PROMZ VAK 01-2022

I k raad iedereen aan om een keertje een kijkje te nemen in het plaatsje Erbach. De weg erheen is werkelijk prachtig. Als je vanaf de snelweg ruim een half uur door de heuvel- achtige bossen hebt gereden, kun je je niet voorstellen dat hier een groot, industrieel bedrijf als Koziol gevestigd is. Maar toch is het zo. Maar ondanks de grootte – Koziol neemt bij wijze van spreken het halve dorp in beslag – doet Erbach op de een of andere manier pittoresk en lieflijk aan. Ik heb een gesprek met Uwe Thielsch (verantwoordelijk voor de promotionele markt) en Katrin Bode (externe communicatie) over de geschiedenis van Koziol maar vooral over de toekomst. Het bedrijf Koziol bestaat 95 jaar en de oprichter Bernhard Koziol, vader van de huidige directeur Stephan Koziol begon ooit als beeldhouwer in ivoor op 19-jarige leeftijd. Hij werd al snel bekend met zijn juwelen en dierfiguren. Binnen 4 maanden had hij 2 medewerkers en binnen 3 jaar had hij 30 medewerkers. Hij had een groot commercieel inzicht en hij was dan ook het eerste bedrijf uit de Odenwald regio, die op beurzen ging staan in bin- nen- en buitenland. Dat was in de jaren 20 niet gebruikelijk. Een nieuw product Halverwege de jaren 30 liep de vraag naar zijn producten ineens terug, met name vanuit het buitenland. Hij reisde af naar London om aan zijn belangrijkste klant Harrods te vragen wat hier toch aan de hand was. “Daar kwam hij voor het eerst in contact met plastic” vertelt Bode. “Een materiaal dat veel goedkoper was dan ivoor, maar er ongeveer hetzelfde uitzag. Het materiaal fasci- neerde hem, alsmede de gedachte dat je op relatief eenvoudige In Nederland is het Koziol nog relatief onbekend, maar in Duitsland kent iedereen het merk Koziol. Het bedrijf dat nu bekend staat om designartikelen van kunststof heeft zelfs een eigen museum in haar vestigingsplaats Erbach. Tijd voor onze industrie om Koziol te leren kennen. Goed design met een goed geweten Koziol: manier duizenden kopieën kon maken van één mal. Hij kocht een gietmachine en ging aan de slag. Na een jaar produceerde hij de eerste broches van plastic. Zo ontstond een hele nieuwe industrie. In de oorlog moesten alle fabrieken bijdragen aan de oorlogsin- dustrie. Het bedrijf maakte knopen, kammen en onderdelen voor telefoons. Na de oorlog werd een switch gemaakt naar souvenirs. Van 1950 tot 1979 draaide Koziol op souvenirs. En op zogenaamde ‘dream globes’.“ Dream Globes Iedereen kent de halfronde met vloeistof gevulde dream globes. Met name rond de Kerst waren ze altijd heel populair. Een schud- den en het sneeuwt. Bernhard Koziol was de uitvinder van de dream globe en het bedrijf heeft er miljoenen van gemaakt. “Hoe jij tot dit product gekomen is, is een mooi verhaal”, vertelt Thielsch. “Begin jaren 50 vorige eeuw reed Bernhard in zijn Volkswagen Kever hier in de omgeving van Erbach. Het was winter en het sneeuwde. Op een gegeven moment kwam Bernhard met de Kever vast te zitten in de sneeuw. Hij keek door de bolle achterruit en zag een hertje de weg overspringen. Toen dacht hij ‘dit moment moet ik weten vast te leggen’. Toen hij eenmaal thuis was ging hij aan de slag en zo is de dream globe geboren. Had hij toen de mogelijkheid gehad om een patent hierop te vestigen…” Jezelf opnieuw uitvinden In 1979 toen Stephan Koziol in het bedrijf stapte werd de basis gelegd voor wat Koziol nu is. Van souvenirs werd overgestapt naar gebruiksproducten. En langzamerhand werden dat steeds mooiere 8 z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 53

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5