
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5