PROMZ VAK 01-2022
9 Begonnen op oma’s naaimachine in onze industrie. Waar komt die interesse in duurzaamheid vandaan? “In het begin waren onze duurzame oplossingen meer het gevolg van toeval dan van beleid”, vertelt Halfar. “In 2001 kochten we al onze eerste zonnepanelen. Ruim 20 jaar geleden kocht ik privé een heel oud huis in Bielefeld, waar ook het bedrijf gevestigd is, en besloot de oude oliekachels te vervangen door pellet kachels. Dat vonden we zo’n mooi systeem dat we dat ook maar geïnstalleerd hebben in het bedrijf. Zo’n 12 jaar geleden zijn we duurzaamheid echt in ons beleid gaan meenemen. Zo zijn we ons verbruik van energie, water etc. gaan bijhouden en keken we waar we konden besparen of alternatieven kon- den verzinnen die minder belastend waren. Daarnaast zijn we gaan kijken naar materiaalkeuze van onze producten, logistiek (vervoer en opslag), onze gebouwen, het vervoer van onze medewerkers en ga zo maar door. Van alles wat we doen bekij- ken we de impact. Duurzaamheid zit diep in ons DNA. En dan zeg jij waarschijnlijk ‘waarom zie ik dan nog polyester tassen in de collectie?’. Mijn antwoord luidt dan: die polyester tas gaat minimaal drie jaar langer mee dan die katoenen tas. Wanneer je over die periode de impact berekend op allerlei aspecten (materiaal, energie om te maken, recyclebaarheid etc.) komt die polyester tas er gewoon beter uit. Gebruiksduur is in onze markt het belangrijkste onderdeel van duurzaamheid, maar wordt makkelijk onderschat of vergeten. Een tas moet mooi zijn, functioneel en dus lang gedragen worden. Dat maakt de meeste impact.” Niet alleen milieu Duurzaamheid heeft dus niet alleen te maken met milieu. Alhoewel het zeker een belangrijk aspect is, is het niet het enige. Armin zei het al, gebruiksduur heeft vaak een grotere impact dan bijvoorbeeld materiaal. “Natuurlijk proberen we zoveel mogelijk te certificeren. Denk daarbij aan GOTS certificering van onze gebruikte materialen en DIN ISO 14001.2015 voor onze bedrijfsvoering. Maar het heeft ook te maken met hoe je omgaat met je medewerkers. Zo proberen we ook altijd mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Inmiddels zijn dat er ruim 120. We betrekken onze medewerkers overal bij. De laatste drie jaar zijn we bijvoorbeeld heel hard bezig met het vergroten van biodiversiteit bij insecten. Dat is een onderwerp dat voor een belangrijk deel bij de medewerkers vandaan kwam. Heel weinig mensen weten dat de laatste 30 jaar in Europa de insectenpopu- latie met 75% is gekrompen. Dat klinkt door in alle lagen van de voedselketen. Daar proberen we dan met het hele bedrijf iets aan te doen. Inmiddels hebben we meerdere hectaren land ingericht voor de terugkeer van die insecten. Dit jaar hebben we dit project ook ingediend bij de PSI Sustainability Awards. Direct heeft dit niets met onze business te maken, maar het heeft wel alles te maken met wie wij zijn als bedrijf en als mens.” Toekomst Halfar lijkt een balans te hebben gevonden tussen geld verdie- nen en zingeving. Het bedrijf zou wat dat betreft als voorbeeld kunnen dienen voor veel bedrijven uit onze branche. Bij Halfar werken geen zweverige types die alleen maar met het hoofd in de wolken lopen; zeker niet. Maar dat een gezonde economische bedrijfsvoering en zorg voor mens en natuur hand in hand kun- nen gaan, bewijst Halfar. Gevraagd naar de toekomst is Armin Halfar duidelijk. “Ik ga in deze gekke tijd geen toekomstvoor- spellingen doen. Wat ik wel kan vertellen is dat we doorgaan met onze duurzaamheidsmissie. Niet alleen omdat klanten het eisen, maar vooral omdat we dat zelf willen. Het begin is er en nu moeten we doorpakken. Zo zijn we nu onder meer druk met het gebruik van inkten op waterbasis. We zitten nu op 95%, maar we moeten op korte termijn naar 100%. In decoratie is voor wat betreft duurzaamheid nog een wereld te winnen.” “Dus ik trok op een dag de stoute schoenen aan, stofte de machine van oma af en ging zelf een tas naaien.” z 2022 - nummer 1 - promzvak.nl 49
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5