PROMZ VAK 01-2022
DOOR PETER VAN GESTEL E lasto is gelegen in het dorp Sulzbach-Rosenberg in de deelstaat Beieren. Het industrieterrein aan de rand van het dorp bestaat hoofdzakelijk uit gebouwen die onderdeel zijn van de Elasto firma. Marcus verzorgt aan het einde van ons gesprek een rondleiding door de fabriek en is zichtbaar trots op wat zijn familie in ruim 40 jaar heeft neergezet. Inmiddels werken er bij Elasto ruim 250 mensen in Duitsland en nog eens zo’n 80 mensen in een soortgelijke fabriek (maar dan iets kleiner) in Tsjechië. In 1980 richtte de vader van Marcus, Gerhard genaamd, samen met zijn vrouw Hertha Elasto op. Van oorsprong produceerde het bedrijf vooral bedrijfskleding. Door toeval rolde vader Gerhard in de promo- tionele producten. Het eerste promotionele product was een plastic tennisset met een een zachte schuimbal. En langza- merhand werd het assortiment uitgebreid en inmiddels maakt Elasto honderden producten. Invloed van digitalisatie Elasto kenmerkt zich door een groot aanpassingsvermogen aan een snel veranderende markt. Marcus legt uit dat efficiëncy, snelheid en aanpassingsvermogen essentieel is voor succes- vol zaken doen. “Internet heeft onze markt totaal op zijn kop gezet. Iedereen verwacht levering binnen een dag, prijzen zijn transparant en de Amazons van deze wereld dicteren de markt. Digitalisatie heeft de markt veranderd. Als ik een paar jaar terugkeek dan gaven wij onze catalogus uit in een oplage van minimaal 80.000 exemplaren. Nu zijn dat er hooguit 5000. De rest Marcus Sperber leidt samen met broer Frank de firma Elasto. Dit bedrijf is één van de grootste producenten van promotionele producten in Duitsland. Het bedrijf maakt alles van plastic, maar is inmiddels ook een grote producent van FFP-2 mondkapjes. Een gesprek over onder meer het aanpassingsvermogen van dit familiebedrijf. Van plastic naar personal safety van de communicatie gaat digitaal. Wanneer ik kijk naar de toe- komst verwacht ik dat de kleinere, relatief makkelijke opdrachten online uitgezet gaat worden. Dan blijven de echte grote jongens over en die willen nog steeds face-to-face contact. Die willen met eigen ogen zien waar iets gemaakt wordt. Maar ik vergelijk ons wel eens met een markt als die van de office supplies. Daar zag je hetzelfde als wat nu in onze markt staat te gebeuren. Heel veel kleine spelers die veel service leveren en een aantal hele grote. Nu zijn er nog een paar kleinere (offline) partijen die heel snel zijn en heel veel service leveren, een paar grote online spelers en een paar grote offline spelers en de rest is overgenomen of opgehouden. Ik denk dat dit in onze markt ook zal gebeuren.” Sustainability Ook Elasto merkt heel duidelijk een roep om duurzaamheid. Het bedrijf produceert CO2 neutraal en heeft sinds dit jaar een ‘climate positive company’ certificaat. “Je moet wel, want je klanten eisen het gewoon”, vertelt Marcus. “Iedereen wil graag promotionele producten die binnen Europa gemaakt worden. Minder vervoer, minder kosten, betere arbeidsvoorwaarden en ga zo maar door. Wanneer we kijken naar materiaalgebruik, dan zien we hier in Duitsland vooral een hang naar gerecycled plastic. En dat is wat ons betreft een hele goede zaak. Single Use Plastic is hier net als in Nederland verboden en dat betekent voor ons een enorme vergroting van de markt. We hebben een hele lijn die daarop aansluit met verpakkingen die hergebruikt kunnen worden. Van hamburgerbakjes tot complete maaltijdboxen. Datzelfde geldt 50
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5