PROMZ VAK 01-2022

9 voor herbruikbare koffiekoppen. Die zijn enorm populair nu bij bedrijven. Verder produceren we hier meer energie dan we nodig hebben door intensief gebruik van zonnepanelen. Betalen we om oceaan plastic te verzamelen, te wassen en te hergebruiken en planten we enorm veel bos aan in het oosten van Duitsland. Sinds dit jaar zijn we dan ook gecertificeerd als klimaat positieve onderneming.” Mondmaskers Toen april 2020 de pandemie op zijn hoogtepunt was en ieder- een in paniek was omdat er geen beschermingsmiddelen waren, besloot Marcus om een fabriek om te bouwen naar de produc- tie van FFP-2 mondmaskers. Inmiddels kan het bedrijf 200.000 maskers per dag produceren en heeft het contracten met veel ziekenhuizen. “Ons voordeel is dat we als familiebedrijf heel snel kunnen schakelen”, zo stel Marcus. “Als wij bepalen dat we iets willen, doen we het gewoon. Maar dan nog kost het tijd. We hebben er vier maanden over gedaan om de fabriek up and running te krijgen, alsook de certificering. Vergis je niet, we investeren jaarlijks meer dan 400.000 euro om alle goed- keuringen rond te krijgen. En dan praten we nog niet eens over de investering in machines en het binnenhalen van kwaliteits- mensen om aan alle eisen te voldoen. Ook deze fabriek is weer helemaal ingericht op duurzaamheid. Zo wordt al het snijafval van de mondmaskers verzameld en worden hier weer nieuwe producten van gemaakt. Innovatie Het continue aanpassen aan de vraag uit de markt betekent dat je als bedrijf enorm flexibel moet zijn en dat je je voelsprieten in de markt moet hebben zitten. Volgens Marcus is een gezonde dosis nieuwsgierigheid naar nieuwe ontwikkelingen, belangrijk om te kunnen innoveren. “Wij zijn bijvoorbeeld als supplier als best lang zelf actief op platforms als Amazon om te kijken hoe een consument op iets reageert. En waar het gaat om nieuwe materialen of nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bijvoor- beeld compliance of duurzaamheid zijn we blij dat we hele grote klanten hebben die ook ver voorlopen op de marktontwikkeling. Waardoor je samen zaken kunt ontwikkelen. Wanneer een klant als McDonalds met nieuwe eisen komt voor een bepaald pro- duct, weet je dat de wetgever dat over een jaar of drie zal gaan implementeren in wetgeving. Zo blijven we voorop lopen waar het gaat om dit soort ontwikkelingen. Toekomst Gevraagd naar zijn toekomstverwachting begint Marcus te lachen. “Daar begin ik echt niet meer aan. Ik kan nu wel iets roepen, maar straks komt er een nieuwe virusvariant, een oorlog of een black-out die niemand had zien aankomen. Ik denk dat we op korte termijn vooral flexibel moeten kunnen zijn als bedrijf en ons aanpassen aan de omstandigheden. En dat we op langere termijn bezig moeten zijn met zaken als duurzaamheid in al zijn aspecten. Wat je al wel kunt voorspellen is dat we bijvoorbeeld minder gaan reizen omdat iedereen gezien heeft hoe makkelijk online vergaderen is. Het scheelt tijd, is veel efficiënter en beter voor het milieu. Dat betekent wel dat er ook zakelijk meer behoefte zal ontstaan aan echt contact. Zo voorzie ik ook dat beurzen in onze branche straks veel minder ingestoken zullen worden op de presentatie van producten, maar veel meer de kant op gaan van netwerkbijeenkomsten. Als je het belang van social media ziet toenemen bij jongeren en nieuwe digitale producten en diensten als NFT’s steeds populairder ziet worden, dan weet je dat je de vinger aan de pols moet houden en moet meegaan met je tijd. Ook voor een bedrijf als het onze.” Marcus Sperber z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 51

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5